Flytningar hos honkatt

Nussikan

Trådstartare
Någon som varit med om det och vet vad det kan bero på? Dom är lite vitaktiga och "grumliga", luktar ingenting. Hon har ingen feber, är pigg och glad och äter/dricker som vanligt, det verkar alltså inte vara något "fel" på henne.

Sv: Flytningar hos honkatt

Ja jag tänkte det kunde vara det men jag har pratat med veterinären och han trodde inte det eftersom hon är så ung och flytningarna inte är missfärgade (=tecken på infektion) samt att hon inte har feber, så han tyckte vi skulle avvakta några dagar och se om det gick över, dom kunde visst få precis som människor obalans i ph-värdet och då få tillfälliga flytningar, men jag har som sagt aldrig sett det förr...

Det behöver inte vara någonting. Det kan som sagt vara en tillfällig obalans. Det kan vara tecken på löp också.

Tack för ditt svar.

Hon löpte för ca 3 veckor sedan och visar inga tecken på att börja löpa nu igen, hon har haft flytningarna 4-5 dagar. Men jag avvaktar som sagt lite till, slutar det inte eller dom ändrar karaktär så får jag ta kontakt med vet. igen, men det är ju alltid intressant att höra om någon annan haft liknande och vad detta då berodde på :)

vår katt var inte gammal när hon fick detta, flytningarna var precis som du beskrev dem. inga missfärgningar eller så.

jag skulle kolla upp det.

Jag har varit hos veterinären idag på morgonen. Igår kväll när jag tittade på henne så var dom lite rosa-aktiga så jag åkte in med henne. Hon hade ingen feber eller andra tecken på inflammation, men efter att dom både röntgat och ultraljudat henne så såg hon små blåsor i livmodern, men hon kunde inte se om det var fosterblåsor eller cystor, så jag ska tillbaka om en vecka och göra ett nytt ultraljud. Vet. trodde mest på att hon blivit dräktig (hon gick ihop med våran avelshane när hon löpte och vi ville ha en kull på dom, men han har aldrig lyckats få till det) och att hon nu aborterat fostren vid tidig ålder eftersom blåsorna såg väldigt tomma ut plus att hon då har lite flytningar, vi hoppas på det så det inte är några cystor iaf. Jag fick svag antibiotika för att ta bort alla misstankar om infektion, eftersom hon ska bli avelshona så är det bäst att vara på den säkra sidan. Så nu håller vi bara tummarna för att hon själv lyckas få ut det som fanns därinne och att antibiotikan hjälper henne att inte få någon infektion.

*Uppdatering*

Har varit hos veterinären för ett andra ultraljud. Vet. såg nu inga blåsor längre, livmodern verkar vara tom, men hon har haft ganska mycket blodblandade flytningar hela veckan så vet. trodde att det blivit en livmoderinflammation (trots antibiotika) och trodde inte heller att hon skulle lyckas bli dräktig igen :( Hon fick en starkare kur antibiotika och nu har jag ("peppar, peppar") inte sett några flytningar på ett dygn. Vet. tyckte att vi skulle försöka para henne på nästa löp igen men om det inte lyckas får hon bli kastrat, usch va det är tråkigt när sånt här händer! Fast jag är ju självklart glad att det inte var något allvarligare, men det är trist ändå.

Usch vad tråkigt. Nämnde veterinären hormonbehandling? Vissa typer av livmoderinflammation kan hormonbehandlas framgångsfullt. Ett sätt att rädda avelshonor från att behöva kastreras.

Nej det gjorde hon inte, hur går det till?

Katter med sk. "öppen" livmoderinflammation kan man behandla med prostaglandiner, Galastop eller Alizin (jepp, abortsprutan). Mekanismerna bakom känner jag inte till helt men det ska vara väldigt effektiv behandling mot livmoderinflammation. Du kan läsa lite mer om det här och nästan allt man behöver veta här.

När jag var på föreläsning för Dr. Little kommer jag ihåg att hon sade att hon var avundsjuk för att vi i Europa har tillgång till så bra läkemedel just för detta ändamål.

Tack för tipset! Ska höra med min vet. vad hon har att säga om det :) (Eller höra med en annan vet ;) )

Hittar du ingen i närheten som vet hur hormonbehandlingen går till så känner jag iaf till en veterinärklinik här i Göteborg som kan. ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
665
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Asko
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 931
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama