Flytt till Norge (och allt därtill)

Ceeciilia

Trådstartare
Hej alla kära bukefalister!
Jag har helt sonika bestämt mig för att flytta till Norge och tänkte fråga er, visa människor, lite (kanske jättedumma) frågor! Men eftersom man inte är det skarpaste kniven i lådan (inte den slöaste heller, kan behöva lite slipning) så behöver jag lite raka svar då jag är otroligt förvirrad över hela situationen.

Till mina frågor, jag har då tänkt att flytta till Norge och ta med mig hästen, MEN - hur funkar det? Vad behöver jag för att komma igenom tullen? Och hur mycket kostar det egentligen att ha häst i Norge? Är det dyrare än i Sverige? Är det någon skillnad i pris fodermässigt? Veterinärkostnader? Försäkringar?

Som ni hör är jag otroligt snurrig, så om ni vill hjälpa mig med allt ni vet (och då menar jag ALLT) så vore jag den lyckligaste människan på jorden!

//Med vänlig hälsning, en (inom snar framtid) norrbagge

P.S - Ligger tråden fel ber jag om ursäkt, visste inte vart jag skulle lägga den då det var sådan bredd på frågorna.
 
Sv: Flytt till Norge (och allt därtill)

Har inte så mycket koll på tullen. Vet bara att eftersom Norge inte är med i EU blir det väl lite mer meck? Trots att dom har väldigt många "undantag" som gör det betydligt smidigare mot andra länder som inte är med i EU. Men Norge är sjukt dyrt när det gäller allt. Ett exempel är traktamente när man jobbar borta, skatteverket har gjort en tabell på hur mycket man ska få baserat på hur mycket det kostar att bo i landet. I Sverige får man 220kr/dag, i Norge ca. 950kr/dag (pendlar lite), där får man lite perspektiv. Många norrmänn pendlar till Sverige och handla om dom bor nära gränsen.

Men så tjärnar man lite mer där borta med ;)
 
Sv: Flytt till Norge (och allt därtill)

Vad gäller hästen och införselbestämmelserna bör du kontakta norska tullverket.
 
Sv: Flytt till Norge (och allt därtill)

Jag är norsk och har flyttat andra vägen, dvs från Norge till Sverige.

Om du ägt hästen mer än 6 mnd (tror jag det är) så kan du ta med den som flyttgods, då slipper du betala tull och moms på den. Du behöver pass och veterinärintyg från en distriktsveterinär, max 48 h gammalt.

Det är betydligt dyrare att ha häst i Norge! Ffa foder och stallplats kostar mer. Utrustning är också dyrare.

Precis som i Sverige är uppstallning dyrare i större städer och billigare ute på landet. Du kan såklart hitta billig stallplats i kollektiv utan faciliteter långt ute på landet, men vill du ha service, ridhus etc så räkna med att betala 4500-5000 kr (inkl foder) i en mindre stad. På denna sidan gränsen kostar det samma 3000 kr så det blir lite skillnad. Hovslagare är också i regel dyrare, själv har jag en norsk som kommer hit och betalar 1450 NOK för helskoning (inga konstigheter, vanliga sommarskor).

Veterinär är billigare eftersom det inte är lika vanligt med försäkring i Norge (kostar ungefär det samma som här), och därför har inte priset på veterinära tjänster drivits upp.

Det positiva är ju att lönerna är högre också. ;)
 
Sv: Flytt till Norge (och allt därtill)

Det finns lite olika regler för hästen beroende på hur länge du planerar att stanna i Norge och när du tänker ta över hästen. Om du ska stanna och bli norrman och tar hästen med en gång så fungerar det troligen med att ta den som flyttsak. Men det innebär också att hästen kommer att räknas som norsk (exporterad från Sverige) och att du då inte så enkelt kan ta den till Sverige igen.
Om har du en tidsbegränsad vistelse så kan du också på lite olika sätt få dit hästen tillfälligt. Vilket kommer att innebära att hästen fortfarande räknas som svensk. Ett ganska vanligt sätt t ex när travhästar ska tränas i grannlandet.
Om du istället själv flyttar dit, blir norsk och sedan tar över hästen kan det bli tal ren import till Norge och då med en del avgifter.
 
Sv: Flytt till Norge (och allt därtill)

kl

För att ta över hästen tillfälligt måste man betala tulllavgift och moms, det kan bli mkt cash att lägga ut om det är en värdefull häst. Du får tillbaka pengarna när hästen förs ur landet igen, men det är något du måste söka om!

Tänker du stanna ett tag så är det helt klart smartast och enklast att ta med hästen i flyttlasset. Vill du återvända till Sverige efter några år så gör du det samma igen, hästen är med som flyttgods.

Viktigt att tänka på är att alla ägodelar måste ha varit i din besittning minst 6 mnd innan flytten, köper du en häst i Norge och vill tillbaka till Sverige 5.5 mnd senare så får du tulla in den och betala mva.
 
Sv: Flytt till Norge (och allt därtill)

Jag har tidigare jobbat på en ridskola i Norge. Men hade inte med mig någon häst så har inte jättekoll på frågan. Vet dock att det såklart är tull om man köper häst därifrån..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp