Foder och dålig päls

MissFideli

Trådstartare
Fått i uppdrag att fråga er kunniga 2 saker.
1. Hästarna i det stallet har fet och glanslös päls. Dom togs in för ca 3 v sen och fick antagligen för dåligt med tillskott sista tiden på betet. Nu går dom på sin vanliga fodergiva igen, men pälsen är fortfarande dålig. Tar det tid att ändra det eller håller dom på och byter nu? Ska det tillsättas nått? Dom mår bra annars och är inte tunna eller så, bara pälsen som är dålig.

2. En av tanterna (16 år) har väldigt lätt för att lägga på sig. Hon går på hö, lite halm (står på torv), havre, betfor och mineraler och är lite för tjock. Motioneras ingenting, bara hagvistelse från 8-9 till 19-20 kanske. Dessutom har hon fång (eller snarare har haft) så det måste ju tas hänsyn till. Första gången fick hon det under dräktigheten, men inte förlossningsfång för det kom tidigt. Andra gången var härom sommaren när hon släpptes på för kraftigt bete för snabbt, pga missförstånd. Hur lägger man upp en foderstat på henne som inte gör att hon är så tjock?
 
Sv: Foder och dålig päls

Svar på fråga 2.

Det viktigaste när man har en fånghäst är grovfoderanalys och sedan en balanserad foderstat.

Kan det ha varit så att hästen fick fång under dräktigheten pga att man ändrade foderstaten när man ville lägga till för dräktighetstillägg???

mvh Jessica
 
Sv: Foder och dålig päls

Mer info:
Nu har jag fått mer info från ägaren:

Angående fråga 2:
Pållan får idag 4-5 kg hö, 1/2 kg hel havre, 3dl svälld betfor, 1 dl hippo
vitlöksmineral samt biotin och en skiva halm som hon pillar i sig lite av. Och en hel del äpplen nu. Höet är analyserat med normala värden.
Fången under dräktigheten kom ca 3-4 v innan fölning. En veterinär trodde att det kan berott på krafftfodret som hon fick. Hon fick Hippo breed. Eller hög belastning, vilket känns mindre troligt då hon had en tjusig övervikt i somras utan fång.

Idéer?
 
Sv: Foder och dålig päls

Överviktiga hästar är ofta mer känsliga för fång, så därför är det extra viktigt att hålla efter hullet på en fånghäst.

Vad väger hon ungefär?

5 kg hö räcker bara till en häst på 350 kg. Väger hon mer så får hon alldeles för lite stråfoder.

mvh Jessica
 
Sv: Foder och dålig päls

Jo, men hur ge hö till en häst som lägger precis allt på magen? Vet inte vad hon kan väga, 5-600 kanske. Hon är ca 158 cm hög, men kraftig och rätt överviktig.

Ägaren har säkert gett mer hö, men fått en tjock häst då istället.
 
Sv: Foder och dålig päls

En häst SKA ha minst 1,2kg hö/100kg vikt. Skulle dra ner på krafftodret istället för det är det de går upp i vikt av. Kan det vara så att hästen är tjock pga att den får för lite grovfoder?
 
Sv: Foder och dålig päls

Hur kan den bli fet av för lite hö? Hon är inte bukig utan rent fet. Och hur mycket dra ned på kraftfodret, hon får ju inte direkt mycket.
 
Sv: Foder och dålig päls

dra ner på kraftfodret-de e inte höet som ör att om blir tjocka
Motioneras hästen inget behöver den ju knappast nåt direkt kraftfoder heller
 
Sv: Foder och dålig päls

Fråga 1:
Märkte att min förra häst älskade nypon, så jag började ge honom ca en näve om dagen. Nyponen gav en jättefin och glänsande hårrem oxå :)

/Mi :cool:
 
Sv: Foder och dålig päls

Om det är mycket energi i höt kan de bli feta av det. Vet en häst som gått på fri tillgång till halm som enda (mig veteligen) grovfoder. Fick inget eller mycket lite kraftfoder. Hon var verkligen smällfet. Kanske är läge att analysera höt så slipper hästen få magsår pga för lite grovfoder?
 
Sv: Foder och dålig päls

Höt är analyserat och är av normalvärde. Värdena kan jag ta reda på om ni vill.
 
Sv: Foder och dålig päls

Men av lite sociala skäl och för att blanda mineralerna med nått så bör hon ju få kraftfoder. Det är ju inte direkt nån större mängd kraftfoder hon får.
 
Sv: Foder och dålig päls

Det måste vara något annat som är fel då, 5 kg hö med normalvärden och i princip inget kraftfoder kan inte göra att en häst blir fet. Jämför med att en shettis på 200 kg ska ha runt 30 MJ. 5 kg hö med ca 8 i MJ och kanske ett halvt kg havre ger ca 45 MJ och det till en stor häst. Det låter som svält för mig.

Det är ungefär som att säga att man blir för fet om man äter mer än en smörgås om dagen.

Det du kallar fet låter som svullen buk p g a protein brist. Magen kan bli uppsvälld som en ballong vid felaktig foderstat. Man ska ALDRIG banta en häst med för lite strå och genom att ligga under underhållsbehovet av MJ.

Om hon har gått på en liknande foderstat under början av dräktigheten för att sedan få en kraftig höjning mitt i dräktigheten så förvånar det inte mig att hon fått fång.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder och dålig päls

Jag tycker inte hon ser svullen ut, hon är rund överallt. Rygg, kors, hals... Hon ser tvärtom väldigt jämnrund ut över hela kroppen. Hade det varit undernäring så hade hon ju definitivt varit toppig över korset och mindre rund över ryggen.

Jag tror knappast hon gick på denna foderstat under dräktigheten, det tycker jag var ful av dig att ens påstå. I så fall hade ju vaterinären kunnat avgöra direkt vad anledningen var eller hur? Nu visste dom ju inte det.

Och hjälp att sätta ihop en bra foderstat då, det är ju det vi vill ha hjälp med.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 301
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 001
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 950
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp