Flytta ensilagebalar

J

javill

Som jag fattat det ska man ju låta bli att flytta ensilagebalar när de är nyplastade. Alltså man tar balarna från fältet och plastar dem vid lagringsstället. Gäller detta tills vidare eller tills balen "jäst" färdigt? Ska ju få hem silagebalar nu och jag vill ju inte att de ska ligga och bli förstörda här hos mig innan jag börjar använda dem.

Sv: Flytta ensilagebalar

Vet inte någon som går ut på fältet för att hämta silage i sina balar så du kan nog vara rätt lugn.

Vid varje flytt av en bal riskerar man att det sticks hål på plasten av exv höstrån innifrån, stenar, grenar mm. Man bör därför inte flytta dom utan hellst ställa dom på rätt ställe på en gång. Många balar sina balar på åkern, kör hem dom och plastar hemma (allt måste göras inom 3 timmar annars börjar jäsningsprocessen) då har dom dom på rätt ställe utan att behöva flytta dom. Annars ligger dom kvar på åkern och hämtar därifrån allt eftersom dom öppnar dom.

Vi kör hem våra balar vartefter från bonden av denna anledning. Vågar inte flytta dem och sen låta dem ligga hos oss någon månad i väntan på att komma i tur att ätas upp, de kan då ha blivit förstörda i och med något hål på plasten som uppkommit vid den extra hanteringen.

Jag vet flera bönder som hämtar sina balar direkt ute på fältet när de ska användas. De står kvar där lämnades när de plastades. Andra tar hem dem oplastade till lagringsstället och plastar där. Kanske vanligast bland mjölkbönder som har mkt höga krav på sitt grovfoder?

Ja, det är det där med jäsningsprocessen jag undrar över. När har de jäst klart? För det räknas väl som om silaget är konserverat när själva jäsningen är klar? Sen kan de såklart bli förstörda om det går hål på plasten och det gör den ju lättare om de flyttas. Ungefär som när man öppnar en konservburk.

Kruxet är att det är en bit till bonden och han vill inte köra en gång i veckan utan köra ett gäng åt gången när han ändå kör. Vilket jag kan förstå. Det är ju ganska smidigt att ha balarna hemma också.

Det beror också på vad bonden använder för typ av "verktyg" när han flyttar balarna. När vi gjorde egna ensilagebalar lagrade vi dem på lastpallar för att kunna lyfta balen utan att röra balen.

Vad smart med att sätta balen på en pall! Ska ha det i åtanke om jag någonsin blir färdig med att så in egen vall. Antar att bonden har balgrip så det gäller väl för honom att inte trycka för hårt när han hanterar dem.

Vårt hösilage står kvar på åkern tills det har jäst färdigt. Sedan tar han hem det till sig och lastar det på sitt flak för att åka hem till oss med hela vinterns hösilage på en gång. Vi fick hem 35 st storbalar. Han tar ner dom försiktigt med en balgrip och lägger dom på en lastpall. Vi har så liten traktor så vi kan inte flytta på dom annars. Så alla våra balar ligger på varsin lastpall. Gubben min kör in 3 st i taget in i logen där dom fortfarande får stå på lastpallarna. När balen är slut tar vi ut pallen. Det är jättesmidigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 687
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama