Fobi mot att anlita hantverkare - hilfe!

mino

Trådstartare
Alltså, nu har jag flera saker jag skulle vilja anlita någon för att fixa, inget akut men lite tapetsering och sånt. Men grejen är att jag känner såna allvarliga tveksamheter kring att kontakta hantverkare! Jag känner det som att jag ska bli blåst på pengar och lurad och att det ska bli ett dåligt jobb etc så jag bara skjuter upp det. Jag har hört mig för i bekantskapskretsen om de kan rekommendera någon men jag har inte fått något tips. Hur 17 ska jag göra för att komma över min hantverkarefobi? ;):crazy: Vad ska man tänka på för att inte bli lurad och hur ska man välja ut rätt hantverkare? Eller har ni alla en massa händiga människor i släkten som fixar allt åt er?

Sv: Fobi mot att anlita hantverkare - hilfe!

Ja att bara ta en i telefonkatalogen blir ju lite lotteri.

Vissa rötägg i branschen registrerar ju nya firmor hela tiden, så att välja en firma som varit med ett tag (säg funnits i minst 5 år) ökar ju chansen att det är en seriös firma.

Sen går det väl att kolla via kronofogden ifall firman är dålig på att betala sina räkningar, det kan ju också vara en indikation på att allt inte står rätt till.

Om du är på något ställe (ett fik, eller liten affär t.ex.) och du ser att det är nytapetserat kan du ju höra dig för vilken firma de använt och om de var nöjda.

Sen kan man ju alltid be om referenser av hantverkaren, men risken är ju att en oseriös hantverkare ger några kompisar som referenser vilka alla intygar att han är världens bästa och billigaste hantverkare.

Är du orolig att bli blåst kan det vara vettigt att komma överens om ett fast pris. Hittar du mer än en firma du kan tänka dig anlita, be då de firmorna komma med offerter på arbetet så att du kan välja den billigaste.

Har lite samma grej som du, är övertygad om att jag ska bli lurad varje gång men har nu överlevt två gånger. Hade heller inte några i bekantskapskretsen som hade anlitat hantverkare. Men jag tror att ju mer jobb man lägger ner innan man anlitar desto mindre risk att bli lurad även om den inte försvinner helt.

För det första be om referenser, för det andra skriv kontrakt, för det tredje ring kronofogden och kolla upp firman för detta krävs att du har organisationsnumret. Det går också att kolla hur länge firman varit igång på exempelvis http://www.allabolag.se/, de har jag använt av mig när jag haft firmanamnet. Jag och sambon lade också ut annonsen om att vi behövde hjälp på bello.se där kan man också se om företagen har fått referenser på tidigare jobb. Det går till så att man lägger ut en annons och företagen svarar via sajten, när man fått fem svar så får man inte fler svar.

Därefter kan man börja kolla dessa företag på allabolag.se och kronofogden och givetvis också ringa och prata med dem, en del ringde och en del svarade oss via mail. Värt att kolla är också råd och röns svarta lista. Vi kom överens om priset redan innan jobbet satte igång och skrev ett tydligt kontrakt på vad som ingick i jobbet och vad det överenskomna priset var. Upptäckte också att en helt vanlig googling på företaget också kan ge information, särskilt om det är många som har något negativt att säga om den då kommer det oftast upp länkar till hantverksforum och liknande siter. Vi bad hantverkaren hjälpa till med inköp av material mot kostnad för bensin och arbetskostnad, praktiskt för oss eftersom vi inte har bil och det var golv det var frågan om sist. Hantverkararna kan också få rabatter i vissa fall. Finns också en del tips på konsumentverkets hemsida och det finns även ett färdigt kontrakt man kan använda sig av, hantverkarformuläret-09.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är inte till någon hjälp tyvärr, jag blev bara lite glad att se att det finns fler än jag som har fobier mot hantverkare. Min fobi gäller dock att de ska ta över och göra som de tycker, inklusive måla och tapetsera med nyanser som de tycker är bättre än det jag säger att jag vill ha.

Plus att de stormar in och tar makten över hemmet på ett skrämmande sätt. Det verkar å andra sidan folks händiga släktingar också göra, så dem har jag också fobi mot. Själv har jag inga händiga släktingar överhuvudtaget.

Jag tror att risken att bli blåst på pengar är ganska liten, medan risken för ett halvkasst utfört jobb är betydligt större. Känner du verkligen ingen i samma stad som haft en hantverkare hemma och blivit nöjd?

Jag har inte en gnutta fobi för hantverare! :D
Har anlitat flera olika helt okända genom åren och bara blivit lurad en enda gång - av en svensk VVS:are som hållit på i 100 år ;)

Begär in skriftliga offerter! Finns jättebra sidor på nätet där du kan "slänga ut" frågan.

Kontrollera så att företaget har F-skattsedel och gällande, adekvata försäkringar.
(För EXTRA säkerhet kan du sedan kolla så att dessa uppgiffter stämmer och att det handlar om ett "reko" företag hos Skattemyndigheten och berört förs.bolag)

Om det känns bättre så var hemma och ta emot dem när de kommer och lås in eventuelle värdesaker! Berätta även att du äger en STOR farlig hund som du lämnat bort över dagen för att de skall slippa bli uppätna ;) Om du är rädd för att de skall "komma tillbaka" för att göra inbrott.

Viktigast är trots allt att lita på din magkänsla och använda sunt förnuft!

/Swat

Jag tror inte att jag ska bli riktigt lurad, kanske, utan snarare att jag ska vara okunnig. En vän bytte fönster med ett stort fönsterbolag, i deras avtal stod att transport skulle tillkomma. Min vän förutsatte då att det var transporten av fönstren men det var det inte utan varje dag som hantverkarna åkte dit fick de betala en summa för deras resa, denna post uppgick i slutänden till drygt 50 000, där de hade räknat med max 10 000. Så tänker jag mig att det ska bli. Eller att det blir dåligt utfört och att jag ska behöva lägga tid på att ta strid. Förra året tog jag mig samman och försökte jag anlita en trädgårdsperson och jag kände på direkten när h*n kom hit att det var helt fel. Jag våndades i en vecka innan jag kunde tacka nej, det kändes som om jag hade lurat denna person på ett jobb, det var ju sån liten firma.

Men nu har jag fått flera tips på hur jag kan gå till väga och det är väl bara att bita ihop och göra ett försök!

Senast ändrad:

Det går inte att komma över en hantverkarfobi. Så snart man slappnar av och har övertalat sig att det kommer att gå bra så slår de till. Hantverkare behöver vaktas och passas och allt måste skrivas ned i förväg: Allt från kostnad, hur lång tid det ska ta, till exakt vad som ska göras t.ex. att tapeter ska mönsterpassas och sitta rakt, hur mycket verktyg som hantverkaren får barrikadera i bostaden, och att speglar inte ska monteras upp-och-ned. Sedan måste man klargöra hur man själv definierar kvalitet och vad som ska hända om inte de överenskomna villkoren uppfylls.

Kul inställning till en hel grupp människor! :grin:

Lika sant som att alla stafettläkare i Norrland tar sina tjänster för att de är för dåliga för att få "riktiga jobb"!

Eller att utländska taxichaufförer alltid är beredda att ta emot betalningen i "natura" om en kvinnlig passagerare saknar pengar!

Det finns MÅNGA duktiga, seriösa, välplanerade och trevliga hantverkare i Sverige!

Självklart måste man som kund välja entreprenör med omsorg och inte gå efter "billigast möjligt"-principen!
Självklart bör man upprätta ett skriftligt avtal som tydligt förklarar för båda parter vad som ingår i jobbet!
Självklart bör man även ta in flera offerter innan man väljer företag, på så vis kan man jämföra både pris, beräknad tidsåtgång och "professionalism"!

Om man vill kontrollera ytterligare så går det - som jag redan skrivit - att prata med Skattemyndigheten, försäkringsbolag OCH be om referenser som man sedan ringer upp och pratar med!

Det finns surägg inom ALLA brancher! Men det finns guldägg också!

/Swat

Men eftersom man inte vet vilka som är guldäggen så måste man skriva ordentliga avtal och passa dem. Varje gång jag har anlitat hantverkare så har vi haft helt skilda uppfattningar om vad som är ett noggrant utfört arbete.

Men det spelar ju ingen roll vem du anlitar eller för vilken tjänst!

Du går ju inte till frissan och säger - Klipp och färga mej!
Du talar ju om hur du vill bli klippt och vilken färg du vill ha på håret.

Du lämnar inte dina hundar på Hunddagis utan att ha ett avtal som reglerar vem som har ansvar för vad, vilka rutiner som skall gälla, exakt vad som ingår i hundarnas skötsel osv.

Men att gå därifrån till att säga att "Alla frisörer måste vaktas och passas annars kommer du komma ut snaggad och grönhårig" är steget långt!

Om man väljer entreprenör med omsorg och lägger lite tid på att upprätta avtal och kontrollera referenser så är sanorlikheten stor att man blir både nöjd och glad!

/Swat

Men eftersom man inte vet vilka som är guldäggen så måste man skriva ordentliga avtal och passa dem. Varje gång jag har anlitat hantverkare så har vi haft helt skilda uppfattningar om vad som är ett noggrant utfört arbete.

Ja, milde tid! Jag minns ditt badrum, där det var som en stor lucka i kaklet runt strömbrytaren för belysningen. Det var väl hos dig? Jag minns inte om du visade bilder, men jag har en glasklar inre bild av hur det såg ut.

Ett problem som jag ofta har haft är hur man ska förstå överenskomna datum. Jag menar, om jag idag avtalar "vi ses första juni", så tar jag för givet att det gäller första juni det här året, men det har ibland visat sig förhastat. Målare som kommer bortåt två år efter avtalad tid, och byn är så liten och ocentralt belägen att det är svårt att få dit en annan målare överhuvudtaget, pga avståndet till allting.

Fast när jag är hos frisören så sitter jag ju faktiskt där och tittar på när jag blir klippt. Eller hur? Jag talar ju inte om hur jag vill ha det för att sedan lämna gå därifrån och göra annat medan håret blir klippt. Frisören frågar om jag vill ha det kortare eller om hon/han ska ta lite mer. Dessutom kostar det inte 100000 kr att klippa håret.

Det finns vissa skillnader mellan hantverkare och frisörer. Blir jag missnöjd med frisyren så kan jag visserligen tvingas att betala, men det ruinerar mig inte. Blir jag missnöjd med en badrumsrenovering för att hantverkaren och jag inte är överens om kvalitetskraven så får jag betala för arbetet. Det är mycket liten chans att jag skulle ha råd att göra om det.

Att anlita en entreprenör med gott rykte är inte en garanti eftersom det oftast inte är entreprenören som gör arbetet.

Ja, milde tid! Jag minns ditt badrum, där det var som en stor lucka i kaklet runt strömbrytaren för belysningen. Det var väl hos dig?

Ja, det var hos mig! :rofl: Han sprutade in mängder med våtrumssilikon i utrymmet mellan strömbrytare och kakel och när vi inte var nöjda så menade han att det minsann var funktionellt och ingen risk alls för vattenskada. Som om det estetiska inte spelade någon roll. Dessutom hade han monterat spegeln upp-och-ned.

Entreprenören (som hade mycket gott rykte) tyckte visserligen att det hade varit bra att montera spegel åt rätt håll, men försvarade strömbrytararbetet med att hantverkarens uppgift är att se till att badrummet endast uppfyller branschkraven om inget annat avtalas.

Det finns vissa skillnader mellan hantverkare och frisörer. Blir jag missnöjd med frisyren så kan jag visserligen tvingas att betala, men det ruinerar mig inte.

Dessutom växer håret ut igen rätt snart.

Trots det är det ångestladdat att bli fult klippt, så varför skulle man koppla av inför hantverkarens framfart (medan man är på jobbet dessutom, i normalfallet)?

Entreprenören (som hade mycket gott rykte) tyckte visserligen att det hade varit bra att montera spegel åt rätt håll, men försvarade strömbrytararbetet med att hantverkarens uppgift är att se till att badrummet endast uppfyller branschkraven om inget annat avtalas.

Branschkraven: dvs att installationen är laglig map el i våtrum? Varför täckte han inte bara hela badrummet med silikon då, utan att spilla tid på kakel? Då hade det ju i alla fall blivit enhetligt.

Så klart att det finns bra hantverkare. Problemet är bara att sålla agnarna från vetet. Dessutom är det ju som Philosophia är inne på väldigt svårt när man inte är rutinerad byggupphandlare att förutsäga vad man måste specificera. Jag anlitade en bekant som är golvläggare för ett par år sen och han gjorde ett kanonjobb, det var bara det att han lade golvet på andra hållet mot vad jag hade tänkt mig. Jag hade inte en tanke på att detta skulle vara något som jag skulle behöva tala om eftersom det var så självklart för mig. Nu blev inte detta någon katastrof och man tänker inte på det men hade det varit en hantverkare som jag betalat fullpris på, då hade jag blivit besviken och irriterad över en sån miss. Just denna osäkerhetskänsla om vi är överens eller inte är jobbig.

Jag håller på att bygga på min hantverkarfobi.

I september invaderades vårt hem av en totalentreprenadfirma för badrum.
Det var första gången vi anlitade hantverkare och det var nervöst. Dock gick det hela jättebra det gick som smort och allt verkade gå som på räls. Det som skulle göras var badrummet och vår tvättstuga. Det skulle ta en åtta veckor. Jag till och med rekomenderade firman för min kollega...

Sedan började det gå trögare och trögare.

Förra veckan fick vi igång golvvärmen i badrummet, som egentligen skulle ha slagits på i mitten av november.... proffsen hade kopplat fel. Nu ska bara shunten och cirkulationspumpen kaklas in, har vi tur blir det gjort innan september i år.

Men det här var ju bara vår firma, alla ändra är säkert mycket bättre, vi hade nog bara otur.

först och främst så avråder jag starkt att anställa en firma som raggar jobb, det tyder på att något är fel.. en duktig hantverkare har jobb över öronen via kontakter och gamla kunders rekommendation.

annars är de stora firmorna säkra kort omän det sällan blir billigast så.

Var bor du? Du kan få låna min pojkvän :angel:

Skämt o sido, både jag och pvn är extremanti hantverkare mm. Vår högst seriösa plan är att bygga rubbet själva.

Vi tog över syrrans hantverkare. Mycket kompetenta, noggranna och lyhörda för sina kunder, men i vissa fall tämligen värdelösa på tidsplanering. Stort plus för att de är helt med på att vi själva löpande rycker in och hjälper till med det vi hinner och kan, och att de alltid frågar och kommer med lösningsförslag när något är oklart. Nackdelen med tidsplanering var känd när vi anlitade den delen av hantverkarna, så den kan vi ju till stor del kompensera för, och fördelarna överskuggade klart. Jag skulle vilja påstå att vi fått tag i mycket bra elektriker, snickare, murare och rörmokare, och kommer vända mig till dem igen om när behov uppstår. Så ingen hantverkarskräck här inte... :D

Men visst hade jag varit mycket mer skeptisk till att anlita hantverkare om jag inte haft kontakt med dessa redan innan, så utan riktigt bra referenser hade jag nog övervägt att göra mycket mer själv... :crazy:

Så mitt tips för att komma över hantverkarskräcken: referenser, referenser, referenser. Kan du inte få pålitliga referenser av vänner och bekanta så finns det forum där man kan höra sig för, även om det inte känns lika tryggt. Och lyckas du inte få tag på vettiga referenser skulle jag sätta mig in mycket noggrant i vad som ska göras och speca upp det för hantverkarna i detalj så att jag kunde känna att jag har kontroll över situationen. Har man inte samma kontrollbehov som jag går det säkert för det mesta bra att blunda och hoppa också, bara man skriver bra kontrakt och undviker att betala i förväg.

Ja, det var hos mig! :rofl: Han sprutade in mängder med våtrumssilikon i utrymmet mellan strömbrytare och kakel och när vi inte var nöjda så menade han att det minsann var funktionellt och ingen risk alls för vattenskada. Som om det estetiska inte spelade någon roll. Dessutom hade han monterat spegeln upp-och-ned.

:crazy: Jag känner hur en krypande misstänksamhet mot hantverkare slår ut till en fobi i full blom. Den var redan välgrundad efter att en kollega berättat och visat bilder på sitt kök efter helrenovering, utförd av en av landets stora köksleverantörer. När jag tittade på bilderna trodde jag att hon tagit kort på köket Innan renovering, när de bara börjat lite smått med att ta bort lister och liknande. Tydligen ansåg denna hantverkare liksom din att det inte var så noga hur det såg ut. Glapp i kakel gör ju ingen skada, trösklar är onödigt och när de lösa listerna ramlar ner kan man ju roa sig med att försöka trycka tillbaka dem.
Själv har jag ingen värre erfarenhet än att jag i efterhand förstod att jag blev rejält lurad på priset. Men det skulle ju "bli billigare om vi inte avtalar om pris innan" :grin: Är man dum får man lära sig den hårda vägen.

Hur slutade förresten historien med våtrumssilikonet och strömbrytaren? Fick ni er vilja igenom utan att behöva betala extra för jobbet eller har ni ett funktionellt branschkrav-badrum?

Liknande trådar

Äldre Mitt badrum har behövt bli renoverat i flera år men jag har dragit mig för det eftersom jag aldrig anlitat hantverkare förut. När jag på...
2
Svar
24
· Visningar
2 620
Senast: athena
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 377
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 370
Senast: bambam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar