Foder för känslig mage?

castle_bar

Trådstartare
Min ponny blir väldigt lös i magen när vi åker ut och tävlar. Detta gör vi ungefär varannan helg (mer elr mindre beror på tävlingssäsongen). Han kan vara normal på veckan men blir lös på morgonen eller t.o.m. kvällen innan då han känner på sig att vi ska åka... men han är inte ett dugg nervös eller stirrig på tävlingsplatsen, bara lös i magen. Det märks att han tycker det är kul att tävla, så jag förstår inte varför han alltid blir så lös... sedan är han lös i magen ett par dagar efteråt, men det rättar till sig under veckan...
Det är bara det att det tar ju på hans krafter att vara lös i magen på tävlingarna!:(

Han får flytande B-vitamin kvällen innan tävling samt tävlingsdagens kväll. Jag har provat att ge honom mag-tarmbalans, psyliumfrö, fil... inget hjälper speciellt bra.
Både vatten och foder är fräscht.

Nån som har något tips på vad jag kan göra?

Tacksam för svar!

Sv: Foder för känslig mage?

vad får han för foder?

på min lilla ponny som också kunde bli lös i magen ibland va det bara foderjäst som fungerade! värt att prova kanske!? ;)

Sv: Foder för känslig mage?

Jag är noga med att ge honom mkt grovfoder i form av hö, och hans kraftfoder består av krossad havre, lite betfor och mineraler. Jag vet att betfor kan få dem lösa i magen men han är ju inte lös i magen när han inte tävlar, och min tränare säger att jag bör fortsätta med betforn. Jag kan ju inte sluta ge den kvällen innan tävling, då blir det väl ännu knasigare för magen?

Nu har jag dock tänkt och räknat lite på att ge honom ett färdigfoder istället. En kompis i stallet sa att HippoChoice skulle vara bra för oroliga magar, men jag tycker att det innehåller för mycket protein eftersom det är väldigt mkt protein i vårat hö.

Jag har räknat på Mustang Müsli bas och det tillsammans med mineraler ger mycket bättre "värden" på kalcium, fosfor, magnesium, selen och vitaminerna än vad havren, betforn och mineralerna gör.
Det är därför jag funderar på att börja ge färdigfoder istället...

Skall kanske prova foderjäst...

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar