Sv: Flyttfirmor...eller vad det heter!
Jag har transporterat min häst ca 60 mil med en av firmorna som annonserar i ridsport och jag är jättenöjd. De tog det lugnt och fint både vid i- och urlastning (hon kan vara lite tveksam vid dessa tillfällen) och jag upplevde att killen som körde visste vad han pysslade med. Sedan tog det längre tid än vad de räknat med, men det tar jag faktiskt som något positivt, troligen fick även de andra hästarna i lastbilen ta den tid de ville vid av och påstigningen precis som min. Och gumman var hyffsat pigg och glad efter lastbilsturen, det tror jag inte att hon varit om det hade varit läskigt att för henne.
Jag har dessutom hört att det är säkrare att ha hästarna i en lastbil än i en liten transport nu när det är så halt på vägarna och skulle aldrig själv vilja köra en häst en så pass lång sträcka som över 50 mil med bil och släp.
Men ring runt och hör med de olika firmorna så att du i alla får ett hum om vilka de är och fråga runt (precis som du gör här), så att du kan sålla lite bland alla transportfirmor.