De allra flesta butiker har inte Standart hemma, men med Gibbon som leverantör kan de alltid ta hem! Vägrar de så har de ändå så undermålig service att jag skulle sluta handla där. Men det är jag det! När jag handlar foder (o annat) så gör jag det för min hunds skull och inte för att handlaren ska tjäna pengar. Så jag skiter i om de inte tjänar så mycket på mig som köper Standart istf de jättedyra foderna...
Jag ger min snart 2-åriga schäfertik Standart Extra. Som bas. Utöver det ger jag rått kött, råa köttiga ben, ibland lite kokt ris, fett, just nu även Hemovital + B-kombin Forte pga fällning. Då och då rå äggula. När jag ger rått kött ger jag även finmalda äggskal (ca 1 kryddmått per kg kött) för att balansera upp kalciumet.
Japp, min tik tycker Standart är *mycket* smakligt! Hon har nobbat alla de andra dyra foderna såsom RC, Nutra superpro gold (eller vad tusan det heter?) deras valpfoder i alla fall, Hills, ProPlan etc...vissa har hon spottat ut...andra har hon bara ätit av så att hon precis överlevt ungefär...somliga har hon luktat på och gått bort ifrån med en äcklad min.
Standart tigger hon! När hon kommer in på kvällen är det första hon gör att gå bort till matbaren och kolla om jag ställt ner skålen ännu. Och det gör hon vare sig jag rört ner rått kött eller ej. Hon har fått runt en liter de senaste veckorna och min kräsna tjej äter upp varje kväll och har därigenom lagt på sig såpass att ingen kallar henne mager längre! Och pälsen kan inte bli bättre heller. Hunden är nöjd = jag är nöjd.
Jag brukar inte tillaga kött jag ger henne. Hon får lite varierat (och inte varje dag heller): get, nöt, älg, rådjur, får, gris, kyckling...samma med råa köttiga ben. Hon får även lever rå (och njure, hjärta etc) men inte så ofta. Däremot brukar jag mala köttet, för att det ska bli lättare att blanda med torrisarna. Hon älskar grillat kött! Så det får hon ibland som godis.
Har du verkligen kollat igenom alla återförsäljarna? De som ses på första sidan är bara de senaste. Tog ett tag själv innan jag upptäckte länken till alla de andra! Där ingår en hel del uppfödare dessutom. Köpte själv första säcken hos en uppf eftersom de hade hemma.