Foder kostnader

H

hoppryttare_Miró

Ni som själva köper in foder, strö och hö/ensilage, vad betalar ni i månaden för det?
vad kostar foder?
vad kostar hö?
vad kostar halm?

Sv: Foder kostnader

Min häst har innan hon började gå på bete stått på hö, lite extra halm som "tilltugg", och så kraftfoder i form av vetekli, kalk, betfor, mineraler och havre. Jag gav 80 öre/kg för halmen, 2 kr/kg för analyserat hö med god hygienisk kvalité och bra värden, 1 kr/kg för havren. Totalt har fodret kostat ca 850 kr i månaden.

Strö stod hon på för 250 kr/mån, jättefin sållad torvströ. Man betalade och fick ta så mycket man behövde för en häst.

Nu går hon på bete där jag jobbar, foderkostnaderna kommer bli ungefär detsamma i höst igen skulle jag tro. Men hon står på spån i stället för torvströ och nu betalar jag 80 kr/balen.

Hö = 20 kr balen (14-16 kg - alltså omkring 1.40 kr/kg).

Köper 20 balar/månad = 400 kr.
............................................................................................

Halm = 5 kr balen ( ca 12 kg/bal)

Köper 10 balar/månad = 50 kr.
............................................................................................

Torv = två balar/månad = 80 kr x 2 = 160 kr/månad

Kutterspån = 1 bal/månad = 70 kr/balen (blandar ut torven med spånet)

Hämtade tidigare råspån billigt på träindustri men jag orkar inte :D

Hästen får havre, mineraler och ev sojamjöl också men tyvärr har jag ingen aning om vad det kostar - ger så himla lite av det. :)

Morötter = 20 kr säcken.
Vi är tre som skiftas om att hämta så var 6:e vecka ungefär köper jag två säckar = 40 kr.

På sommaren från ca midsommar - sept ungefär går hästen dygnet runt på bete och får då inget annat än gräset. Bara om betet tar slut stödfodrar jag.

Senast ändrad:

Tack så jätte mycket, nu har jag blivit lite klokare på vad det kostar.
Det var en sak till jag tänkte på...
Vet ni var Krafft tar för sin påsar men kraftfoder i?
Jag tror det hette krafftsport. Vad jag förstod var det något färdigfoder, så det som man kanske skulle lägga till isåfall var kanske mineraler eller betfor.

Har någon kunskap om det och vill förklara för mig så gör det=)

Tack så jätte mycket, nu har jag blivit lite klokare på vad det kostar.

Fast kanske inte ändå? :)

Priser på hö, halm, torv, spån etc kan skilja väldigt mycket beroende på var man bor men även mellan de olika bönderna.

Mitt hö t ex tror jag är väldigt billigt om man jämför vad många andra här omkring tar. Likaså halmen.

Min stallägare ger t ex 30- 35 kr per höbal hos sin bonde och det är ungefär lika mycket i dem och förra sommaren hade vi ganska lika näringsvärde. 10-15 kr mer per bal blir ju ganska mycket pengar om man räknar alla balar man köper på ett år. :)

Ni som själva köper in foder, strö och hö/ensilage, vad betalar ni i månaden för det?
vad kostar foder? krafft protein kostade en 350kr säcken har jag för mig
vad kostar hö? vi köpte hösilage på 350-400kg då kosatade en bal 350
vad kostar halm?halmen köpte vi en stor rundbal för 50kr

på en månad med min häst blir det ca 900kr.

Kommer köpa själv i sommar. Som stödutfodring på mindre bete.
Hö: 2 kr kilot. Ca 240 kr/mån
Halm: 1 kr kilot. ca 50 kr/mån.
Lusern: 1 säck/mån = 190 kr
=tot. 480 kr :)

Nu under sommaren behöver min lilla inget mer än tex bara mineraler, salt och kalk i form av sten ! (Två olika)

+ att hon får lite betfor för att det är bra för magen när vi har jobbat tex :)

Men nu innan betet fick hon;

vad kostar foder? - KRAFFT Groov 125 som kostade ca 400kr månad.
vad kostar hö? - Ingår i stallhyran
vad kostar halm? - Har ej

vad kostar foder?
vad kostar hö?
vad kostar halm?

Mina kostnader blir som följande:

Hö (analyserat) - ca 10 kr/balen
Havre - Gratis, 150 kg
Betfor - 115 kr 25 kg säck (räcker ca 2-3 månader)
Mineraler - ca 350 kr (25 kg säck) (räcker ett halvår eller mer)
Halm - använder ej (hästen har fobi för halm)
Torv - 360 kr/månaden

Summan av kardemumman - 1325 kronor

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 023
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III