Foder med mycket fosfor..

L

Lemieux

Har någon nåt tips på foder som innehåller mycket fosfor och gärna rätt mycket prtein också?

Jag måste ge min häst väldigt mycket lusern (3,5 kg) för att täcka protein behovet men då blir ju Ca/P kvoten dålig.
Gav tidigare kli men han blev lös i magen av det...

Är det någon som vet om det finns nån "max-gräns" på hur mkt lusern man egentligen borde ge? :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder med mycket fosfor..

Nej, det finns inget foder med mycket protein OCH fosfor.
Tro mig, jag har letat... ;)
Havre, men det är ju inte extremt proteinrikt.

Men har du täckt hästens behov av fosfor? I så fall behöver du kanske inte fixa till själva kvoten, eftersom överskottet kommer från ett grovfoder. beror lite på HUr hög kvoten är iofs, och om det är en normalpresterande, frisk vuxen häst.

Om du vill kan du ge Fosforbalans, det är ett mineralfoder med bara fosfor. Jag ger lucern och fosforbalans till vårt extremt fosforfattiga grovfoder. :)
 
Sv: Foder med mycket fosfor..

Linfrökaka mj 9.8 smrp 255 ca 4 p 8.2

Solrosfrö ca.värden mj 10.5 smrp 340 ca 4 p 13

två bra fodervarianter att kombinera med innehåller ju även fetter och aminosyror samt mineraler.

MVH/
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: Migo
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 307
Senast: Ise
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp