Flytta körsbärsträd?

Scata

Trådstartare
Är det någon som gjort det?

Jag har ett litet körsbärsträd (en körsbärsbuske igentligen) som inte mår så bra längre :cry:.
Det var något år efter vi satte ett nytt staket och en syrénhäck några meter bakom som jag såg att körsbäret inte är så snyggt längre och det växer inte, det ser ut som om all energi går åt till att överleva....

Så jag tänkte att det kanske går att flytta till en öppnare plats.
Trädet (busken) är ca 2 m hög och ca 1,5 m vid (i diameter).
Är det någon som kan ge tips och råd så blir jag glad, för jag vill att trädet ska överleva - körsbär är gott :d.

Sv: Flytta körsbärsträd?

Jag skulle ha köpt ett nytt, planterat det på nya stället och låtit detta stå kvar tills det andra börjat bära frukt.

Om du ändå flyttar det så..... Du kan räkna med att rotsystemet är lika stort som kronan. Jag skulle klippa ner kronan ganska rejält, vänta litet så den överlever det. Sedan börja gräva lite försikigt någon halvmeter ut från stammen. Försöka följa med de största rötterna och dra med de små som hänger på dem. Så stor rotklump du kan få med som möjligt.

I nya gropen gräva ut för de rötter som drar iväg. Absolut inte vira ihop rötterna i gropen.

Sedan vattna varje dag som en tok ända till hösten.

Det största jag flyttat var en björk som var 15 cm i omfång på stammen, kanske 4-5 meter hög men då hade vi grävskopa. Den tog sig fint.

Många gånger är det mycket lättare att bara köpa sig ett nytt träd, oftast kostar de under 500 kronor. Men är det en väldigt naken tomt så kan man vilja ha några större träd på direkten.

//Waern

Tack för tips!

Jag har för mig att körsbär ska man klippa på hösten, annars förblöder dom. Jag får nog vänta tills dess, eller möjligen till våren om det behöver aklimatiseras efter klippningen.

Att jag vill försöka få detta att överleva är för att det är en buske och inget träd, jag har inte sett dessa till salu sen jag köpte det här för ca 15 år sen.

Nåja, jag får nog prova och se.... om jag inte gör något så kommer det ändå att sakta dö :(.

Jag har flyttat två körsbärsträd, förra sommaren. Ett som var i storlek med ditt och som uppenbarligen inte trivdes och ett som var lite mindre. Jag klippte inte ner dem först, utan grävde upp så mycket som möjligt av rotsystemet och grävde framför allt en stor, djup grop på det nya stället. På med massor av bra jord + komposterad kogödsel. Och så det viktigaste av allt: vattna, vattna, vattna! De första två åren krävs det mycket och regelbunden vattning.

Det är inte mycket som orkar eller klarar av att växa i närheten av syréner.

Oh, positivt alltså :laugh: - dina träd har överlevt?
När på året flyttade du dom?

Ja, syréner kan vara en plåga - men det är en vacker häck :angel:....

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188
Trädgård & Växter Hej! Tänkte delge er vår trädgård i hopp om att få lite tips och råd kring den, just nu är det verkligen mest gräsmatta och den är så...
Svar
1
· Visningar
2 156
Senast: karini
·
Trädgård & Växter Tidigt i våras flyttade jag till mitt första egna hus, och till det hörde en väldigt potentiell trädgård till :D Problemet är bara att...
Svar
8
· Visningar
6 011
Senast: Apache
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka