foder och boxvila till tvååring

G

Glorfindel

Mitt lilla tvååriga kallblodstravarsto har skadat sin has allvarligt. Jag var inne och röntgade henne och det visade lösa benbitar i hasen. Tydligen var det svårt att se så de undersökte henne också med ultraljud. Ultraljudet visade förutom inkapslade lösa benbitar även skadat inner ligament, blodutgjutningar, benpålagringar, skadad ledkapsel, inflammation m.m. Veterinärerna bedömde det som mycket allvarligt och menade att om hon skulle få en chans var de tvugna att operera henne, vilket hon ska göras på onsdag om en vecka. (Försäkringbolaget tog det! :banana: ) Nu undrar jag (det är samma tvååring som har stor mage och är tunn) hur man ska hålla en sådan häst inför operationen.

Så nu behöver jag lite råd:

Ska hon ha strikt boxvila eller kan hon gå ut i en hage som består av en liten backe och en 100 m lång väg. (Jag kanske ska tillägga att jag inte tänker ställa någon tillsvars för vad hon/han gett för råd;) )Tilläggas bör att hon har ett livligt temprament och är som sagt två år och hon galopperar gärna trots skadan och slår bakut gör krumsprång etc.

Det konstiga är att när hon är lös ute (hon går vanligtvis på en liten lösdrift tillsammans med en gammal 22 årig fjording och ett jätte trevligt 12 årigt sto) visar hon ingen hälta i skritt, men är stel i hasen i trav. Men då hon står på box vilar hon hasen mycket mer och då jag ska mocka boxen och då tar ut henne ur boxen så ömmar hon på benet lite grann och har svårare att stödja på det. Så vad tycker ni?

Nu har jag haft inne henne i två dygn och funderar på hur mycket kraftfoder jag kan ge henne utan att hon får fång. Hon är mager och behöver gå upp i vikt, men står för tillfället helt still i en box. Som det är nu får hon fri tillgång till hö med analysvärden 84% ts, 50 smp, 7.3 MJ, hon får ca 0,5 kg Nya krafft groov och ca 0,5 kg havre plus vitlöksmineral och lite foderjäst.

Jag vet inte om det är för mycket, fjordingen har ju precis haft fång, så att hon också skulle få det utöver sin skada, skulle ju vara hemskt!:crazy:

Jag skulle bli jätte glad om någon kunde dela med sig av sin erfarenhet och komma med råd!:banana: :banana: :bow:
Tack!
Magdalena
 
Sv: foder och boxvila till tvååring

Har inte veterinären gett dig ordination på hur du ska hålla hästen fram till operationen?
I så fall tycker jag att du ska prata med vet. för att få reda på vad som är bäst.

Är hon avmaskad ordentligt? För med de värdena på höet så borde hon kunna hålla sig i hull på det hon får? Däremot får jag överlåta till någon annan att räkna ut foderstaten.

Hoppas att allt går bra!
Lycka till!
 
Sv: foder och boxvila till tvååring

Jag hade min då 1,5-åriga häst på boxvila i 4 månader. Hon stod inne på natten i sin box och ute på dagen i sjukhage (max 5x5 m). Det gick jättebra, lite ofog när man ledde ibland bara :crazy:

Foder, då fick hon Krafft Rehab och lite betfor, samt att jag gav henne flytande Placid (lugnande örter) för att minimera stress. Självklart massor med hö.

Just för att det var en unghäst skippade vi de rekommenderade promenaderna i samråd med veterinär, bättre att hon stod helt still än kom lös och sprang iväg...
 
Sv: foder och boxvila till tvååring

Tack, till råden (även till Corax)!! :bow: :bow:

Jag ringde faktiskt veterinären och han sade precis som du, box på natten och sjukhage på dagen 5x5 meter. Hon blev själaglad att komma ut och vara nära och kunna känna och hälsa på båda kompisarna över staketet. Hon är ju van vid lösdrift tillsammans med både ston och föl hos sin förra ägare, så det här har varit en jobbig omställning för henne! :( Jo jag har faktiskt avmaskat henne, med Noromectin. Hennes mage minskade efter det och resten av magen börjar nu sakteliga minskas ju rundare hon blir:) Fodret tror jag faktiskt inte jag ökar mer, möjligtvis kanske ökar krafft grooven och minskar på havren, för hon börjar anta lite rundare former nu så då går det ju uppåt. :) :banana: :banana:

Jag är också lite orolig för att promenera med henne, för hon blir jätte arg då hon inte får gå dit hon vill och bockar och slår bakut, och då blir ju skadan etter värre!!:crazy: Så jag tror jag gör som du, ska höra med veterinären vad han tycker efter operationen.

Vad var det som din 1,5-åring hade råkat ut för?

Magdalena
 
Sv: foder och boxvila till tvååring

Kan också varmt rekomendera Kraft Rehab som är speciellt tillverkat för konvalecent hästar, min 3-åring står på box vila nu och håller hullet fint med detta + fri tillgång på hö, de får dessutom inte en massa överskottsenergi av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 850
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 181
Senast: Rubinen
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 439
Senast: Nethril
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp