Flytta lökväxter

Winni

Trådstartare
När ska man göra det? Jag har en rabatt som ligger nära husväggen och under takutsprånget, så marken där är för torr och det ligger för långt bort från pumpen så jag klarar inte av att bära en massa vattenkannor dit. Det blir alltså inte mycket till blomster :crazy:

Jag har inga tulpaner för rådjuren som finns här, men påskliljor och liknande lökar. Har inte någon plats just nu att sätta dem, men till hösten kan jag få ned lökarna igen. Och det är väl då man ska ned med dem egentligen, men kan jag ta upp dem nu? Hur förvara dem tills det är dags för planteringen?

Sv: Flytta lökväxter

Jag tog upp mina lökar då de stod i blom och flyttade dem direkt. Givetvis blev de upprörda och slokade resten av den sommaren (förra), men nu i år var de finare än någonsin :D
Hur man förvarar dem har jag ingen aning om. Jag och blomskötsel går inte hand i hand :o

Men då låter jag de stå kvar i rabatten till i höst för att flytta dem då. Det kanske är det bästa eftersom jag inte heller kan något om det här och får de stå kvar i jorden där de står nu kan de i alla fall inte dö tycker jag.

vänta helst att plocka upp dom tills stjälkarna vissnat ner. Du kan förvara lökarna torrt och kallt över vintern. Se till att det inte är en massa fuktig jord runt dem. Man kan lägga dom i torr torv eller spån om man vill. Jag brukar bara lägga dom i pappåsar för jag är lat :D

Du kan flytta dem nu om du vill men då ska du helst gräva runt lökarna och då blir planteringen i klump om d å andra sidan måste flytta nu men vill ta isär lökarna för att sen punktplanteraråder jag nog som ovan, ta upp, torka förvara svalt o torrt och om i papp inte plastpåse.

vänta helst att plocka upp dom tills stjälkarna vissnat ner. Du kan förvara lökarna torrt och kallt över vintern. Se till att det inte är en massa fuktig jord runt dem. Man kan lägga dom i torr torv eller spån om man vill. Jag brukar bara lägga dom i pappåsar för jag är lat :D

Men, förvara dem över vintern? Planterar man inte lökar på hösten då?

Ska försöka gräva upp några av dem nu bara för att testa hur jag ska göra. Torv har jag, mina ponnyn har torvströ i boxarna, så det kan jag lägga lökarna i och förvara dem i kallkällaren. Eller så hamnar de bara i en papperspåse då ;)

Hazel kanske tänkte på lökar eller knölar som måste grävas upp på hösten för annars dör de??.Men dina lökar kan du ta upp nu, torka o plantera till hösten. där du vill ha dem.:)

*KL*

Drar upp halvgammal tråd för att be om hjälp, är nämligen förvirrad ang ta upp eller alltid vara nergrävda.

Jag har inga lökväxter men hade tänkt skaffa till hösten.
Främst påskliljor. Låter man dessa vara i jord alltid eller ska lökarna för dessa grävas upp o förvaras vart år???

Hur gäller det för krokusar och snödroppar? De finns inte i detta landet (inte vad jag sett iaf) men hade gärna köpt i sverige o planerat här.

Liknande trådar

Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 656
Senast: Lupin
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka