Flyttfirmor...eller vad det heter!

E

Ella82

Sådana som kör hästar genom Sverige. Någon som provat det? Min häst ska flytta från Södermanland till Jämtland och kommer då att åka med "flyttfirma". Det är ju en bit så deras transporter är mycket bättre än vanligt "släp" tycker jag.
Skulle vilja veta lite hur det brukar gå till och så. Är det flera hästar med samtidigt i lastbilen förresten?

Sv: Flyttfirmor...eller vad det heter!

jag köpte ett 4 årigt sto från gävle som skulle till mej 6 mil norr om gbg. det tog 16 timmar pga att det är många hästar som åker, som skall av pch på. Men det bästa var att hästen fick vatten och hö och dom stanna lastbilen var tredje timma.
Jag tycker absolut du skall sattsa på det för det är ett bra sätt för hästen. Hon var pigg och glad när hon kom ut. hon hade nästan sovit hela vägen ( dom har video kamror där hästarna sov) och det var ju posetift.

ja lovar kör på det för det är jätte bra!! men kolla upp så det inte är någon "falsk" person för det finns många hemska gubbar i sverige som kör!!

Lycka till :)

En kompis häst skickades med hästlastbil från Borlänge till Alingsås. Det var inga andra hästar som skulle lastas på eller av mellan dessa ställen, övriga hästar i bilen skulle till halland och skåne. Chauffören sa att han skulle åka raka vägen ned, med nödvändia pauser givetvis. Att åka denna sträcka med vanlig bil tar ca 5,5-6,5 timmar beroende på trafik och väglag. Denna chaufför gjorde resan på 12 timmar. Den som skulle ta emot hästen i Alingsås väntade på ett telefonsamtal om att lastbilen var i närheten så att hon kunde åka ut till stallet. Fick vänta ganska länge, enligt vad som var sagt skulle bilen varit framme runt åttatiden på kvällen men den var inte där förrän kl 02. :crazy: Någon förklaring till varför det tagit så mycket längre tid framkom aldrig.

Efter denna händelse har jag tagit beslutet att aldrig skicka min häst med en lastbil utan har valt att själv köra de gånger jag behövt flytta henne. Det har nu blivit en del gånger då jag jobbat i Borlänge på sommaren och pluggat i Göteborg under vintern.

Finns ju säkert flera firmor det funkar jättebra med men ajg vet ett skräckexempel. En häst som skulle åka från umeå ner till skåne. Nya ägaren var bestämd att använda en viss firma för den var billig. Lång resa. Och då detta var ett ganska tempramentfullt fullblod vet jag inte om chauffören inte "vågade" lasta ur honom på vägen. Så han stod inne hela tiden och då han kom fram hade han en massa skador. Tror till och med att han avlivats nu pga dessa skador men vet inte alls hundra! En sån jäkla häftig häst...verkligen synd!!! Så kolla upp firman du tänkt dig nogrannt!!! nöj dig inte med att det är billigt!

Jag har anlitat företag med bra rykte men det verkade inte som om de stannat låtit hästarna vila iaf.Tror många säger så för att det ska låta bra.Om man ska transpoortera över 8 timmar måste man ha en färdplan.

När min häst kom fram så fanns inget hö i spånet(hästar brukar ju inte plocka så himla rent), dessutom var den jätte törstig.Kan tilläggas att hästen åkte från Sthlm området till Norrbotten!En resa på 21 timmar!(om man inte räknar de 4 timmarna i min transport!).Jag tyckte att jag borde förutsett detta, men jag tog förgivet att en bra transportfirma har färdplan.

Det var trav den dagen på avlastnings stället så man hade ingen möjlighet att sätta in hästen + att jag tycker man kan se till att hästen vilat under själva lastbilsresan innan den kommer fram för då har den ngn timme till att stå i vanlig transport.

jag tog upp min från Falköpingstrakten och hämtade henne i Brunflo. Hon övernattade i Stockholm för att få mat och vatten. Jag tycker att de verkade bra och seriösa, anlitade en av dem som alltid annonserar i ridsport, kör travhästar också.
Det enda jag reagerade på var att de verkade ha haft problem med lastningen i Stockholm(min magkänsla) men de sa nej när jag frågade. De ville att jag skulle backa släpet ända in till lastbilen och damma igen luckan innan hon blev fastsatt i transporten....
Nåja, fru Barsk fick som hon ville och det gick bra tack vare en hästkunnig man och trots att jag själv hoppade på gips.

Jag har transporterat min häst ca 60 mil med en av firmorna som annonserar i ridsport och jag är jättenöjd. De tog det lugnt och fint både vid i- och urlastning (hon kan vara lite tveksam vid dessa tillfällen) och jag upplevde att killen som körde visste vad han pysslade med. Sedan tog det längre tid än vad de räknat med, men det tar jag faktiskt som något positivt, troligen fick även de andra hästarna i lastbilen ta den tid de ville vid av och påstigningen precis som min. Och gumman var hyffsat pigg och glad efter lastbilsturen, det tror jag inte att hon varit om det hade varit läskigt att för henne.
Jag har dessutom hört att det är säkrare att ha hästarna i en lastbil än i en liten transport nu när det är så halt på vägarna och skulle aldrig själv vilja köra en häst en så pass lång sträcka som över 50 mil med bil och släp.
Men ring runt och hör med de olika firmorna så att du i alla får ett hum om vilka de är och fråga runt (precis som du gör här), så att du kan sålla lite bland alla transportfirmor.

Har hört talas om både dåliga o bra transportörer. Tror att man ska veta vilka man anlitar. Själv skulle jag anlita en trav-transportör, för att då är det bara hästar på bilen o inga grisar mm.

Min syster skickade en häst med transport o den var lite åkrädd (har varit med om en olycka). När bilen kom var den full med grisar o hästen skulle stå längst ut brevid dem. Det var inte lätt att lasta henne kan jag säga. Inte roligt att sälja o skiljas från en häst på det sättet. OBS! Det var nya ägaren som beställt transporten.

Tänk på att om din häst är ovan att åka lastbil kan det vara svårt för den att kliva upp o stå längst ut (svårt att vända). Säg i så fall till när du beställer transporten att den vill stå längre in eller ha dubbelplats. fast för en dubbel kan man ibland få betala mer. Ta också reda på om det är fler djur i transporten o vilken sort i så fall.

Tänker man på sånt här så är lastbil det snällaste sättet för hästen att resa, anser jag. Den står mycket stadigare o känner sig oftast tryggare med ressällskap.

Lycka till!

Senast ändrad:

Okej! Jag ska tänka på detta! Tack!

Sv: Tack för alla era svar!

Ridsport har en hel sida med annonser från olika bolag så det är bara att välja. Tyvärr kör inte de jag åkte med så långt norrut som du skall. Tycker du har rätt inställning ang. priset, man vill ju ha det bästa till hästen!

har skickat iväg och tagit emot hästar som åkt "buss"/lastbil,dom har stått i boxar och haft sällskap av andra hästar.
ett + oxå då svårlastade hästar lättare går på en stor lastbil än vanligt släp ;)
hästkunniga chaufförer,tv bevakning i förar hytt osv :)

Undrar om någon vill maila mig och berätta vill firmor ni varit nöjda med och gärna vilka man inte ska anlita. Ska nämligen transportera min ponny från Gränna till Uppsala. Hur långt innan måste man beställa plats?

//Mvh Maria (krambanan@hotmail.com)

krambanan skrev:
Undrar om någon vill maila mig och berätta vill firmor ni varit nöjda med och gärna vilka man inte ska anlita. Ska nämligen transportera min ponny från Gränna till Uppsala. Hur långt innan måste man beställa plats?

//Mvh Maria (krambanan@hotmail.com)
När jag skulle ha hem min häst från Dalarna till Uppsala ringde jag i god tid och sen i tid och otid. MEN det passade aldrig och jag var inte petig på datum. Det slutade med att jag fick åka och hämta själv. Så det finns alla sorter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 005
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar