Foder till äldre hästar

fejko

Trådstartare
Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon tyckte det var jättegott de första tre-fyra gångerna sedan började hon rata maten.
Idag var min veterinär på besök och hon sa att den mat som var anpassat för äldre hästar ofta smakade illa men att man försökte dölja det med något gott. Vad kan det vara som är nyttigt för äldre hästar och som smakar illa?

Märklig kommentar av din veterinär tycker jag.
Jag tänker att seniorfoder antagligen innehåller mer energi och protein än andra färdiga foderblandningar. En del hästar är inte så förtjusta i proteinfoder, men i övrigt finns det inte en ensam speciell ingrediens som är bra för seniorer men smakar illa.
Det fodret du skriver att du provat ser ut att innehålla mycket som hästarna borde tycka är gott, dock är inte alla förtjusta i melass tex.

Jag skulle inte ge den foderblandningen pga alla ingredienser utan försöka ge mer ren energi och protein utifrån din höanalys.

Hon har alltid varit kinkig med maten och är inte så förtjust i Betfor. PAVO 18+ innehåller melass så det är kanske det hon inte gillar. Jag får testa mig fram. Hon gillar fortfarande (eller igen) Kraffts vanliga müsli.

Krafft Low Starch Muesli
Verkligen imponerad över skillnaden på den gamlingen som har bytt till den
Men innehåller pressad betmassa

Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon tyckte det var jättegott de första tre-fyra gångerna sedan började hon rata maten.
Idag var min veterinär på besök och hon sa att den mat som var anpassat för äldre hästar ofta smakade illa men att man försökte dölja det med något gott. Vad kan det vara som är nyttigt för äldre hästar och som smakar illa?
Har du kollat på Fibergi Muscle up? Gav den till min förre som var åt smalare hållet (mycket fullblod). Den verkar super smarrig.

Equi Jewel är också ett sånt foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 378
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 943
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka