Foder för headshakinghäst

Dressageteam

Trådstartare
Hej!
Ny tråd gällande foder för HSS!
Jag undviker följande:
Soja
Stärkelse
Socker

Grunden i Krafftfodret är:
St hippolyt performance fiber (aningen socker och soja)
St hippolyt natursolo pellets (aningen socker och soja)
St hippolyt Gold medal
St hippolyt elektrolyter
Biofarmab msm
Vimital biotin (för bättre upptag av protein då jag har valt ett lågt värde på grovfodret)
Nypon
Spirulinamjöl
Hampafrö
St hippolyt glyx mash
När vi ej tävlar så äter han antihistamin också

Allt detta låter mycket men jag har en noggrann beräkning och han får ej mycket kraftfoder.

Däremot har jag läst att man ska undvika grovfoder med klöver och eng rajgräs.
 

Nä, det har TS inte. Det står att den fått diagnosen HSS men inte vilken sort. HSS är ett samlingsnamn (som kolik) på att huvudet skakar, inte anledningen till varför. Till det behövs en diagnos.

Därför undrar jag både det och varför man ska undvika vissa foder. Det kan vara oerhört intressant om det finns undersökningar som stödjer det men då kan man inte bara säga att den har HSS.

Stereotypa beteenden utlöstes ofta av socker vilket är himla intressant.

Så, har veterinären eller TS en grund till att göra så att man undviker viss mat? Har veterinären trott (okunnighet?) att HSS orsakas av stereotypa beteenden?
 
Nä, det har TS inte. Det står att den fått diagnosen HSS men inte vilken sort. HSS är ett samlingsnamn (som kolik) på att huvudet skakar, inte anledningen till varför. Till det behövs en diagnos.

Därför undrar jag både det och varför man ska undvika vissa foder. Det kan vara oerhört intressant om det finns undersökningar som stödjer det men då kan man inte bara säga att den har HSS.

Stereotypa beteenden utlöstes ofta av socker vilket är himla intressant.

Så, har veterinären eller TS en grund till att göra så att man undviker viss mat? Har veterinären trott (okunnighet?) att HSS orsakas av stereotypa beteenden?
Ah, då har jag lärt mig något nytt! :up:
 
Hej!
Ny tråd gällande foder för HSS!
Jag undviker följande:
Soja
Stärkelse
Socker

Grunden i Krafftfodret är:
St hippolyt performance fiber (aningen socker och soja)
St hippolyt natursolo pellets (aningen socker och soja)
St hippolyt Gold medal
St hippolyt elektrolyter
Biofarmab msm
Vimital biotin (för bättre upptag av protein då jag har valt ett lågt värde på grovfodret)
Nypon
Spirulinamjöl
Hampafrö
St hippolyt glyx mash
När vi ej tävlar så äter han antihistamin också

Allt detta låter mycket men jag har en noggrann beräkning och han får ej mycket kraftfoder.

Däremot har jag läst att man ska undvika grovfoder med klöver och eng rajgräs.
Varför inte satsa på ett bra grovfoder istället? Där man valt vallsorter med mindre socker i.
 
TS : jätteundrande vad din tråd går ut på och på vilket sätt dina val av fodermärken över huvud taget har något att göra med din hästs headshaking ?

@Efwa har redan svarat mycket klokt i tråden och jag håller med.

Vore jättebra om du ville förtydliga/motivera din tråd ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp