Fodax, frågor

Milosari

Trådstartare
Först och främst, hur stor plats tar en påse i liter? Om jag köper en frys som rymmer ca 150 l, hur många påsar tror ni att jag får plats med? Den andra frågan är om skivorna är lätta att dela eller om man måste tina hela påsen på en gång? Riktvärdena som de anger på sin hemsida, stämmer de? Är det rimligt att anta att en lättfödd hund på ca 33 kg ska äta ca 600 g/dag av den minst feta sorten?

Sv: Fodax, frågor

Skulle kunna mäta en påse, men jag har ett sånt frysskåp, helhöjd, det tar 7 påsar.

Angående skivorna är det bara att "tappa" påsen när man bär in dem, så delar de sig så fint;)

Jag vet faktiskt inte hur mycket jag ger i gram, mina får varsen ca 2 cm tjock skiva 2 ggr/dag. Bebben har koll på vad de väger och jag vet att hon tipsade mig och sen har jag liksom gått på ögonmått och hennes tips... Borde köpa en våg. Men när jag gav Nordic så gav jag 600 gram/dag och fick sedan minska när hundarna blev kastrerade till 500 gram, så rekommendationerna är väl ungefär detsamma..?

Bebben to the rescue ;)

Majoriteten av skivorna är omkring 1½ cm - 2½ cm tjocka, och dom väger oftast mellan 250g-320g. Jag vägde alltid i början, men sen funkar ögonmått bra tycker jag. Numera väger jag till valpar, eller om någon hund behöver gå upp/ner i vikt och man då inte har lika mycket spelrum så att säga.

En påse är 35x40x15cm. I min standardkyl går det in en hel påse på en hylla, med några centimeters marginal.

Jag skulle tippa på att en lättfödd hund inte behöver hela 600g/dag av den röda varianten faktiskt, då går den nog upp i vikt. Min normalfödda tik på ca 30 kg äter ca 500-550g/dag, och den något svårfödda hanen på 33-35 kg äter runt 700g/dag nu. Den extremt svårfödda hanen på 32 kg äter 1,2 kg ungefär.
Men enklast är ju att känna sig fram såklart, men jag hade börjat med 500g till Loke (Antar jag?) och sen känt av. Dom går upp i vikt rätt fort av Fodax Röd om dom äter för mycket, så du kommer att se det rätt så omgående i alla fall.

Jag minns tyvärr inte alls vad min frys har för kapacitet i liter, men jag får plats med 15 st påsar om jag verkligen passar in dom noga och bankar litegrann ;)

Jag har fött upp 2 st valpar på det, och håller på med den tredje nu (3 mån gammal bara). Jag tycker att det har fungerat toppenbra :)
Som tillskott kör jag antingen ben eller foderkalk, för att ge dom det där liiiiilla extra som valp(torr)foder innehåller.

Valparna har hållit sig fina i hullet, haft bra muskelmassa, stor aptit och jag kan inte se att dom påverkats negativt.

Varför är din uppfödare tveksam?

*KL*

Sparkar liv i en gammal tråd...

Hur är det med förpackningarna? Är de lätta att dela upp?
Jag har en liten och opraktisk frys och där fattas det ca 1,5 cm på längd och bredd för att få in en hel förpackning...

I varje påse är det två skivade "limpor". Mycket lätt att dela upp.

Jag är förövrigt intresserad av frågan som ställdes tidigare i tråden ang fodax till valpar, hur går det för dig Bebben?

/Migo

Lilltjejen är över året nu, och bytte nyligen till torrfoder istället - av rena bekvämlighetsskäl från min sida som råder för tillfället. Jag är höggravid, extremt glömsk och fick snabbtina maten i ugnen konstant eftersom jag glömde att ta upp den.. Förhoppningsvis återfår jag hjärnan snart igen ;)

Men i alla fall, hon gick ju på Fodax (Röd) under sin uppväxt - och det gick ypperligt verkligen. Hon har varit otroligt musklad hela tiden, och ätit med god aptit. Röntgas ska hon förvisso inte göras förrän efter åsskiftet. Men det var skönt att se hur extremt välmusklad hon blev av fodret, hon har alltid haft mycket biffigare muskler än andra likasinnade Amstaffar på andra foder. Och då har hon ju inte tränats, utan bara vanlig motion och lek medan hon växt.

Min schäfertik, som nu är snart 4 år är uppvuxen på Fodax. Hon har aldrig haft några problem med vare sig mage eller leder. Friröntgad och ingen klåda. Alltid hållt sig bra musklad och i bra hull. Enda tillägget hon fått är märgben någon gång i veckan. Kan också tillägga att hela hennes kull är uppväxt på samma, utan några problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite akut ha svar på följande: Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt)...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 269
Senast: mackan
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 053
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar