Flytta eller ej?

B

Blygsessan

Usch beslutsångest. Behöver få råd.

Stall 1: Mindre 11 boxar, ridbana med halv kasst underlag. Hyftade uteridvägar. Bra hagtider i sådär hagar. Inget bete sommartid.

Stall 2: Större 30 boxar, hoppbana, dressyrbana, små vinterhagar, mer ok sommarhagar. Ridhus, longervolt, skrittmaskin.

Jag har en tävlingshäst som jag satsar på. Kostnaden blir ungefär lika. Får ganska mycket längre till stall 2 men inte omöjligt. Tjänar ju på att jag slipper köra hästen till ridhus 3 ggr i veckan vintertid.

Det som gör att jag tvekar är mest att jag alldeles nyss (drygt 1 år sedan) bytte stall. Känns så dumt att flytta igen men jag är less på dom dåliga träningsförhållanderna där jag står nu.

Ska man ta hänsyn till att man nyss flyttat. Känner ju många i nuvarande stall. Känner dock 2 i det ev nya stallet också så det blir ju ej helt nytt.

Sv: Flytta eller ej?

jag skulle ha flyttat, speciellt när du är inriktad på att träna och tävla..
har hästen lätt för att anpassa sig så bör det inte vara dumt att flytta..

Polarens ponny är som hemma bara hon får mat hon.. hennes lilla flyttschema, som jag inte alls tycker är mycket flyttar.. :)
sept 03 ridskola -> hem
dec 03 hem -> annat stall
dec 03 annat stall -> hem
aug 04 hem -> fodervärd
okt 04 fodervärd -> annat stall 2
dec 04 annat stall 2 -> hem

detta påverkar inte ponnyn nämnvärt så nog kan du flytta nu om du senast flyttade för ett år sen ;)

Hästen är jag inte orolig för alls. Det är en hyfsad van tävlingshäst. Mer att nuvarande stallägare ska bli sur för att jag nyss flyttat dit och nu ska flytta igen. Tjatade mig dessutom mer eller mindre in i nuvarande stall för att jag ville bort från ett där jag inte trivdes alls (som hade ridhus men det var typ allt)

Det är väl inte så mycket att tveka på om du har en tävlingshäst. Stall2 låter som en självklarhet för mej. ;)

Men det är juh ändå du som hyr en tjänst från stallägaren, det är väl skitesama egentligen, stallägaren ska väl inte hindra dig från att göra det du vill med ditt liv?
Det r bara att säga som det är att du fått erbjudande om en stallplats och du kan helt enkelt inte tacka nej..
Det ska en stallägare kunna ta, och 1 års uppstallning är juh lång tid, och fick du tjatat dig in så kommer din stallplats snart att bli upptagen igen..

Tycker att du ska flytta.Har själv flyttat av samma anledningar och ångrar mig inte.Ska man kunna hålla igång och träna och tävla så måste man ha bra förutsättningar för det.Har man inte de målen så kanske det spelar mindre roll.
Jag vet hur trött jag var i höstas/vintras på hur kallt/mörkt och isigt det var.Tack och lov för ridhus i vinter :bump: .

Alt 2 ser jag som en självklarhet när man har en tävlingshäst
Hur håller man annars hästen igång ordentligt på vintern?

Jag har en häst som måste ridas hårt så gott som varje dag, det är en häst som kan gå långt i tävlingsvärlden..
Hästen står nu i ett stall där det både finns ridtält och ridhus och det är seriöst nog den största anledningen till att jag står kvar där...för att min häst ska kunna få den träningen hon behöver. Sen får man ta lite sura miner och kommentarer.

Flytta till stall 2! Där har du bättre förutsättningar och kan kanske träffa fler med tävlings ambitioner.

det känns som att det är en JÄVLIGT dum fråga. som om du ville säga något med det... Stsll två helt givande!

Ursäkta då. Jag är en mes och ville höra hur ni skulle tänkt. Jag känner mig skyldig mot stallägaren i stall 1 som verkligen hjälpte mig att få flytta dit för ca 1 år sedan.

Men nu har jag pratat med syrran som sa, tänk på dig själv för en gångs skull.

Ska bara samla mod och säga upp mig nu. Har ju några dagar på mig (senast sista juni)

Ni andra! Tack för peppningen. :bump:

glöm inte att ta med fika sista dagen du är kvar i gamla stallet, det är väldigt uppskattat och som ett tack till stallägaren för att du har fått stå där :idea:

för bara för att du flyttar till ett (för dig) bättre ställe ska det inte betyda att ni ska vara ovänner ;)

Jag sitter i samma sits som du. Känns trist och lite fånigt att byta stall igen (detta blir 4:e gången på 4 år) men känns det inte bra så gör det inte. Stall 1 flyttade jag ifrån när stallägaren började lägga sig i hur jag hanterade min häst, mina åsikter respekterades inte alls, hon la sig i hur jag skötte mitt barn osv. När jag stod i stall nr 2 (som jag trivdes huffsat i) fick jag nys om en lösdrift vilket jag tycker är det ultimata. TRivdes bra där men nu har den andra hästen på lösdriften sålts och jag vill inte att min Guldklimp ska gå själv och stallägaren ska inte ta dit några fler inackorderingar. så nu håller jag på att leta nytt igen. Suck.

Enligt dina beskrivningar så tycker jag att stall nr 2 verkar bäst. Lycka till!

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 855
Senast: super
·
Anläggning Ska flytta till ny ort och kollat in utbudet på stall. Jag har haft häst i 20 år, är ingen duktig ryttare,men utbildat på häst och kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 099
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 556
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 020
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama