PS Min schäfertik har också reagerat mot vete, både i olika torrfoder (dyra!) och i hemlagat (makaroner). Ingen jätteklåda precis, men lite allmänt fnattande som ändå kändes som för mycket för att vara "normalt". Provade lite olika färskfoder, men upptäckte sen att även de innehåller vete! Till slut trillade poletten ner och jag köpte hem en säck Standart. Kliandet försvann nästan direkt (men så hade hon inte jättemycket klåda heller) och hon gick dessutom upp lite i vikt så hon ser inte längre ut som en klädhängare! Kan ju iofs vara åldern med, hon är bara 22 mån och inte helt färdigvuxen.
Hon får 8-10 dl Standart Extra m lite olja, ett par tsk Hemovital o tre, fyra kapslar fiskolja som bas. Ibland (regelbundet alltså) ger jag henne ca 5-7 dl av torrisarna och blandar i 500-600 gram rått malet kött (nöt, get, får, älg, rådjur...) + fett av olika slag, Hemovital, pulvriserat äggskal (man måste ha lite extra kalcium när man ger rått kött o pulvriserat äggskal tas upp lätt av kroppen), ibland lite kokt ris till och just nu får hon även B-kombin forte pga fällning.
Ger min hund mat en gång om dagen (hennes eget val!), kvällstid (ganska sent). Så har hon hela natten på sig att smälta födan o tillgodogöra sig den i lugn o ro. Min hund är väldigt livlig, så hon behöver få i sig rätt mycket! Plus att jag cyklar med henne och tränar rent allmänt.