Foder till 5åring.

BernT

Trådstartare
Har en 5åring som jag haft i ca 5 dagar nu som jag verkligen tycker behöver gödas. Hon är absolut inte undernärd, men spinkig. Det är ett fullblod och de har ju rätt lätt för att tunna ut...
Iaf hon har tidigare (hos förra ägaren) fått 12 kg hö/dag vilket jag tycker är för lite.
Tyvärr är vårat hö väldigt proteinfattigt (har analys men den är hos pappa nu så jag kan skriva av den imorgon). Men som tur är har vi bara runt 7-800 kg kvar av det så snart är det dags att köpa nytt.
Iaf hade jag tänkt sikta på att hon iaf ska käka sisådär 20 kg/dag. Men problemet är att hon går ute med 2 ponnyston och kan därför inte få mer än max 3,3,3 ute (ifall ponnyerna äter av hennes när de ätit upp sitt hö kan de ju bli väldigt runda) och då måste hon käka 11 kg på kvällen. Det känns lite mkt. Jag hade nog helst gett 5,4,4,7.
Hon får dessutom 1,5 kg müsli + 1 kg havre om dagen. Och extra protein såklart.

Hur hade ni delat upp högivan?
Finns det ngt annat bra kraftfoder? Müsli gillar hon verkligen, men det kanske finns ngt annat som är bättre lämpat för en unghäst?

Sv: Foder till 5åring.

Hej! Jag har själv en 6åring ett varmblod, som är svårfödd och tappar lätt hull. Henne får jag max i 15kg hösilage om dygnet och dom får oxså bara 3kg ute i hagen pga. att dom andra hästarna kanske blir "tjocka" om dom skulle få mera. Ger henne 3,3,4,5...ger jag henne mer måltiderna inne så lämnar hon. Vi har ingen analys på vårat hösilage, men den är nog rätt proteinfattigt. Ger henne ca. 2dl rappsolja, 1,5kg groov 125 och så nu har jag börjat ge lusern och hon kommer få ca. 0,5kg. Så får vi se om lägger på sig. Denna häst har lite hömage, men nästan inge underhudsfett...så nu har jag lagt på mkt protein. Brukar även få stöd fodra henne på sommaren med lusern.

massor av lusern! (ja alltså..massor i måttlig mängd så att säga...för mkt proteiner är ju inte heller bra)

Om hästen tål lucern så hade jag gett fritt med lucern pellets inne på morgonen, försökt ge några kg på eftermiddagen och sedan så mycket hö hon kan äta till natten. Prova att ge 11 kg till kvällen, det finns de som lätt äter så mycket och mer på nätterna så du får prova dej fram.
Jag hade gett lucern i pelletsform eftersom det går snabbare att äta och då orkar hon också mer hö.

Får du i hästen uppåt 20 kg hö är ju det bra, mne i många fall är det ommöjligt. En bekants fullblod var mkt tunn förut, men jag hjälpte till att räkna en lämplig foderstat och nu är den mkt bra i hullet. Den rids dock bara lätt ca varannan dag. Jag kom då fram till 11 kg hö, 200g olja och 3 kg lucern med vårt hö. (8.5 Mj, 40 g smrp) DIn häst kanske behöver nåt kilo till om den är i träning.

Den ville till en början bar äta runt 8 kg grovfoder per dag, men äter nu upp allt med god aptit. :) 20 kg skulle den inte få i sig, och det visar sig att den inte skulle behöva det heller. den får nu 2,2,2,5 kg hö och äter upp och är fin. :)

Pellets eller hackad?
Minns att jag gav förra hästen pellets, uuh vad äckligt han tyckte det var och jag förstod han, både luktade o såg vidrigt ut ju..
Hackad däremot funkade.
Hur många kg lusern resp hö skulle du gett? Mellan tummen o pekfingret typ.

Jorå, nu äter hon 15 kg tot så 20 skulle säkert gå att få i. Det blir så mkt energi bara, för höet var tydligen energirikt men proteinfattigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 227
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 318
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama