Fnyser och rinnig i nosen

MiniLi

Trådstartare
Camaro har börjat fnysa/nysa en massa. Hon gör det väldigt ofta och har även blivit lite rinnig i näsan.
Annars är hon pigg och glad.

Kan det vara noskvalster? Hur ser jag det?
Eller bara en vanlig förkylning?

Vet inte om jag borde ringa veterinären eller inte. Hon mår ju bra men det är rätt konstigt när hon fnyser och "snorar" hela tiden.

Sv: Fnyser och rinnig i nosen

Noskvalster är absolut lättast att se på en död hund. Om du misstänker noskvalster, behandla och se om det hjälper, det är enklast.

Kan jag behandla på egen hand utan att kontakta veterinär?
Är det Ivomec som gäller? Har för mig att jag läste det någonstans.

Om hunden har noskvalster nyser den oftast "inåt", det låter väldigt speciellt och inte som en normal nysning. Du kan inte behandla själv eftersom de preparat som används (främst Stronghold och Advocate) är receptbelagda.

Inåt fnyser hon inte. Det är mer likt vanliga nysningar.

Har visserligen Stronghold hemma men vill ju inte behandla i onödan.
Vad kan det annars vara?

Vanlig förkylning eller kennelhosta?

När min hund hade hosta för något år sedan så lät det som torr harklingar eller kräkningar. Vi drog ner på fysisk aktivitet o hostan försvann efter dryga veckan.
Håller hostan i sig så bör man uppsöka veterinär så det inte blir bronkit eller pneumoni.

mvh

Skulle mycket väl kunna va noskvalster då jag precis börjat behandla Ebun för det. Såg åtminstonde en hund som fnurklade i växjö -tror det var där de hittade dom! ;)

Hundarna kan mycket väl få attacker med de typiska inåtvända nysningarna -men vanliga nys och fnys kan också tyda på noskvalster. Det går dock inte att diagnostiser -är iaf extremt svårt -utan man provbehandlar utifrån symtom och uteslutning av andra sjukdomar.

Ring vet och boka tid, receptbelagd beh krävs!

Vanlig förkylning eller kennelhosta?

När min hund hade hosta för något år sedan så lät det som torr harklingar eller kräkningar. Vi drog ner på fysisk aktivitet o hostan försvann efter dryga veckan.
Håller hostan i sig så bör man uppsöka veterinär så det inte blir bronkit eller pneumoni.

mvh

Ingen hosta alls, bara nysningar/fnysningar.

Om det är en vanlig förkylning - gör man något åt det?
Aldrig varit med om att en hund blivit förkyld..

Skulle mycket väl kunna va noskvalster då jag precis börjat behandla Ebun för det. Såg åtminstonde en hund som fnurklade i växjö -tror det var där de hittade dom! ;)

Hundarna kan mycket väl få attacker med de typiska inåtvända nysningarna -men vanliga nys och fnys kan också tyda på noskvalster. Det går dock inte att diagnostiser -är iaf extremt svårt -utan man provbehandlar utifrån symtom och uteslutning av andra sjukdomar.

Ring vet och boka tid, receptbelagd beh krävs!

Aha okej.. Får ringa vet imorgon och höra av de säger!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 114
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
935
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka