foder per mål?

P

Philomena

hur mycket mat ger ni till era föl/åringar per mål?
och hur mycket kan man ge per mål för att fölet/åringen ska kunna tillgodo göra sig maten?
 
Mitt halvblodsföl äter 2 kg hippo alfa om dagen, och detta delas upp på 3 måltider, dvs 1 liter hippo alfa per måltid.
Sen får han 0,3 kg soja som delas upp på 3 måltider ca 1 dl per måltid.
Sen får han en hink hackad lucern inhängd i boxen varje dag,
äter 5-7 kg hö/hösilage uppdelat på 4 ggr per dag.
 
Får fri tillgång på hösilage både i boxen och hagen.

Sen 1.25 kg krafft breed och 0.35 kg havre och 0.35 kg korn, uppdelat på två givor. Således ca 0,6 kg Krafft Breed och 0.35 kg spannmål per giva. Total kraftfodermängd per giva blir alltså ca 1 kg (0.975 kg om man ska vara exaaaakt *s*)

Ger ena fodringen vid insläpp kl 20 och den andra vid nattning kl 23 - 01.

Ger medvetet inte kraftfoder på morgonen om jag kan slippa det, lugnare i stallet om det inte serveras foder.
 
okaj!

det är så att jag har mina föl ute på lösdrift, med fri tillgång till hö och ensilage, de äter väldigt mycker av det så allt som allt i karaft foder väg får de ca 1kg

200g vetekli
100g soja
200g betfor
200g havre
250g kraft breed
= 950g

har det just nu uppdelat på två mål, men undrar om jag kan ge det som ett, hade varit mycket lämpligare då.
vad tror ni?
 
Bebisarnas magar är ju inte så stora, och av det kraftfodret du ger så är det mycket som skall blötas och då blir själva volymen mycket mer.
Så jag tror att det är för mycket mat att ge vid ett enda tillfälle.
 
Där jag jobbar äter fölen (snart 1 år) ca 1kg ensilage morgon och 1 kg ensilage till lunch (de orkar inte få i sig mer på den tiden) och sen får de 5 kg ensilage på em när de kommer in och det har de att tugga på hela natten till det äter de ca 1 kg kraftfoder (färdigfoder, ej pelleterat) och ca 3/4 kg krossad havre uppdelat på två mål. Ensilaget är ganska torrt, nästan precis som hö så gissningsvis 75% ts...
 
Tja, jag har också fri tillgång och fölis (åring eg, 9 månader) äter ungefär 7-8 kg per dag. Men kraftfodermängden (och kraftfodertypen) har ju att göra med värdena på hösilaget (dvs vad analysen visar). Nu är min lilla dam uppenbarligen rejält svårfödd, hon skulle om hon åt enligt tabellerna bara behöva 0.75 kg breed.

950 gram kraftfoder på ett mål är ingen fara. Dock ökar du ju volymen med betfor.

Frågan är hur lång tid hon får på sig att äta upp det? Jag har ju i box på natten och då kan hon ju lämna och äta under natten om jag skulle ge mycket. Men förutsatt att hon utan problem äter upp det på en giva ser jag inte att det ska vara några problem, men jag har lite svårt att avgöra volymen på det. Som jmf så blir mina 1.25 kg breed och 0.35 kg havre samt 0.35 kg korn: 2 liter breed, 1 liter havre och 1 liter korn. Och det känns för mycket med 4 litermått mat på en gång sådär rent spontant. Så hur mycket är maten i volym?
 
ca 6 dl vetekli, 2 dl soja, 4 dl betfor, 4 dl havre, 3 dl breed, det blir ca 2 l (19 dl), men sen så sväller ju betfor och det blir väll typ dubbelt(?) men jag kan ju alltid ta bort betforn och lägga till 50gram soja till...
4 dl betfor = 200g = 1 Mj, 14 smb.rp
1dl soja = 50g = 1 mj, 19 smb.rp

då skulle det bli 16 dl istället.

Eller någon annan har något bra förslag till foderstat som inte bli så mycket i volym.

stoet har fri tillgång till ensilage och halm samt nästan fri tillgång till hö. Och hingstföet har fri tillgång till hö. De äter ganska mycket av det, hingstfölet äter mellan 8 -10kg hö/dygn och stofölet 3-5kg hö och 5-6kg ensilage/dygn, svårt att veta men på ett ungefär

det har nu stått på ca 74 Mj, 480 -500 smb.rp

värdena är

ensilaget:

48% ts
Mj 4,6
smb.rp 34g
Ca 2,9
p 1,1
mg 0,9

höet:

Mj 7
smb.rp 40
Ca 2,7
P 2
Mg 1
 
glömde, de är ganska glada i maten och äter alltid upp allt även den sista smulan :)

och det får även vitlökspulver, mineraler och e-vitamin med selen samt lite melass på toppen av maten :d
kalk en gång i veckan också, ca 15 ml
 
Om det vore min häst skulle jag helt enkelt prova. Iaf min lilla busa lämnar kraftfodret om hon blir mätt (hänt när mamma skulle fodra och gav all mat på en gång. När jag kom 4 h senare var 1/3 av maten kvar i krubban och fölis mumsade hösilage. Hon orkade/ville väl inte äta allt på en gång, men ytterligare 4 h senare var det renslickat i krubban. Nu har ju jag dem i box på nätterna dock).

Så, prova ge allt på en gång och kolla helt enkelt =)

Jag ger ju som sagt 20 dl på en gång (en liter krafft breed och 1 liter havrekross eller kornkross) och det är som sagt inga problem. Det som tar längst tid (och antagligen mest plats i magen) är breeden, för den är ju pelletterad. Spannmålskrossen slinker ner på nolltid.

Så prova, om det inte är konkurrens och stress och mathysteri så borde de lämna om de tycker det blir för mycket :)
 
med eller utan betforn?

men jag provar och ser, hingsten går ju sälv så han är det inga problem med ( eller han går med fåren men de räcker inte upp till hans krubba :D )
stofölet gå tillsammans med mamman och ett annat sto men de vet om att de inte får röra hennes mat, så hon äter i lugn och ro :)

tack för hjälpen :bow:
 
provade att ge all mat samtidigt , gick jätte bra, de sickade till och med rent krubban som vanligt :D

tack för hjälpen! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
839
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
989
Senast: Shaggy
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp