Foder efter fölning

M

marien

Hur mycket ska stona äta efter fölning?? Har ett kallblodssto som nyss fått föl. Ska jag öka på maten? Hon har lätt att bli "fet"? Behövs mera kraft än när dom är dräftiga???:confused:
 
Sv: Foder efter fölning

Ja, det krävs mer mat! Ca 100% mer än underhållsbehovet dessutom med en kvot på 12. Så mycket mer mat behövs för digivning än för dräktigheten där tillägget är som mest 30% under månad 11.

Kan ta ett exempel: Säg att din pålle väger 600 kg, nu vet jag ju inte vilket Mj-behov just din pålle har men vi kör enligt tabellvärdena, det blir ca 64 Mj i underhåll så tillkommer då digivningstillägget för månad 1-3 som då också är 64 Mj dvs 128 Mj totalt. När det gäller proteinbehovet blir det då (64*6)+(64*12)= 1152 smbrp. Nu är det bara att räkna baklänges! Hur mycket ger grovfodret? Hur mycket ger kraftfodret? Behövs det mer?

Sedan kommer de andra frågorna: Tunnar hon ur? Blir hon rund? Ser fölet bra ut?
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp