Fobier och bilder

MissFideli

Trådstartare
Jag har svårt för några saker, men just insekter och hål kan jag knappt ens se på bild. Skulle nu titta på lite bilder på en färgglad spindel och paniken kröp sig på rätt fort. Trots att det bara var på bild. Kommer ihåg alla bilder på lotusblommans frökapsel eller vad 17 det var, som cirkulerade för något år sen. Såg en bild på en lastbilsdörr där man satt högtalarna i ett liknande mönster och tappade nästan telefonen.
Är det så svårt för knoppen att hålla isär verklighet från bild?

Jag har svårt för några saker, men just insekter och hål kan jag knappt ens se på bild. Skulle nu titta på lite bilder på en färgglad spindel och paniken kröp sig på rätt fort. Trots att det bara var på bild. Kommer ihåg alla bilder på lotusblommans frökapsel eller vad 17 det var, som cirkulerade för något år sen. Såg en bild på en lastbilsdörr där man satt högtalarna i ett liknande mönster och tappade nästan telefonen.
Ja, du vet intellektuellt att det bara är en bild, men din reptilhjärna håller inte med. Det är förmodligen någon smart överlevnadsinstinkt av modellen Reagera först och tänk sen.

Ja, du vet intellektuellt att det bara är en bild, men din reptilhjärna håller inte med. Det är förmodligen någon smart överlevnadsinstinkt av modellen Reagera först och tänk sen.

Man tycker ju att den borde ha mattats av med tiden, men det funkar väl inte så just för överlevnadsinstinkten som du säger. Känns nästan löjligt ju.

Reptilhjärnan (ffa amygdala) har inte utvecklats något vidare sen människan började gå upprätt. Det innebär att den fortfarande reagerar som om vi levde i det vilda med sabeltandade tigrar som värsta fiende. Det visar sig både i fobier och i mer subtila sociala interaktioner i vår vardag. Om någon kritiserar en lite för kraftigt så man känner att det hugger till lite i magen och man överväger att lämna rummet, då är det reptilhjärnan som vaknat och slagit larm om att man är utsatt för ett dödligt hot. Har man spindelfobi och ser en spindel på ett papper reagerar reptilhjärnan på samma sätt. Reptilhjärnan har egentligen ingen tänkande funktion vilket är anledningen till att vi helt eller delvis slutar vara rationella och slutar tänka logiskt när den kopplas in. Pannloben (koncentration och tankeförmåga) och amygdala kan inte vara fullt aktiva samtidigt, det är antingen den ena eller den andra. Det är också därför som personen som är väldigt arga eller rädda inte går att resonera med något vidare, pannloben är bortkopplad.

Man tycker ju att den borde ha mattats av med tiden, men det funkar väl inte så just för överlevnadsinstinkten som du säger. Känns nästan löjligt ju.
Fobier är knepiga. Logiken har inte så jättemycket att säga till om. Men det går ju att jobba med fobierna så de blir lättare. Jag har lyckats uthärda att bli stucken i fingret av en jag känner vilket jag inte trodde skulle vara möjligt, men är jag på vårdcentralen och vistas vid provtagningen så blir jag yr och helt svimfärdig utan att något ens händer. Fortfarande :meh:.

Reptilhjärnan (ffa amygdala) har inte utvecklats något vidare sen människan började gå upprätt. Det innebär att den fortfarande reagerar som om vi levde i det vilda med sabeltandade tigrar som värsta fiende. Det visar sig både i fobier och i mer subtila sociala interaktioner i vår vardag. Om någon kritiserar en lite för kraftigt så man känner att det hugger till lite i magen och man överväger att lämna rummet, då är det reptilhjärnan som vaknat och slagit larm om att man är utsatt för ett dödligt hot. Har man spindelfobi och ser en spindel på ett papper reagerar reptilhjärnan på samma sätt. Reptilhjärnan har egentligen ingen tänkande funktion vilket är anledningen till att vi helt eller delvis slutar vara rationella och slutar tänka logiskt när den kopplas in. Pannloben (koncentration och tankeförmåga) och amygdala kan inte vara fullt aktiva samtidigt, det är antingen den ena eller den andra. Det är också därför som personen som är väldigt arga eller rädda inte går att resonera med något vidare, pannloben är bortkopplad.

Intressant! Tack :bow:

Jag har också en insekt jag inte klarar av, inte på bild, inte ens tecknad:o
Hittar jag en på mej reagerar jag med en riktigt vass reprilhjärna, ren och skär panik:cautious:
Jag är trettio plus ändå..

Jag klarar numera att sitta i samma rum som en liten spindel om den inte kommer för nära. Men bild går bara en kort tid :confused:

Det är bara att öva. Kolla på massor med bilder. Förmodligen mattas reaktionerna av med tiden.
Japp, det stämmer. Har/haft spindelfobi och klarade inte av bilder i början eller videos. Många år senare kan jag se bilder obehindrat, nästan så en närbild på en hoppande-spindel är rätt söt. :o
Dock är fobin ej helt borta, dyker de upp plötsligt och jag inte hinner förstå innan jag reagerar, då skriker jag. Det finns kvar även om det blivit mycket bättre. :)

Jag har (tyvärr) ormfobi och förstorade huggormsbilder i morgontidningen är nästan det värsta, efter levande ormar, just för att de plötsligt dyker upp när jag i stillhet läser tidningen.
Reptilhjärnan är jobbig:o

Jag har samma fobi för hål och det heter trypofobi. Sambon skrattade åt mig när jag nämnde det första gången men har insett att det faktiskt är på riktigt. Det är på nivån att jag knappt klarar vissa typer av plåster.
När lotusblomman cirkulerade stängde jag ner allt socialt.

Jag har samma fobi för hål och det heter trypofobi. Sambon skrattade åt mig när jag nämnde det första gången men har insett att det faktiskt är på riktigt. Det är på nivån att jag knappt klarar vissa typer av plåster.
När lotusblomman cirkulerade stängde jag ner allt socialt.
Vad menar ni med hål?

Jag har svårt med spindlar, men har med tiden blivit bättre. Bilder på stora spindlar fixar jag inte, däremot mindre i verkligheten har jag inte haft problem med. :confused:

Tandläkare tycker jag är läskigt :crazy: Det har aldrig hänt något men hela atmosfären är obehaglig. Logiken säger att det är en riktigt löjlig grej att vara rädd för, men nä. Klarar inte av att ha på mig eller känna doften av sånadär gummihandskar som tandläkare brukar ha, då vill jag bara spy :nailbiting:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka