Foder-djungeln

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Charlotte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 482
C

Charlotte

Jag är på jakt efter ett kraftfoder som är i stråform och inte innehåller något socker.

Just nu äter min häst Fibergi vilket är jätte bra. Men det innehåller melass. Och jag vill inte att min häst ska äta något socker. Han äter oxå lite Krafft Lusern i stråform. Men han är inte så jätte förtjust i det så jag kan inte bara ge honom det.

Är det någon som kan tipsa om ett foder som är i stråform (väldigt viktig att det är stråform) och inte innehåller någon form av socker? Och det behöver helst inte vara så mycket energi i, då min häst inte behöver en gnutta extra energi alls.

HJÄLP!
/Charlotte

Sv: Foder-djungeln

Finns det kraftfoder i stråform? Du tänker kanske på musli? Fibergi innehåller hackelse men är ju inte enbart strå. Då blir det inte kraftfoder utan grovfoder.

"Sockerfritt" kan du ge Speedi-Beet, det är betfibrer alltså av samma struktur som grovfoder. Betfor helt utan tillsatt melass. Det ger jag min häst. Det finns också Fibre-Beet, med ännu mer fibrer.

http://www.caseyfoder.se/default.asp?pid=65

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte riktigt vad du menar men antar att det är protein du är ute efter. Har du provat att ge lusernpellets utan melass? Det är ju inte i stråform men ändå ett grovfoder. Varför måste det vara i stråform?

Jag vill ger ett foder i "stråform" för att det är naturligast för dom och även bäst för deras tänder.

Finns det kraftfoder i stråform? Du tänker kanske på musli? Fibergi innehåller hackelse men är ju inte enbart strå. Då blir det inte kraftfoder utan grovfoder.

"Sockerfritt" kan du ge Speedi-Beet, det är betfibrer alltså av samma struktur som grovfoder. Betfor helt utan tillsatt melass. Det ger jag min häst. Det finns också Fibre-Beet, med ännu mer fibrer.

http://www.caseyfoder.se/default.asp?pid=65

Jag vet inte om det finns nåt som heter "kraftfoder i stråform". Men jag kallar det så när fodret ser ut som t.ex. Fibergin ser ut. När det är hackelse med blandat i.
Förstår nu lite hur jag menar? Kanske förklarar lite konstigt...

Varför ger du din häst Speedi-Beet?

Är det nån som ger Mustang foder till sin häst?
Och varför?

Jag tror att du är ute på ett omöjligt uppdrag...;)

Vad är syftet med fodret, vad saknar ditt grovfoder som du vill att detta foder ska innehålla istället?

Sockerfritt foder till häst är en omöjlighet, och jag förstår inte vitsen med det heller. Gräs, t.ex. innehåller mycket socker... :idea:

De snabba kolhydraterna som finns i t.ex. spannmål och melass kan man behöva undvika till hästar som har fång och andra foderrelaterade sjukdomar, men en frisk häst har sällan problem av det.

Du vill även ge ett foder med stråstruktur för tändernas skull, men hur mycket tänker du ge av fodret? Normalt sett så räcker det med att ge mycket grovfoder, det man ger i krubban är i de flesta fall en så försvinnande liten del av totalfoderstaten att strukturen, tuggmotståndet och ättiden knappt räknas.
(Därför kanske melassfritt lusern i pelletsform inte är så tokigt att ge i ditt fall?)

Förklara gärna lite mer ingående vilka kriterier som är viktigast att prioritera, så är det lättare att hjälpa dig.:)

Jag håller med dig.
Vad jag förstår är definitionen på kraftfoder just att det inte innehåller fibrer men jag kan ha fel. Betfor som ofta räknas som kraftfoder måste i så fall vara ett av undantagen.
Dessutom undrar jag lite hur bra det är för tänderna med olika foderblandningar. Jag tror att jag har läst att man tror att det inte är så bra (men jag kommer inte riktigt ihåg var jag läste det).

Varför:

*Bra för magen (fibrer)
*Melassfritt alternativ till Betfor
*Smakligt
*Att blanda mineraler i
*Som extra energitillskott

Därför :D

Fast vill du ha ett proteinfoder så är nog inte Speedi något. Jag är alldeles snurrig i dag (har massor att tänka på) så ursäkta om jag flummar :o

Senast ändrad av en moderator:

Betfor som ofta räknas som kraftfoder måste i så fall vara ett av undantagen.

Betfor har väl aldrig räknats som kraftfoder? :confused:
Saftfoder lärde jag mig att det hette för hundra år sedan, men har för mig att jag hört en annan benämning på senare år. Som jag naturligtvis absolut inte kan komma på nu...:angel:;)

Jag tror att du är ute på ett omöjligt uppdrag...;)

Vad är syftet med fodret, vad saknar ditt grovfoder som du vill att detta foder ska innehålla istället?

Sockerfritt foder till häst är en omöjlighet, och jag förstår inte vitsen med det heller. Gräs, t.ex. innehåller mycket socker... :idea:

De snabba kolhydraterna som finns i t.ex. spannmål och melass kan man behöva undvika till hästar som har fång och andra foderrelaterade sjukdomar, men en frisk häst har sällan problem av det.

Du vill även ge ett foder med stråstruktur för tändernas skull, men hur mycket tänker du ge av fodret? Normalt sett så räcker det med att ge mycket grovfoder, det man ger i krubban är i de flesta fall en så försvinnande liten del av totalfoderstaten att strukturen, tuggmotståndet och ättiden knappt räknas.
(Därför kanske melassfritt lusern i pelletsform inte är så tokigt att ge i ditt fall?)

Förklara gärna lite mer ingående vilka kriterier som är viktigast att prioritera, så är det lättare att hjälpa dig.:)

Ja jag kanske är ute på ett omöjligt uppdrag. :confused:

Anledningen till varför jag vill ha ett "sockerfritt" kraftfoder är för att min häst äter hösilage. Och vad jag har förstått så innehåller ensilage och hösilage mycket socker och om man då ger dom ett kraftfoder med socker i så är det inte bra för varken magen eller resten av kroppen för den delen.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Min häst äter nu Fibergi blandat med lite Krafft Lucern hackat strå och har fri tillgång på hösilage. Ett jätte fint och grönt hösilage. Men tyvärr är det inte så grovt så det blir inte så mycket tuggmotstånd.

Han är fin i hull, fin över huvudtaget. Men jag undrar varför han ibland är lite vattnig i avföringen. Absolut i lös i magen men lite vattnig om ni förstår vad jag menar.

Vet inte om det är fodret gör han så men det slog mig när jag och min kompis pratade för mycket socker i fodret.
Hennes hästar äter hö blandat med halm då höet innehåller socker. Och dom är hur fina som helst i magarna. Har faktiskt inte sett en häst med så fin magen som hennes.

Hoppas jag inte snurrade till allt nu. Och att det är någon som förstår vad jag skriver.. :crazy:

Har du provat Hestekraft. Det liknar Fibergi i strukturen men innehåller lucern i stället för halm. Har en mycket högre proteinhalt och är mycket smakligt enligt mina hästar. Om det innehåller melass vet jag inte, men det är inte lika klibbigt som Fibergi.

Nej det har jag inte. Ska läsa lite om det.

Tack för tipset!

Jag har alltid kallat betfor för kraftfoder... :angel: Sockerfodermedel står det i foderboken från krafft.

KL
Jag har hört att socker för hästar inte alls är så farligt/dåligt som man kan få för sig. Det kanske kommer från hälsohetsen vi människor har i dagens samhälle, men för hästar är det inte så farligt. Som Pinky säger finns det mycket socker i gräs också.

Det är jättebra att du tänker på hästens bästa, naturligt foder osv. :) Därför vill jag ge dig tipset att i främsta hand ge grovfoder. Ett bra sådant, helst fri tillgång. En häst kan inte äta för mycket grovfoder! Kraftfoder eller fodertillskott om man kallar det så, ska egentligen bara läggas till när hästen BEHÖVER det. Har du ingen analys vet du inte om det behövs eller inte.

När det gäller att han är lite dålig i magen så kanske det är så att fodret är ganska blött? Låg ts alltså. Ta en titt i hagen, kolla om dem äter gammalt hö eller gammalt gräs eller likn. Elelr så kanske han upplever stress av nåt slag?

Du kan gå in på dynavenas hemsida och kolla deras fibra. Innehåller lite strå och inget tillsatt socker (eller melass). Har inte så hög energi. Fast det är ju dyrt...

Sockerfodermedel står det i foderboken från krafft.
Fast nästan lite synd att de kallar betfor för det. Betfiber är det som är kvar när man utvunnit sockret ur sockerbetan. Sen sätter man visserligen till lite melass och sen kallas det betfor. 23% socker innehåller det. Resten är i princip fiber. Så inte skulle jag vilja kalla det sockerfodermedel egentligen.

Saftfoder lärde jag mig också att det hette för en massa år sen.

Tack för ditt svar!

Du har säkert rätt angående att han är lite lös i magen då han troligtvis pillar i sig lite gammalt hösilage i hagen.

OK men då kanske jag inte ska hänga upp mig för mycket på socker-frågan. Då flera här har skrivit att socker inte är så farligt för hästar som man kan tro.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 082
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 894
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka