flytta häst till Norge? + transportfrågor.

_Skifting_

Trådstartare
Ja, hur funkar detta?

Vad måste hästen ha? Pass? Chip? Registreringsbevis?

Hästen det gäller är ett 18årigt arabsto och ev. hennes föl (som kommer vilken dag som helst nu :bump: ).

fölet har okänd härstamning.

Jag har hört att man måste tulla in allt som har ett värde av mer än 5000 kr, men om man då skriver ett kvitto på att han som ska ha hästarna har köpt dom för tex. 4500kr.. funkar det då?

Och med transporten upp. Resan är på 52mil, ca 7timmar med transport vid barväg och fint underlag.
Hade ni gjort den resan själv med egen bil och transport, eller hyrt in en transportfirma?
Var hittar man transportfirmor i såfall, vad kostar det, något man ska tänka på osv?

Vid vilken ålder kan man transportera fölet vid en sådan resa? Är 4mån för ungt?

Stoet står väldigt lugnt och trevligt i transporten både smalt och brett. Hur hade ni valt att ha de två i transporten? Stoet bundet i transporten utan mellanvägg och fölet löst?

alla tips mm mottages tacksamt.
 
Sv: flytta häst till Norge? + transportfrågor.

Köparen måste ju givetvis betala moms och tull på hästarna, tror knappast att någon tullare går på att han skulle få två hästar för 4500...

Sen så är det ju pass, friskhetsintyg och ev vaccinationer som gäller.

http://www.lovdata.no borde allt stå!
 
Sv: flytta häst till Norge? + transportfrågor.

den måste ha pass och köparen måste ha bevis på att han äger hästen (dvs köpkontrakt). och jodå, tullare går på att hästar kostar 4000 kr (det är ju många som kostar det fattar ni...). vet folk som tagit in hästar i flera hundratusen kronors klassen som resegods. ^^ Har ju dock blivit mer skärpta regler med åren men ett gammalt arabsto och en liten fölunge är det nog inte svårt att få in. särskilt inte om fölet kan stå på en annan person (tex fru/barn). så visst går det, men det är ju inte ditt problem utan upp till köparen om han vill mygla eller ej!

ska han tulla in hästarna så är det om jag inte minns fel tullavgift på ston och hingstar men inte valacker, där betalar man endast momsen. så för din köpare blir det köpesumma+tullavgift+moms.

det enda du ska se till är att hästarna är besiktigade av distriktsveterinär och har ett särskilt hälsopass som gäller i 48 timmar. sen ska båda ha pass. chip var inte nödvändig dom två ggr jag har flyttat hästar över gränsen (fram och tillbaka). tullen kollar inte ens vad man har i släpet. :crazy: du behöver även ett export dokument men om jag minns rätt är det köparen som hämtar det vid tullen.

om du ska köra själv tycker jag beror på vad du har för transport. jag skulle kört själv och staplat halmbalar ed framför fölet.
 
Senast ändrad:
Sv: flytta häst till Norge? + transportfrågor.

Kom in på tullen och passade på att fördjupa mig, så jag kan ju sammanfatta lite här när jag väl var igång!

Tullsats 5000NKR/häst
+ 25% moms baserat på inköpspris, frakt och tull
Hästen blir granskad av tullväsendet vid införsel (de kan dock vara lata, men skulle ändå inte chansa på att vara så ful att du skriver ner hästarna, har stött på många som fått straffavgifter i efterhand om inte annat!...)
Hästarna måste ha hästpass, annars
måste hästen som är oreggad reggas hos mattilsynen 24h innan införseln samt hos tullen.
Godkänt veterinärkoll måste ha gjorts inom 48h innan införseln, och vara giltig 10 dagar efter.
Hästen får ej förflyttas från mottagarstället de första två dagarna efter ankomsten, så mattillsynen skall kunna kontrollera hästen!

Kan också svara på det andra nu, att jag hade kört de i en vanlig transport, stoet bunden och utan mellanvägg!

Ring tullen om du vill veta mer:)
 
Sv: flytta häst till Norge? + transportfrågor.

och jodå, tullare går på att hästar kostar 4000 kr (det är ju många som kostar det fattar ni...). vet folk som tagit in hästar i flera hundratusen kronors klassen som resegods. ^^ Har ju dock blivit mer skärpta regler med åren men ett gammalt arabsto och en liten fölunge är det nog inte svårt att få in. särskilt inte om fölet kan stå på en annan person (tex fru/barn). så visst går det, men det är ju inte ditt problem utan upp till köparen om han vill mygla eller ej!

Nej, du har fel. Det finns många tullare som är hästkunniga och vet vad hästar är värda. Och det finns en hel del tullare som är medlemmar här på Bukefalos. Kanske finns det redan ett tips som ligger hos norska tullen om införsel av ett arabsto med föl :devil:

Att ange för lågt värde på fakturan kallas för tullbedrägeri och är straffbart. Det är således inte enbart upp till köparen eftersom ju säljaren måste medverka genom att skriva för lågt pris på fakturan.

Så, till TS: Kontakta norska tullen och ta reda på vilka papper som krävs vid införseln, och hur höga avgifterna kommer att bli.
 
Sv: flytta häst till Norge? + transportfrågor.

Jag har hört att man måste tulla in allt som har ett värde av mer än 5000 kr, men om man då skriver ett kvitto på att han som ska ha hästarna har köpt dom för tex. 4500kr.. funkar det då?

Nej. Läs inlägget ovan.
 
Sv: flytta häst till Norge? + transportfrågor.

Måste inte köparen tulla in hästen?? eller har jag fått det helt om bakfoten:confused:

Annars så stämmer det precis, så som vi gör när vi säljer hästar till Norge.

Immer: Håller med, dom är stenhårda nu förtiden och att dom två hästarna skulle gå som resegods, det tror inte jag heller att dom gör.
 
Sv: flytta häst till Norge? + transportfrågor.

svarar er alla.

Tack så jätte mycket för alla svaren!

men detta med värde på en häst..

Hästen är ett 18årigt arabsto som sagt, ganska sliten i kroppen och känns för närvarande äldre än hon är och fölets pappa är en oreggad hingst.

Vad är rimligt pris för dessa då?

Värdet för dessa i MINA ögon är ouppnåligt och miljoner, men i en opartisk människas ögon då? Är dom igentligen värda mer än 5000kr? Ett gammalt, slitet sto utan något rid- och tävlingsvärde och igentligen inte något avelsvärde iheller med tanke på åldern. Och ett 4månaders föl som kommer bli liten storhäst (ej atraktivt på marknaden för det första) med en "ikke existerande" hingst till pappa...

hur värderar man inför tullen då?

"köparen" är min sambo (av andra anledningar som underlättar för oss båda med honom som ägare).

eller vi ska vänta med ägarbyte på dom tills efter införsel? Hur fungerar det då? Jag köpte ju araben för drygt 1år sedan för 500 (femhundra) kr (kvittot finns kvar på detta), hur fungerar detta? Skulle jag få betala straffsumma för att jag inte betalat mer?

något mer ni kommer på?

Vad är moms och tullavgift som ni pratar om?
 
Senast ändrad:
Sv: flytta häst till Norge? + transportfrågor.

Ja vad hade du sålt dessa för om du annonserat ut dem till försäljning.
 
Sv: flytta häst till Norge? + transportfrågor.

Ja vad hade du sålt dessa för om du annonserat ut dem till försäljning.

detta är en svår fråga, då jag inte skulle gjort det.. :o
Stoet hade jag hellre slaktat än att sälja vidare pga hur hon har haft det (ev. jag hade kunnat skänka bort henne till en nära vän). Och sen tillkommer ju även det faktumet att JAG köpte henne för 500 (femhundra) kr.. Fölet... Hm.. 5000kr kanske... Vad ligger ett föl i värde igentligen? Arabsto till mamma (med ok stam förvisso, men fölet har ju endå inget avelsvärde), "ikke existerande" polsk halvblodshingst till pappa. Beräknas bli ca 150-155cm i mkh.

så om man utgår efter detta.. slaktvärde på stoet (1500kr??) och 5000kr på fölet? Totalt 6500kr?

rimligt?
 
Sv: flytta häst till Norge? + transportfrågor.

Det är ju fullt rimligt att du skänker bort stoet (med tanke på vad du betalt för henne från början) och tar betalt för fölet.
 
Sv: flytta häst till Norge? + transportfrågor.

Pass och ett veterinærintyg från destriktsveterinær på hæstarna max två dagar innan avresa.

pengar till å betala tull avgift 5000 per hæst + 30% av hæstarnas værde om jag inte minns fel.
Værdet avgørs av hur mycket hæstarna e køpta før eller førsækringsværdet.

Man måste ha något bevis på detta kontrakt eller førsækringspapper.
 
Sv: flytta häst till Norge? + transportfrågor.

Ifall ni væntar med ægarbyte till efter måste du vara med vid tullen annars blir det krångligt tro mig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp