Födelsemärke som ser fult ut

BernT

Trådstartare
Var kollar man upp födelsemärken? Jag upptäckte ett på axeln idag som blivit rött och kliar tokmycket + är som en liten kulle i det.

Har hudcancer i familjen (farmor dog av att hennes hudcancer spred sig men hon levde å andra sidan typ halva året i Gambia och smorde in sig med kokosolja för att fixa brännan...) men jag solar aldrig. Solarium solade jag senast nån gång 2011/12, mycket oregelbundet. Solat utomhus har jag inte gjort sen 2013. Har alltid ordentligt solskydd ute på sommaren så borde väl va hyfsat skyddad?

Var kollar man upp födelsemärken? Jag upptäckte ett på axeln idag som blivit rött och kliar tokmycket + är som en liten kulle i det.

Har hudcancer i familjen (farmor dog av att hennes hudcancer spred sig men hon levde å andra sidan typ halva året i Gambia och smorde in sig med kokosolja för att fixa brännan...) men jag solar aldrig. Solarium solade jag senast nån gång 2011/12, mycket oregelbundet. Solat utomhus har jag inte gjort sen 2013. Har alltid ordentligt solskydd ute på sommaren så borde väl va hyfsat skyddad?
Vårdcentralen, börjar men på. Men om du har tur så är det något övergående. Du kanske är torr och har kliat dig (och så fortsätter det att vara irriterat pga detta)? Eller något klädesplagg har kanske irriterat?

Beror på vilken hudtyp du har samt hur många gånger du bränt dig genom hela livet, även som litet barn. Kolla upp på vc!!

Tyvärr är det ofta som barn och tonåring att skador av solen uppstår, så även om man i vuxen ålder är duktig med solskydd kan man fortfarande vara i riskzonen.

För att kolla upp det går du till vårdcentralen som kan remittera till hudläkare. Där undersöker läkaren med ett särskilt ljus i tillägg till att kolla och känna.

Förhoppningsvis är det inget men kolla upp det direkt! Better safe than sorry.

Men är det genetiskt med hudcancer med tanke på att farmor typ "orsakade den själv"? Tänker att bor man i Afrika halva året i 30+ år och vägrar använda annat än kokosolja för att maximera sin (livsviktiga) bränna så utsätter man sig ju mer för cancerrisk.

Ska man gå på vc akuttid eller boka vanlig? Här får man typ inte boka vanlig utan de vill att man tar på akut men är det så akut?

Gå på öppna mottagningen!

Tror inte det finns? Är i centrala Göteborg och här vill de att man ringer på morgonen och boka tid samma dag oavsett vad det gäller. Har fått göra det för uvi, läkarintyg mm. Ber man att få boka en "inte så akut tid" får man svaret "nä men det är så lång kö för sånt så ring på akuttiden istället", så jag får väl ringa på akuttiden på måndag, annars kommer det aldrig bli av.

Tror inte det finns? Är i centrala Göteborg och här vill de att man ringer på morgonen och boka tid samma dag oavsett vad det gäller. Har fått göra det för uvi, läkarintyg mm. Ber man att få boka en "inte så akut tid" får man svaret "nä men det är så lång kö för sånt så ring på akuttiden istället", så jag får väl ringa på akuttiden på måndag, annars kommer det aldrig bli av.
Går det inte att boka tid på 1177.se? Jag kollade nyligen upp en leverfläck på vc och då bokade jag en tid via internet. Fick en tid typ en månad fram men kände att det spelade ju inte mig någon roll, jag var ju inte akut liksom.

Hos mig går man till distriktssköterskan på vårdcentralen utan att boka tid. Sedan avgör hon/han om man behöver en läkartid, remiss eller inte något alls. Jag har behövt gå dit två gånger och den första fick jag läkartid direkt och den andra gången remiss.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka