Foder motsvarande Mustang Protein +?

Martina_m

Trådstartare
Pga av flytt kommer det inte finnas möjlighet att fortsätta fodra med Mustang Protein+ pellets. Jag har kontaktat dem, men pga att jag inte är någon stor konsument så blir det inte hållbart att beställa från dem.

Har ni några tips på annat foder som kan motsvara detta? För jag är annars mkt nöjd med det fodret :/
Tacksam för förslag!
 
Det kan vara en hjälp att ange vad i fodret du är ute efter. Kvoten, smrp i gram, sammansättningen av innehållet - så slipper vi sitta och googla upp för att jämföra med det vi har i huvudet.
 
Det kan vara en hjälp att ange vad i fodret du är ute efter. Kvoten, smrp i gram, sammansättningen av innehållet - så slipper vi sitta och googla upp för att jämföra med det vi har i huvudet.
Jag är ganska dålig på foder och sånt där, men jag vill ha ganska högt smb råprotein. Då min häst behöver hjälp att hålla hullet under vinterhalvåret. Brukar bara ge väldigt lite och blanda i mineraler. 0,5-1 Krafft-)skopa/dag. Och beroende lite på grovfoder. Men nu har jag köpt en häst till som är väldigt tunn och behöver lägga på sig och bygga muskler. Och tänker att han kan äta samma, men kanske lite mer.

Mustang protein innehåller 130 gr smb råprotein och bara 15 % stärkelse, som jag fattat det som att det är bra att ha så låg som möjligt. Energin ligger på ca 10 i nästan alla foder med högre protein.

Funderar på om Krafft Groov 125 kan funka? Men tycker att så många gått ifrån att ge sina hästar Krafft, någon som vet varför?
 
Mustang Protein + innehåller 130 gram smb rp, men endast 5 gram lysin så det innehåller alltså lågvärdigt protein, det finns många foder som innehåller minst 5 gram lysin per kg, som borde vara precis lika bra!

Några exempel på foder som är bättre avseende proteinet!
Granngården Avel 120 gr smb rp, lysin 6,5 gr
Granngården Elit koncentrat 100 gr smb rp, lysin 6,5 gr, mer vitaminer och mineraler/kg
Krafft Groov 90, 90 gr smb rp, lysin 5,4 gr
Krafft Groov 125, 125 gr smb rp, lysin 7 gr
Hippo Grow Alfa, 134,6 gr smb rp, lysin 8,5 gr
Edel Avel, 135 gr smb rp, lysin 8,3 gr

Man kan inte bara titta på värdet för smb rp alltså, även kvalitén på använda proteinkällor spelar roll!
Vetefodermjöl är en stor ingrediens i Mustang Protein +, vete innehåller ganska mycket protein, men är lågvärdigt avseende aminosyrainnehåll (bl a lysin)!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107
Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 656
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 522
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp