Flyttstall!

Jennie83

Trådstartare
Jag har lite funderingar kring flyttstall.

* Gäller samma boxmått i dessa stall som i ett vanligt stall så att säga?
Vilka är minimi måtten för storhäst?

* Takhöjd, hur högt är minimi höjden åt en storhäst i stallet/flyttstall?

Tacksam för svar.
MVH Jennie

Sv: Flyttstall!

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med flyttstall. Men i princip finns samma krav för alla stall på måtten.
Som t ex takhöjd på minst 2,20 och om det är en häst som är högre än 146,6 så ska takhöjden vara 1,5 X mankhöjden. Samma med måtten på boxen så beror den på mankhöjden på hästen.
Om stallet bara används i korta perioder vid enstaka tillfällen så kan man göra avkall på måtten. Men det ska vara t ex boxarna på klinik typ i väntrummet eller liknade. Bedöms från fall till fall.

Kan man göra avkall även på takhöjden vid tillfällig uppstallning?

Tror det om det ändå finns bra ventilation. Det är p g a den som en stor del av kravet på takhöjd finns. Som t ex i transporter som är tillfälliga förvaringsplatser är minikravet lägre än i ett stall, om det finns tillräcklig ventilation och luftväxling.

För när jag letade på jordbruksverket så det enda jag hittade var att vid tillfällig uppstallning kunde arean minskas till 80%? Där stod ingenting om takhöjd??

Jag har stått i stallar med högt i tak som ändå haft dålig luft på grund av dålig eller fel inställd ventilation och så har jag stått i stall med för lågt i tak men ändå bra ventilation.

Visst kan det ibland bli bra luft i stall med lägre takhöjd. Men sedan kommer nästa bit med taket och det är ju skaderisken för hästen. Så jag tror inte att man kan dra ner hur mycket som helst på den även om det bara är under kort tid. I transporter för stora hästar är mini höjden 210.

Jag har funderat en del över detta. Till exempel skjutdörrar som är öppna så att hästen kan sticka ut huvudet. Där finns det ju en stor risk att hästen slår huvudet i dörrens överkant om hästen blir skrämd och slår upp med huvudet, jag har sett det hända flera gånger.

Visst får det inte vara för lågt i tak men nu för tiden tycker jag man hör talas om många stall som blir utdömda för att det saknas ett par centimeter. Borde man inte ta mer hänsyn till huruvida det är bra ventilation eller inte och inte stirra sig blind på måttbandet?

Man tar hänsyn till det med men lagen har ett minikrav på takhöjd. Visst ser ibland inspektörena mellan fingrarna med det måttet om allt annat är bra. Men det handlar ju då inte heller om stora avvikelser. Även om dt kan vara svårt att förstå finns det ju i grunden någon anledning till att man satt en gräns i lagen.

Med flyttstall menar jag ett sådant stall man hade förr i tiden i skogen, sånna på medar....

Aha.. När jag hört om dessa så har de kallats för skogsstall. Kan tänka mig att det kan fungera för en enstaka natt ute i skogen om man är långt hemifrånoch jobbar med häst i skogen. Men inte annars. De brukar inte kunna hålla måtten för en häst enligt gällande lagstiftning

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 507
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar