Foder-frågor

T

Tjalfe

Är väldigt dålig på allt som gäller foder och är väldigt sugen på att lära mej mer.

Vi skördar eget hö men har ej analyserat det, dock ska jag se till att det blir analyserat efter nästa höskörd.
Men fram tills det ska ju min ponny ändå få det han behöver. Men hur vet man att han får allt han behöver?
Det han får nu har jag fått rekommenderat av uppfödaren som jag köpte honom av i höstas. Men jag tycker att det känns så lite.
Hästen är en c-ponny, connemara. Valack född -03. Han rids nästan ingenting och har stått ganska mycket i vinter(mest promenader och ledarskapsträning). Jag har just nu börjat "sätta igång" honom lite försiktigt.
Han får:
6dl krossat korn/dag
2dl betfor(räknat från när det är torrt)/dag
3/4dl hippo bas mineral
Kan inte räkna ut exakt hur mycket hö han får eftersom han delar det med sin hagkompis, under vintern har det nästan varit fri tillgång dock.

Tycker det känns fjuttigt på något sätt? Kan han verkligen få allt han behöver där igenom? Har en bekant som ger kalk till sin ungponny, är det något som min också behöver ha?

En annan fundering. Ger ju honom krossat korn, och det blir ju dåligt så himla fort, finns det något annat man kan ge istället för korn som motsvarar ungefär det samma?

Hur vet man hur man ska anpassa foderstaten efter hur mycket det växer ute nu när våren kommer? Är livrädd för fång....

Hoppas någon kunnig orkar svara.:o
 
Sv: Foder-frågor

Hur ser han ut? Tycker du att han har tappat lite eftersom du börjat undra? det är naturligtvis svårt att veta utan analys. Men om han har fått samma hö hela vintern borde du kunna göra ngn uppskattning om det räcker eller inte. Jag ger inte våra ponnyer ngt kraftfoder. Den ena rids inte så mkt men den andra rider jag nästan varje dag. Däremot får de lusern, för att höja proteinhalten och lite betfor.
Min häst har haft fång. Men jag tror inte att alla hästar får det även om det känns så ibland. Det viktiga är vad jag har förstått att hästen inte är för tjock. Om man har anledning att verkligen vara rädd att den kan få fång ska man inte ge den spannmål.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder-frågor

Jag skulle ge lusern istället för korn. Den lilla kornmängden är ju inte så farligt men korn innehåller stärkelse. Lusern innehåller väl i princip ingen stärkelse och inte heller betfor.
 
Sv: Foder-frågor

JAG tycker att han är i bra hull. Men på vetrinärbesiktningen skrevs det att han var i överhull och jag tycker han ser likadan ut då som nu. Dock är jag van vid stora feta kallblod så jag tycker att den här ponnyn är jätte spinkig.:o
Här är en bild sen någon månad tillbaka. Han har ju inte så mycket muskler nu eftersom han inte har ridits så mycket senaste tiden:
zacke103.jpg


Hemsk bild, lerig hage och ovårdad päls:o:
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/DSC00362.jpg

Ridbild från den första månaden jag ägde honom:
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/SNV31932-1.jpg
 
Sv: Foder-frågor

Okej, finns lusern att köpa i vilken foderaffär som helst eller är det svårare att få tag på?
Skulle det då kanske fungera bra med lusern + lite betfor och mineraler?

Funderar på mineral-mängden också. Läste mej till på det som stog på säcken att han skulle ha ca 3/4dl, låter det rimligt?
Funderar dock på att byte till miner blå som är pelleterat(heter det så?) jobbigt med pulver då det bara hamnar i kanterna på krubban...
 
Sv: Foder-frågor

Okej, finns lusern att köpa i vilken foderaffär som helst eller är det svårare att få tag på?
Skulle det då kanske fungera bra med lusern + lite betfor och mineraler?

Funderar på mineral-mängden också. Läste mej till på det som stog på säcken att han skulle ha ca 3/4dl, låter det rimligt?
Funderar dock på att byte till miner blå som är pelleterat(heter det så?) jobbigt med pulver då det bara hamnar i kanterna på krubban...

Krafft har lusern i sitt sortiment, det innehåller melass, tror jag.
Sen finns det andra, kvarnby, dangrönt (har jag gett mitt fullblod) och lite olika. Ger du hackat strå så får din häst mera att tugga på också vilket är bra för tänder, magen och psyket.
Betfor är det också mycket fibrer i vilket också är bra för magen.

Byt till pelleterat. Vissa hästar tycker det är gott också. Och det är ju bara att lägga torrt på den andra maten om man inte vill blöta.
 
Sv: Foder-frågor

Granngården säljer Krafft va?

Hur mycket energi ger betfor och lusern? Vill inte att hästen ska få massa överskottsenergi....
 
Sv: Foder-frågor

Jag tycker alltid att det är svårt att se bara på en bild. Men jag tycker inte att han ser ut som om han behöver mer mat. Andra kommer kanske att svara ngt annat.
Jag tror inte att den får överskottsenergi varken av lusern eller betfor. Men jag hade nog bytt ut kornet mot lusern men det är för att jag tycker lusern är ett bra foder som är snällt mot hästens mage. Jag ger mina lusernpellets utan melass. Det finns två olika märken. Det ena är från Kvarnbys foder och det andra ett danskt märke som finns på City Gros (stavfel och kanske ej exakt rätt namn, det är en vanlig stormarknad ej bara hästmat).
 
Sv: Foder-frågor

Tror att jag också kommer sattsa på lusern.

Finns det med och utan melass? Är inte melass typ samma som betfor? Ska lusern också blötläggas?

Många frågor blir det.:angel:
 
Sv: Foder-frågor

Finns det med och utan melass? Är inte melass typ samma som betfor? Ska lusern också blötläggas?

Kraffts hackade strå innehåller melass. Jag har för mig att det finns ett annat märke av hack som inte gör det men har aldrig sett det i en affär. Sedan finns de lusernpellets som jag skrev tidigare som ej innehåller melass. Kraffts lusernpellets gör det. Jag tycker att det är en onödig tillsats därför ger jag dem utan det. Det är dessutom billigare.

Betfor är det som blir kvar av sockerbetan vid sockerframställningen. Det består av fibrer som är bra för hästens mage. Till den betfor som säljs har man tillsatt melass.

Jag är lite mer osäker på vad melass innehåller annat än att det är mer som vanligt socker dvs snabb energi för hästen. Betforfibrerna består av långsammare kolhydrater som bryts ner sakta i hästen.

Jag blötlägger inte lusernpelletsen utan lägger dem ovanpå den blöta betforen. Det finns andra som gör det. Det kan nog vara olika för olika sorter. Det står nog på förpackningen.
 
Sv: Foder-frågor

En annan fråga. Har sett att det finns både "vanlig" betfor(som jag använder) men även pelleterad betfor. Vad är skillnaden på det?
 
Sv: Foder-frågor

Så vitt jag kan se är din häst i precis lagom hull som han är. Min connemarapojke behövde jag aldrig ge något kraftfoder till så länge han var yngre (det vill säga under 20) Han fick 7-8 kg hö om dagen även när han var i tävlingskondition. Han var lite nättare typ än din men högre, så vikten är nog densamma ungefär. Ska tillägga att min gosse har mycket nerv, så någon extra energi behövde han inte på grund av det. Vår andra connemara (mycket lättfödd:eek:) och lite kraftigare modell (också d-ponny) får 1 kg lucern och inte mer än 5 kg hö (hon äter ganska långsamt tack och lov) Hon stjäl förvisso hö från de andra i hagen så hon kanske egentligen får i sig 6-6,5 kg hö per dag. Det räcker gott för henne. Lucernet får hon för proteinets skull annars skulle hon få mer hö istället. Bara lite att ta sikte på;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 326
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 010
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp