Foder råd!!

iloveyou

Trådstartare
min häst går nu i en hage med mkt gräs och får därför inget kraftfoder lr hö alls eftersom han lätt går upp i vikt och är tillräckligt pigg ändå. men från och med imorgon ska han börja gå i liten rasthage med sand i igen, hur ska jag göra då för att undvika kolik lr liknande när jag ska börja ge kraft och hö igen?

tänkte börja med att ge 1 dl betfor till varje mål, som han brukar få när han inte går i beteshage och sedan pyttelite (ngn näve) av den muslin han går på i vanliga fall. han har bara varit utan kraft sen 26 juni...
låter detta bra? ni som vet mer om sånt än jag

Sv: Foder råd!!

Hur stor är hästen? Ålder?

Ska han gå där hela dygnet eller bara en del av dygnet?

Dt bästa är väl att långsamt (men säkert) vänja honom att inte stå på gräs och få lite hö då.
Måste han ha kraftfoder elr är det bara du som vill ha det??

jo, tänkte beta honom lite för hand, finns nämligen inga gräshagar. jo han behöver kraftfodret eftersom jag tävlar och sådär, har analyserat hö och en foderstat efter det. det var bara under betestiden han inte behövde något med tanke på allt gräs och hans mage:P

Fast han behöver väl inte kraftfodret bara för att han tävlar? Han kan väl klara sig bra på bara grovfoder ändå.

nej för då får han inte i sig allt han behöver, vi har som sagt analyserat hö och en foderstat som är uträknad efter den, och eftersom höt inte har allt som han behöver så lägger vi till kraftfoder + mineraler, det är bara nu när han gått i sommarhage som han inte fått varken hö lr kraftfoder eftersom han har tagit det lugnt.

Okidok.. men den första veckan så kan du ju då beta honom ett par timmar utspritt på dagen och sedan minska till efter kanske 2 veckor sluta helt..

Kan du inte ha honom i gräshagen även fast han står inne på natten? De skulle vara de bästa skulle jag tycka. fats du kanske inte har tillgång till det mera eller? För jag vet många som har sina ponnyer i gräshage dyngnet runt även fast de tävlar och då tävlar de upp till Msv klasser..

jo han gjorde det i juni men sen blev han alldeles för tjock så nu får han stå i sandhage istället, lite ont på gräshagar med i stallet jag står.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
594
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !