Flytta till hyresrätt - vad kan man begära?

Septicemia

Trådstartare
Har det senaste året bott i en BR och planerar nu att flytta till större då stor hund, marsvin och 2 pers trängs på 37 kvadrat.
Tanken är (eftersom BR tillhör min far så har jag ingen del i insatsen) att flytta till en hyresrätt, och därifrån börja spara ihop till ett eget hus på allvar.

Men för första gången i mitt vuxna liv är det ingen panik med flytten, vi kan välja och tänka efter. Innan har det varit första bästa - taget. Detta innebär att jag bott i otroligt tråkiga lägenheter.

Nu till min fråga.
Eftersom man är något begränsad, och ogärna vill lägga sin egen ekonomi i en HR, kan man kräva att få lägenheten iordningställd innan inflyttning om den är sunkig, trasiga tapeter, golv osv? Med andra ord när det verkligen är skäligt att reparationer och ev. tapetseringar görs, inte bara för att färgen inte matchar mina gardiner. ;)

Egentligen är vi inte sugna på ytterligare en lägenhet i flerfamiljshus, så det vore trevligt om den *pepparpeppar* sista blev en trevlig upplevelse.

Sv: Flytta till hyresrätt - vad kan man begära?

Är det en seriös hyresvärd görs det en besiktning innan och blir någonting underkänt, t.ex. att tapeterna är orimligt nedslitna, tapetseras det om. I övrigt kan du nog inte kräva någonting när det gäller ytskiktsrenovering.. Hos min hyresvärd tapetseras det bara om var 10:e år, så man får helt enkelt vänta till det är dags om man inte vill spendera pengar själv. :)

Då var det ungefär som jag misstänkte. Då kommer ju följdfrågan; Vad är orimligt nedslitet?

Har bott i lägenheter där det varit hål i våtrumsmattor/tapeter, sönderklösta tapeter, cigarettmärken i golvet, och köksfläktar som inte fungerat för 5 öre och dessa har "gått igenom" hyresvärdens egna besiktning.
Kan man själv påpeka sådana fel när man kollar på lägenheten? Svaret "det kommer åtgärdas snarast" har jag slutat köpa. Är det inte klart innan inflyttning ska man inte räkna med att det blir av över huvudtaget trots flertalet påtryckningar.

Jag är som sagt lite trött på hyresrätter då jag hittills bara stött på 2 stycken trevliga i det här länet byggda innan -95 och det var stora lägenheter, inget i storleken vi är ute efter. Men jag kanske bara har haft otur och/eller känner fel människor?

(Och tapetsera om vart 10:e år har det inte varit tal om. Har bott hos kända/stora hyresvärdar och tapeterna har varit från 80-talet för det mesta...:crazy: )

Senast ändrad:

Vad som är orimligt kan nog bedömas ganska subjektivt ibland..
Men jag har t.ex. kompisar som har behövt betala för omtapetsering vid utflytt för att de hade borrat hål i väggen (satt upp en hylla) och ett par av mina kompisar fick omtapetserat p.g.a. klösmärken från katt (fixades efter inflyttning..)

Allt handlar om hur bra hyresvärden är, uppenbarligen.
Dina lägenheter låter katastrof. Jag har aldrig hört talas om att folk behöver bo så sunkigt i hyreslägenheter. Jag skulle ha blandat in hyresgästföreningen..

Kanske kan du inför din kommande flytt fråga om du får vara med under besiktningen?
Det är ju hur som helst med besiktningsprotokollet i handen som man kan ställa krav i sådant fall.

Eller också får du väl i värsta fall betala själv? Om det inte är något jättedyrt som badrum eller golv..
Visst, surt att betala för tapetsering, men det är ju hur som helst bara en marginellt bättre investering i bostadsrätt då de flesta vill göra om sin lägenhet vid inflytt i vilket fall, så nya tapeter knappast höjer värdet..
Någonstans är det ju viktigast att man faktiskt trivs i sitt hem.

När jag läser i skrift om de låter de inte det minsta trevliga, nej, och det är tyvärr sanningen om många ettor här omkring :crazy:. Tvåorna är inte mycket bättre, men nu behöver jag ju egentligen inte flytta så det får helt enkelt bli så att vi är noga med vart vi hamnar. Det måste ju finns någon lägenhet som är hyfsad.
Det är en relativt temporär lösning, max 2 år har vi sagt, helst bara 1,5 och då känns det dumt att fixa med tapetsering osv på egen hand även om det inte några stora pengar i det hela. Men en fräsch lägenhet ska vi ha, det känns viktigt för att man ska kunna trivas och vilja vara hemma.

Tack för tipset om hyresgästföreningen, jag hade faktiskt helt glömt bort den, jag ska in och kolla lite på deras hemsida. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka