Foder mot matsmältningsproblem?

Misiaczek

Trådstartare
Min valp på 6 månader verkar ha matsmältningsproblem..det är iaf vad vi och veterinären börjar tro. Han har varit lös i magen ett antal ggr sen jag hämtade hem honom för 2,5 månad sen..men nu senaste veckan-10dagarna så är han lös i magen nästan dagligen... På morgonen är han riktigt hård i magen och när han väl lyckas bajsar han ut stenhårda små kulor..medan framåt kvällen nästan varje gång har han varit lös i magen...
Idag var vi hos veterinären och hon tror inte det är foderallergi då han inte spyr upp maten och visar inga andra tecken på allergi så som klåda. Men hon tror han kan ha lite problem med tarmarna och har matsmältningsproblem. Så idag fick jag med mig hem en liten provpåse SPECIFIC Digestive Support, mest för att kolla om han gillar det..och sen sa hon jag ska köpa en mindre påse av det fodret och testa i 14 dagar för att se om hans mage blir bättre.

Nu till min fråga, någon här som vet om det kanske finns andra foder med liknande innehåll som man ger mot matsmältningsproblem? Vore bra om det finns lite annat att välja mellan, och alltså kanske med lite andra priser? Eller andra försäljare så man inte behöver köpa just från veterinären?

Sv: Foder mot matsmältningsproblem?

Från RC finns deras Gastrointestinal serie, Hill's har också en del främst deras i/d. Det bästa är ju om du hittar ett dietfoder som är anpassat för valpar (RC har tex ett för valp). Finns något från eukanuba också men vet inte hur bra effekt det har.

Tack för svaret!

Alla dessa foder köpes hos veterinären va?
Jag vill gärna ha ett känt bra foder också, och RC har jag hört är inte direkt det bästa? Eller är det kanske annorlunda när det är gjort för matsmältningsproblem?

Min 5-åriga hanhund har till och ifrån varit dålig i magen, han får nu RC Maxi sensible, det har fungerat jättebra på honom! Både han och katten älskar dessutom fodret, katten äter inte längre sitt egna... Det är dock det enda rc fodret jag har använt, så kan inte uttala mig om dom andra fodren.

Jag kollade runt lite nu på nätet och verkar vara fler som säger att RC Maxi Sensible är jättegott. Hur mycket kostar det? Finns det något sådant alternativ men för valpar? Eller är den för alla åldrar?

Jag ger ca 600 kr säcken. Vet faktiskt inte om den passar valpar med, men du kan ju alltid gå in i en djuraffär där dom säljer det och fråga :)

Enligt min erfarenhet så blir det flesta hundar bra i magen efter övergång till färskfoder, så kanske värt att prova ?

Han äter mestadels bara vom og hundemat, men jag lägger till 1/2 dl standardt torrfoder till varje portion... så han äter färskfoder men är ändå dålig i magen

Då tycker jag att du ska satsa på ett dietfoder (utvecklat av veterinärer). Så att du får ordning på problemen, sen kan du ju gradvis försöka gå över till valfritt foder igen och se om det ordnat sig.
Man får inte haka upp sig på innehållet i ett dietfoder, det är ju ett medicinskt foder (därav går det inte att få tag på i vanlig butik, precis som annan medicin) och syftet med det är ju att det först och främst ska ta bort/lindra hundens problem.

Själv har jag haft bra erfarenhet med Hill's i/d på min hund när han har haft mag-/tarmproblem, men i ditt fall skulle jag nog prova RC Gastrointestinal för valp först. Tror nämligen inte att Hill's i/d finns till valp...

Just det, RC Maxi Sensible är inget dietfoder utan bara ett vanligt foder för hundar med känslig mage.

Han äter mestadels bara vom og hundemat, men jag lägger till 1/2 dl standardt torrfoder till varje portion... så han äter färskfoder men är ändå dålig i magen

Vilken variant äter han ? Hundar med magproblem kan reagera mycket på fett - så att byta till en mindre fet sort kan vara lösningen.
Jag skulle även prova att ta bort torrfodret helt.

Han äter valpfodret av vom og hundemat, och nu hade jag bytt från standardt extra till standradt vild, eller hjort eller vad den nu heter..

Malibu_Stacy: Jo jag ska nog göra så att jag börjar med veterinärfodret, och sen om magen reagerar bra på det så kan jag så småningom fösa över lite av annat foder med liknande innehåll och se om han tål det osv..

Tyvärr finns det många hundar som har problem med Standardts foder - men Mild är den sorten som är skonsammast av deras sorter. Ett tips bara i all välmening:)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
913
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 477
Senast: Vitsippan
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka