Foder inköp

L

lojs

Nu har jag köpt mängder av foder till min häst så att han ska bli fin och tjock ;)

jag var inne i affären och köpte: krafft lusern strå mix ( med olja ) , kornkross, build up, hippo bas musli. Har också köpt sojamjöl som jag dock är tveksam om jag ska behålla eller byta mot annat.

Ni som provat dessa fodrena ( menar då inte kornkrosset haha ) utan de andra, vad har ni för erfarenheter av de ? positivt och negativt :) Jag har innan använt lusern i pellets form.

Sv: Foder inköp

Det år så att jag står bara är hemma under sommar och vinterlov med hästen, och där vi har hästen är höet enligt mig inte så protein rikt och det finns ingen analys. Därför har han fått lusern som ska vara ett bra grovfoder att ge om höet är dåligt. Naturligtvis ska det ändras nu och ska ordnas annat hö MED analys som vi köper själva och inte igenom stallet mer :) Så att foderstaten kan räknas ut ordentligt

Men allt det håller på att ordnas av kunniga m.m som va kontaktat. Jag är bara ute efter folket på Buke's åsikter/ erfarenheter av fodret

Nu har jag köpt mängder av foder till min häst så att han ska bli fin och tjock ;)

jag var inne i affären och köpte: krafft lusern strå mix ( med olja ) , kornkross, build up, hippo bas musli. Har också köpt sojamjöl som jag dock är tveksam om jag ska behålla eller byta mot annat.

Ni som provat dessa fodrena ( menar då inte kornkrosset haha ) utan de andra, vad har ni för erfarenheter av de ? positivt och negativt :) Jag har innan använt lusern i pellets form.

Jag hade börjat med ett tillskottsfoder och sett om han svarar på det. Om du börjar ge fler olika tillskott samtidigt är det ju svårt att vet vilket som verkligen gjorde nytta!

Använder inget sånt själv så jag kan inte ge råd om vad som är bra, men jag hade nog analyserat först och sedan valt tillskottsfoder efter det.

nej jag ska absolut inte bombadera han med massa olika nu på en och samma gång :) allt ska ske långsamt och bra. Som sagt analys raport är ju prioritet 1, sen att utgå därifrån. Sen ska tänder också kollas :) haha kanske lite dumt att köpa så mycket på en och samma gång men det har jag gjort i alla fall ( ser ut som om jag har ett helt sotiment hemma :O )

Du har börjat i fel ände!
Du måste först ta reda på vad det är hästen behöver och sedan handla det som behövs. Jag förstår inte alls vad det är för mening med att lägga en massa pengar på foder som man kanske inte kommer att använda sedan. Jag antar att de flesta av dem du räknar upp inte håller hur länge som helst.

Men för att svara lite på din fråga.
Förutom kornkross har jag bara gett sojamjöl av allt det du räknar upp. Det är ett jättebra proteintillskott. Men måste bara vara medveten om att det är ett koncentrat så man måste vänja in det långsamt och inte ge för mkt på en gång. Jag ger det till våra två stora hästar, varmblod och fullblod, när proteinet i grovfodret inte räcker till.

Krafft lusern mix innehåller enligt hemsidan

"LUSERN Mix är en kombination av varmluftstorkad lusern, gräshö, melass och vegetabilisk olja"

Jag antar att detta inte är billigt precis och förstår inte varför man ska betala en massa pengar för gräshö sedan tycker inte alla mina hästar om melass.
Men jag ger lusernhack som består av bara lusern och 3% sojolja till min fångponny. Jag tycker att det är ett bra foder även om det egentligen är för dyrt, tror det kostar ca 10kr/kg.

Tack så mycket för ditt svar! Jag är inte jätte kunnig i denna öknen av foder, utan jag lyssnade i detta fallet på tjejen vi köpt hästen av som jobbar och säljer häst foder. Är jätte tacksam för alla svar och råd om foder, då jag vill lära mig så mycket som möjligt!

Haha ja du har ju rätt i att inget av de var billigt. Jag har som sagt gett min häst lusern innan i pellets form, och hört att många föredrar hack då det ska vara mer tuggmotstånd och "hästen har något att syssla med länge" :)

Hur ger man sojamjöl? Har absolut ingen kunskap om sojamjöl. Tack igen för ditt svar uppskattas

Det känns som du verkligen köpt på dig ett onödigt och dyrt lager.

Sojamjöl hade jag INTE kombinerat med andra proteinfoder, särskilt inte build-up. Soja ska fodras med största försiktghet och enligt mig inte förrän man konstaterat ett rejält underskott av protein i grovfodret. Särskilt med tanke på den skada soja är för miljön.

Vad stöder du uppgiften att höet har dåligt proteinvärde på?

okej, det var ju bra att jag vet det, vad för skada ger soja på miljön?

asså eftersom jag inte har någon analys kan jag egentligen inte säga till 100% mitt grovfoder har dåligt protein värde mer än att det är inga blad utan bara stjälkar i höet... och det kan ju inte ge så mycket protein.

Tack så mycket för ditt svar! Jag är inte jätte kunnig i denna öknen av foder, utan jag lyssnade i detta fallet på tjejen vi köpt hästen av som jobbar och säljer häst foder. Är jätte tacksam för alla svar och råd om foder, då jag vill lära mig så mycket som möjligt!

Haha ja du har ju rätt i att inget av de var billigt. Jag har som sagt gett min häst lusern innan i pellets form, och hört att många föredrar hack då det ska vara mer tuggmotstånd och "hästen har något att syssla med länge" :)

Hur ger man sojamjöl? Har absolut ingen kunskap om sojamjöl. Tack igen för ditt svar uppskattas

Innan du ger sojamjöl tycker jag att du ska ta reda på om hästen behöver proteiner. Du måste alltså ha analys av ditt grovfoder. Man kan 100g sojamjöl per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Jag brukar ge det tillsammans med betfor.

Det bästa du kan göra är nog att köpa eller låna en bok om utfodring av hästar.

Jag tycker egentligen inte att det är så stor skillnad på hack eller pellets av lusern. De äter det för snabbt i vilket fall som. Min ponny får båda delarna jag växlar lite så hon inte tröttnar.

Går inte din häst på bete? Då behövs det oftast inget extra.

Jag ska kolla lite mer med det här med hö, jag har hittat en som säljer bra kvalite på hö och har analys raport. Så då har jag något att gå efter. ger honom inte något av det jag köpt förrens jag har fått ut analysen så det inte blir fel, man ska ju inte hålla på att byta och mixtra för mycket med foderstaten. Så inget händer förens analys m.m

Där han står just nu har han inget vidare bete för att vara exakt, inte mycket gräs. Och han är insjunken i flankerna och har tappat muskler. Det är därför jag vill ha något med mycket protein. Men som sagt jag är inte kunnig så jag vill inte "prova" mig fram. Så jag ska kolla upp med analys, jag ska också kolla tänder och be någon vet, komma att kolla på honom. Bara för att jag vill vara på säkra sidan. Nu är ju fodret inköpt så det är ju inte så mycket att göra åt den saken. Men det kommer inte röras som sagt förrens jag fått ut analys så jag vet vad han behöver. Jag vill ju helst ha ett så bra grovfoder som möjligt så att jag inte behöver ge han massa tillskott.

Men är jätte tacksam för råd, tips m.m från er :)

Jag hade börjat med att stödfodra med grovfoder. D v s hö och lusern. Bättre att stödfodra med oanalyserat hö, än att inte stödfodra alls.

Öka hellre mängden grovfoder än ge dig på kraftfoder (det övriga sortimentet alltså). Hästens system är gjort för att hantera grovfoder, och det är det bästa att ge dem så länge det inte krävs mer koncentrerat foder (kraftfoder).

Jag har lite till frågor här haha. Jag vet att med rätt foderstat kan man enorma skillnader på en häst som förr haft fel.
Hur gör ni med era foderstater, när ni har fått analys raport. Räknar ni ut då själva vad hästen ska ha? Eller tar ni hjälp av någon annan?

Han får just nu princip fri tillgång till höet som inte är analyserat och jag han får lucern med. Han utfodras 4 gånger om dagen.

jag tror med att jag slipper ge han massa onödigt om jag ger han rätt bra analyserat hö i rätt mängd.

Är som sagt JÄTTE tacksam för svaren jag får! så tack

Så om jag hade behövt hjälp med att räkna ut efter att jag fått analys raporten, hade du kunnat hjälpa mig då? ( om du nu vill )

Jag väntar på årets grovfoderanalys just nu(sände i väg prov i måndags) .Sen räknar jag själv till mina två hästar.

är det inte svårt att räkna själv :) ? jag är ju inte så stark i matte precis haha

är det inte svårt att räkna själv :) ? jag är ju inte så stark i matte precis haha

Det finns färdiga program som man kan använda. Hippo campus har ett om du googlar på det.

Jag tror att det är ganska svårt att räkna själv om man inte har lärt sig lite först.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 705
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej Buke! Tänkte att vi kunde starta en tråd där man kan skriva om sina erfarenheter om olika färdigfoder, och på så sätt kunna hjälpa...
2
Svar
22
· Visningar
7 280
Senast: mahlmt
·
R
Foder & Strö Har ett halvblodsto som jag inte ägt mer än några månader. Vid sidan har hon ett föl som snart ska börjas vänjas av. Nu har hon börjat...
Svar
8
· Visningar
994
Senast: Raderad medlem 94602
·
Foder & Strö Om du skulle ge en proteinrik foderstat för unghäst (ponny) vad skulle du då välja att "blanda" ihop? Givetvis ges mineraler till...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama