Flytt med katter, hjälp!

BlackRose

Trådstartare
Hallå hallå!

Hur löser man problemen som uppstår när man ska flytta och har 3 stycken katter och en hund?
Flytten är ca 90mil, max 12 timmar att köra.

Hunden är inga problem att få med, då hon älskar att åka bil :)
..men katterna, och dessutom tre stycken.

3 stycken transportburar? Bil? Tåg?

Katterna i fråga är "bondkatt"/norsk skogskatt. 2, 7 och 14år. Alla tre kastrerade. Och välmående och friska.
Är ute mestadelen av tiden och kommer in mot kvällen, så någon sele eller transportburar har dom ingen erfarenhet av alls.

Massor av frågor och hoppas någon här på buke har koll på detta med transport av katter.
Blir dom ofta åksjuka? Hur gör man man om dom vill gå på låda, hur vet man? Och hur löser man det?

Hjälp!! :bow:

Bonusbilder på norrlänningarna som ska bli västmanlänningar :D
Ivanhoe, 7år
23351240.jpg

Lucifer, 2år
19222700.jpg

Felix, 14år
20837240.jpg

/BR - Som snart äntligen ska få vara nära tussarna igen!

Sv: Flytt med katter, hjälp!

En såpass lång resa skulle jag ta med flyg, och då ta katterna med i kabinen och inte i "lastutrymmet". Eftersom dom inte är vana att resa så skulle jag inte sätta dom så länge på ett tåg eller i en bil.

Lucifer :love: !

Om man har hundburar i bagageutrymmet kan det vara en lösning, att katterna får vara i en bur med kattlåda och sovplats, så kan de gå på toa när de vill. Det tycker jag är största problemet, med lådan. När vi reste långt (iofs "bara" 30 mil) med katt så hade vi först honom i transportburen med selen på (viktig säkerhetsgrej!) och tänkte ta ut honom då och då för att kissa, men han kissade på sig i transportburen.
Efter det fick han sitta bak i ena hundburen och han var så nöjd! Hade en mindre kattlåda där och transportburen. Kanske inte lika säkert med så stort område att ramla runt på om man är med om en olycka, men det bästa vi kunde komma på. Han var också mindre åksjuk när han kunde se ut bättre.

Flyg vore säkert bäst, om det går.
Men om ni ändå har med dem i bilen, ha på dem sele och koppel hela tiden så att ni kan få fatt i dem om de skulle lyckas smita ut vid något raststopp!

Lycka till.

Nussikan + veronican: Tack för svaren!! :bow:

Får man ha katter i kabinen? Hur är det med de som är allergiska då? :eek:
..och det borde väl inte vara möjligt att få ta 3 katter som handbagage, om jag nu inte har dem i samma transportbur, vilket jag tror blir väldigt trångt.
Det är 3 stora ståtliga herrar. :D

Om det blir flyg blir det mest byte av transportmedel.

Om vi tar flyget: Bil1 > flyg > tåg1> tåg2 > bil2
(40min bil, 1.15min flyg, 20min tåg, 2timmar tåg, 40min bil)

Om vi tar tåg: Bil1 > tåg1 > tåg 2 > bil2
(40min bil, tåg 13timmar, tåg 1timme, 40min bil)

Om vi tar bil: Bil1
(Tog 12 timmar med bil+släp, men kan inte tro att det tar så länge utan släp.)

Angående bil och hundbur i bagageutrymmet så är det bara en sedan jag har, min far har en pick-up, en sån med kåpa på, men tror det blir alldeles för kallt och ensamt(?) där mitt i vintern.

Vi har planer på att köpa en billigare kombi just för flytten av djuren. Vill helst inte ha katterna och hunden i samma bil, då de är lite skraja för henne ännu.

Bra med selen, ska inhandlas! :bow:

jag skulle lätt ta bil.. man får välja hur fort man ska åka, när man ska stanna och hur man lastar djuren.
inköpa selar till alla katterna och stanna så dom får gå ut och rasta.. eventuellt ha med en kattlåda om dom är van så dom får gå i den om dom känner för det mer, men som det ser ut på bilderna så är dom ju van att gå ut..

min ena katt skulle jag kunna släppa och han kan göra sina behöv och efter kan jag få tag på han igen.. om jag skulle vilja.. men jag riskerar inte å släppa katterna lösa just för att OM dom blir rädd och försvinner eller bli överkörda av korsande vägar.

se om dom är skrikiga katter i bur, det får man helt enkelt tåla :angel:

och det där med att katterna är räda för hunden.. om du nu måste ha dom i närheten av varandra, så täck över transportburarna. så dom inte ser hunden.

Dom gör helst sina behov utomhus, när man inte ser dem...
Så att ta med en låda och försöka få dem att gå på den på kommando är nog bara att glömma. Har en låda inomhus för säkerhetsskull, men väldigt sällan de använder den, då de går ut på morgonen och kommer in till kvällen.

Ska köpa 3 selar i helgen, borde väl fungera med den billigaste varianten då dessa kommer nog aldrig att användas igen.

Om det blir en kombi så kommer katterna få bagageutrymmet och hunden sitta i baksätet med säkerhetsbälte, tror det blir bäst så.

Efter nyår bär flyttlassen iväg! :bump:

Jag kör alltid mina katter i stor hundbur i bilen. Då har de sin bädd i buren och en liten kattlåda som de använder flitigt. Pojkarna åker alltid i hundbur om vi åker längre än inom stan, honan går inte att hantera så hon åker i en liten atlasbur utan låda men hon har aldrig kissat ner sig, pojkarna kan kissa ner sig efter 20 min om de inet har låda.. Har aldrig sele på mina katter vi transport, ser inte riktigt anledningen till det. Jag skulle aldrig aldrig våga rasta en katt som inte är van att gå i sele vid en rastplats invid en väg, risken att de kommer loss är alldeles för stor och jag tror inte speciellt många katter gör ifrån sig på de premisserna heller.

Senast ändrad:

Liknande trådar

E
Övr. Katt har suttit och läst om en del kattägares flyttar med sina katter som gått hur bra som hellst! men inte med mina, jag har bott på det nya...
Svar
6
· Visningar
1 560
Senast: Mynta2
·
Övr. Katt Jag är ju nu arbetslös men förr eller senare kommer jag väl få ett jobb som gör att jag måste flytta, så jag har funderat på vilket sätt...
Svar
4
· Visningar
1 864
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama