Foder med högt proteinvärde!!

Estivuz

Trådstartare
Skulle vilja ha tips på foder eller fodertillskott med höga värden av protein. Gärna med ungefärliga priser också!
Vad finns det att välja mellan? Har hört om Sojaprotein men det verkar ju inte all så bra i och med att det kan vara farligt i större mängder osv...

Fick tips här på fodersidan att ge min häst större mängd protein och mindre mängd energi, han behöver slimmas upp lite och bygga mer muskler.

(denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=833146)

Sv: Foder med högt proteinvärde!!

Lusern är det skonsammaste sättet att få upp kvoten på ett sämre grovfoder. På GG finns kraffts Lusern att köpa o kostar ca 145kr/25kg

Lucern är ju den skonsammaste proteintillskottet, men Kr***t Protein finns ju. Dyrt men hög proteinhalt och därför drygt, och ingen risk för överdosering. Soja är också ett bra protein, billigt och drygt. Risken med soja är ju ev överdosering. Men 100 g/100 kg häst är väl den vanliga maxdosen även om det kommit fram nya rön om detta.

Annars så fick du ju många bra tips i din andra tråd. Bilderna visar enligt mig en smal häst med för lite ryggmuskler. Du bör nog granska din egen bild av hästen lite mer kritiskt och inte ta åt dig kritiken från din tränare. Alla hästar kan inte se ut som vinthundar även om en del galoppörer gör det.

Var kan man läsa om detta?

Har inte namnen på böckerna i minnet just nu, men jag återkommer. Det är i alla fall en hästskötarbok jag har hemma + en foderbok tror jag. Att det har kommit nya rön har jag läst här på Buke i andra fodertrådar.

HippoGrow Breed eller HippoGrow Alfa,färdigfoder, finns i 25kg säckar, pris ligger mellan 150-190kr/säck inkl. moms. Mustang har också ett färdigfoder som heter Protein +. Har ingen aning om pris men brukar vara lite dyrare än Hippo.

Lucern är ju den skonsammaste proteintillskottet, men Kr***t Protein finns ju. Dyrt men hög proteinhalt och därför drygt, och ingen risk för överdosering. Soja är också ett bra protein, billigt och drygt. Risken med soja är ju ev överdosering. Men 100 g/100 kg häst är väl den vanliga maxdosen även om det kommit fram nya rön om detta.

Annars så fick du ju många bra tips i din andra tråd. Bilderna visar enligt mig en smal häst med för lite ryggmuskler. Du bör nog granska din egen bild av hästen lite mer kritiskt och inte ta åt dig kritiken från din tränare. Alla hästar kan inte se ut som vinthundar även om en del galoppörer gör det.

Fast att påstå att hästen är smal är väl lite väl... :smirk: Smal är han då inte, du är den första som tycker det. Som jag nämnde i tidigare tråd har han varit smal förut.
Jag vill "slimma till" hästen inför tävlingssäsongen. Vi tävlar hoppning, dressyr och fälttävlan och jag vill inte att han ska ha onödiga kilon att bära runt på. Mitt mål är inte att han ska se ut som någon vinthund.
Protein används ju vid uppbyggnad av muskler, därför vill jag öka på detta.

Lusern är det skonsammaste sättet att få upp kvoten på ett sämre grovfoder. På GG finns kraffts Lusern att köpa o kostar ca 145kr/25kg

Det verkar ju rimligt! Vad rekommenderar du, pellets eller vanlig lusern?

Jag ska återkomma med värdena på mitt ensilage ikväll. Tyvärr finns inga värden på mineraler i den analysen, men energi och protein finns iaf med..

Soja verkar bra, men vågar man verkligen ge detta? har hört att en del hästar kan vara allergiska..

Senast ändrad:

Lusern är som många rekommenderat det jag föredrar. Snällt mot magen (grovfoder) och vettigt i pris. Vi använder Kvarnbys Lucern som ligger betydligt bättre i värde än Kraffts (150 gr smrp mot 105 gr smrp).

Vi använder dessutom Hippo Alfa som har bra proteinvärden och som jag upplever som väldigt lätt att fodra upp hästar på. Stor del av innehållet kommer från grönmjöl (lusern) och jag tror det blir skonsammare så. Alfa innehåller också soja. Otroligt smakligt foder som hittills alla hästar har älskat.

Det verkar ju rimligt! Vad rekommenderar du, pellets eller vanlig lusern?

Jag ska återkomma med värdena på mitt ensilage ikväll. Tyvärr finns inga värden på mineraler i den analysen, men energi och protein finns iaf med..

Mina hästar föredrar pelletsen, det är ju lite olika från häst till häst

kan också rekomendera hippo alfa, 17% protein tror jag det är i den..

*Knapplån*

Okej, här kommer analysen på Ensilaget. Som sagt, tyvärr inga mineralvärden..

TS 67,9
Omsättningsbar energi NIR för häst MJ 6,6/kg foder, 9,7/kg ts
Råprotein 76,0g/kg foder, 73,8g/kg ts
Smältbart Råprotein 50,1 g/kg foder 73,8/kg ts
Aska 41,7g/kg foder, 61,4g/kg ts

Han får 1/2 kg korn och 1kg havre per dag. 1 liter betfor (blöt), +1dl krafft miner blå.

Har också tillgång till halm, även om han inte är så förtjust i detta.

Hur mycket bör jag ge av de olika fodren? Vill alltså inte ha för mycket energi utan mer protein för att hästen ska bygga muskler och bli mer slimmad.

Säljer Gr*nn**rden Sojamjöl? Jag kanske skulle ta och prova det ändå?

När jag frågade om värdena på kalcium/fosfor sade stallägaren att "ja det var bra värden och balans på förra årets hö".
Vad jag förtår så har det ingen som helst betydelse hur förra årets hö såg ut? Det är taget från samma vall..

Går det att räkna ut en någorlunda foderstat utan mineralvärdena?

Du behöver absolut inget proteinfoder till det där hösilaget, det har en kvot på över 11!!

Mer protein kan snarare vara skadligt.

Med det hösilaget behöver du inte ge extra proteiner o inte heller kraftfoder om det inte är så att hästen verkligen hårdtränas

Hrm.... Jag begriper inte hur du räknar men jag får kvoten till 7.6 :confused:

Vilket väl måste anses vara ett kalas-hö.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö En spinnoff på denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=918341 Pratade med tjejen som äger hästen i helgen. Gav mina...
Svar
7
· Visningar
906
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama