Foder för Cushing.

axel

Trådstartare
Här har ni ett utdrag från ett vet. medicinskt konvent i US
"Utfodring av hästar med olika sjukdomstillstånd" var en specialföreläsning som bland annat handlade om utfodring av fånghästar och hästar med "Equine cushing". Det man ska tänka på är att inte utfodra med första skörd av hö eller ensilage. Hästar som lider av någon av dessa sjukdomar men som ändå går på bete på sommaren så är kolhydratinnehållet i gräset som lägst mellan 24 och 08 därför är det bättre att ha hästen ute på natten och inne på dagen.
Hela länkenhttp://www.equimed.se/aktuellt/aktuellt.html

Sv: Foder för Cushing.

hittar ingenstans där det begrundas VARFÖR man inte ska ge första skörd? pga sockerinnehåll antar jag, men hur har man kommit fram till att andraskörden alltid har mindre socker?

Nej, det Axel länkar till är ju bara ett kort referat av vad som avhandlades under kongressen. Det är inte ett utdrag heller.

Nej det var en hel del oklarheter.

Kan man säga generellt att andraskörden innehåller mindre MJ?

Det torde ingå många faktorer.

Jag är nog inte med riktigt på vad du menar i ditt första inlägg? Är det meningen att man ska hitta den urklippta texten i länken eller att det ska stå ngt annat om dessa "syndromhästar" i texten? Jag hittar ingenting om det efter att ha bläddrat igenom den två ggr.

Men jag tycker ändå att det är ett märkligt råd att ge och alldeles för generellt. Varför skulle en första skörd alltid vara sämre att ge? Sockerinnehållet beror ju på så många olika faktorer. Du kan ju ta en förstaskörd i mitten av juli och få ett grovfoder med högt fiberinnehåll och då mindre socker. Sedan kan du jämföra det med en andraskörd vid samma tillfälle där du får ett grovfoder med gräs som är mer i början av växtstadiet. Vilken skörd bör ge det lägsta innehållet av lättlösliga kolhydrater och alltså vara bäst för dessa hästar? Inte andraskörden i alla fall.

Sedan beror det ju dessutom på vilken vallblandning man har och en rad andra omständigheter.

Men om man jämför en vall av samma blandning, slaget vid samma växtstadium men då vid olika tidpunkter på sommaren så är det kanske bättre med en andra skörd (kanske mindre antal soltimmar, mindre fruktanrisk osv). Men det är ju inte så man tolkar texten.

När det gäller bete för dessa hästar så tror jag också att det beror på omständigheterna. Jag har dessutom läst rekommendationen att det ändå trots högre halter i gräset kan vara bättre att ha dem på bete på dagtid på sommaren eftersom hästar gärna äter mer på sommarnätterna än på dagarna.

Sedan tycker inte jag att energimängden är så intressant. Det är vilken sorts kolhydrater som finns i gräset som är det viktiga för dessa hästar där många av dem är insulinresistenta och alltså inte bör äta ett grovfoder med för höga sockerhalter. Energin är ju inte farlig i sig annat än att hästen blir tjock men det ger inte denna omedelbara fångrisk som ett socker/fruktan- bombs hö/ensilage kan ge.

Jo jag håller med, men ang. betet- om det är torrt lär gräset "försvara sig" mot torka- såsom kyla- eller?

Pratar nu om när det är varma nätter.

Jo jag håller med, men ang. betet- om det är torrt lär gräset "försvara sig" mot torka- såsom kyla- eller?

Pratar nu om när det är varma nätter.

Jag menade också varma nätter mitt i sommaren.
Även om halterna av fruktaner och enklare sockerföreningar är låga så kan det enligt det jag läste ändå vara bättre att låta dem beta på dagen eftersom hästar gärna äter mest på sommarnätterna.
(Nu minns jag tyvärr inte var jag läste det)

*kl

En liten reflektion ang fruktanhalt och solljus...

Är det skillnad på norra och södra Sverige? I norr har vi ju ljust dygnet runt. Är det bättre eller sämre med tanke på tillväxt i gräset, fruktanhalt och hästar som är extra känsliga mot detta? Började tänka på det när det stod tidigare i tråden att man bör ha hästen ute på natten och inne på dagen.

Även om halterna av fruktaner och enklare sockerföreningar är låga så kan det enligt det jag läste ändå vara bättre att låta dem beta på dagen eftersom hästar gärna äter mest på sommarnätterna.

Att de äter mer nattetid är 'gammalt vedertaget', dvs inte bara 'uppmärksammats' i fruktandebatten.

Frågan är dock om man har munkorg t ex, om de nattetid kan äta så mycket mer med munkorg (iom att fler timmar ägnas åt ätande) att det sammantaget blir högre totalt fruktanintag än dagtid, när de äter mindre tid men fruktanen är högre. Ytterligare en sån där 'omöjligt att gissa'-grej antagligen

(Jag har ju inget val, under större delen av sommaren är det närmast djurplågeri att ha ute dagtid, vi har så fruktansvärt med bromsar. Å andra sidan så i år kommer jag kunna erbjuda sämre och mindre bete, och lite beroende på om jag acceptarar att de går i sluttning hela tiden, så kan jag erbjuda 'skuggbete' till största delen)

Mina lägger sig när det mörknar- på allvar. De betar nog mest på kväll o tidig morgon.

Mina står under ett stort träd hela dagarna - typ - det verkar så i alla fall.
Vad de gör på nätterna har jag ingen aning om. :)

Jag har länge funderat på om hästar får fång i samma utsträckning i vårt avlånga land? Nu bor jag ju i södra delen, så det jag hör talas om och upplever är ju det som händer här. Men när jag läst om "epedemier" av oförklarliga fånganfall mitt i vintern (t.ex) så har det handlat om hästar i södra Sverige. Hur ser det ut i norra Sverige - är klimat och väder mindre gynnsamt för fång där?

Det funderar jag på också. Under alla mina hästår i norra Sverige har jag bara träffat på en eller max två fånghästar (shettis och fjording). Antingen har jag haft tur eller så är det ovanligare.
När jag flyttade till södra Sverige samt började läsa på buke så insåg jag att det här med fångrisk är en hel vetenskap man helst ska kunna innan man ens släpper hästen på nåt gräs öht :crazy: Tydligast blev det en höst när en bekants häst fick fång på hösten och fick tas bort, trots att det var ett hbl och dessutom ett digivande...
Ägaren (som är från norr) var lika chockad som veterinären (som sa att det både var fel årstid och fel ras). Själv har man ju lärt sig att fång drabbar ponnyer o lättfödda hästar som sätts på kraftigt bete på vår/sommar.

Min högst amatörmässiga analys är att det måste vara gynnsamt för gräset här uppe eftersom det är ljust dygnet runt. Det borde ju bli mindre "solchock" för gräset då. Eller är jag helt ute och cyklar?
Vi har heller inte problemet med gräs + minusgrader + sol i samma utsträckning som i söder. Det är bara en kort period på hösten innan snön lägger sig. Iofs har vi haft sämre vintrar på senaste så det kan hända att problemet kommit upp till oss med, men jag har varit hästlös under de dåliga vintrarna så jag har inte haft så mkt kontakt med fenomenet...

jag tror som jag tidigare sagt att klimatändringar är en stor bov i fångdramat. i mellan och sör sverige har man knapt årstider längre, det är antigen höst eller vår, dvs det är mkt fruktan större delen av året! tidigare var det riktiga vintrar här också. iofs är det snö och vinter nu, men det hör verkligen inte till det normala....

ofta är det plusgrader och frost om varann, och barmark.

sen ska man betrakta ALLA hästar som potensiella fånghästar..... dvs vara mkt försiktig med att vänja vid gräs, inte plantera vall som innehåller rajgräs, inte släppa ut tidigt på morgonen när det ligger frost på gräset och är stark sol osv.

Jag har länge funderat på om hästar får fång i samma utsträckning i vårt avlånga land? Nu bor jag ju i södra delen, så det jag hör talas om och upplever är ju det som händer här. Men när jag läst om "epedemier" av oförklarliga fånganfall mitt i vintern (t.ex) så har det handlat om hästar i södra Sverige. Hur ser det ut i norra Sverige - är klimat och väder mindre gynnsamt för fång där?

Nu är det här inte alls norr, och numera är de sk vintrarna ett skämt här (utom i år). MEN, 2001 och det var på den tiden då det var riktiga vintrar, så berättade de på Ultuna (O.W faktiskt) att de fick in en liten 'våg' med fånghästar i jan/feb. Precis som min (januari). Och den vågen var de enda de inte - då iaf - hade kunnat förklara riktigt. Snön låg djup, inget gräs, inga byten i grovfoder etc men ändå kom det in en våg fånghästar då.

Jag vet inte alls om det är likadant idag, och i så fall om de 'löst' det (metabolisk omställning pga vinter t ex?). Men då fanns det iaf en liten våg 'mitt i vintern' som då var obegriplig.

Men det borde vara tusen ggr värre med 'pesudovintrar'. Jag har haft hästar gått och betat GRÖNT gräs i januari vissa år. Helt horribelt (även om detta var innan fångesten så jag då såg det som en bonus terapimässigt, men drygt lermässigt). Dessutom senaste åren så årstiderna har varit helknas. Våren te x den har nästan hoppats över. Ofta har det statistiskt varit 'ingen årstid', det är t ex för varmt för att metrologiskt räknas som vinter, men för sent/tidigt kalendermässigt att räknas som höst/vår.

Förra året så gick det från 'senvinter' till 'sommar' extremt fort. Blev knappt någon vår, och jag minns jag reagerade på att blommorna blommade kajko. Snödroppar, tussilago, blåsippa och vitsippa blommade SAMTIDIGT i full blom, och så ska det inte vara, utan de ska mer 'avlösa' varandra. Men det sa bara pang förra året.

Så jag tror generellt som Centaur jag, tror jag också sagt det tidigare i annan tråd, klimatförändringarna/årstidsförändringarna.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar