Flytande mineraltillskott?

Morran

Trådstartare
Har halva hinken Krafft Miner Vit kvar, men pålle har bestämt sig för att det är ÄCKLIGT och petar ut alla mineraler ur betforen!
Finns det liknande tillskott i flytande eller pulverform? (Ej grus, det petar han också ur).
Det som saknas i foderstaten är selen och magnesium, och lite extra A, D och E-vitamin får gärna komma på köpet.
Eller är enda alternativet att köpa tokosel, magnesium och vitaminer i separata bunkar/flaskor? (Billigt och bra... :crazy: )

Sv: Flytande mineraltillskott?

Selen och magnesium finns ju i att köpa separat. Dock vet jag inte vad det är för konsistens på dom... Tokosel (innehåller även E-vit)heter selentillskottet och finns på Apoteket.
www.krafft.nu har magnesium tillskott.

Vad gäller vitaminerna du eftersökte har nog Krafft också.

Det kan också vara så att när de petar ur en del krafftfoder så behövs det helt enkelt inte mer i kroppen.De äter bara det de anser behövs oftast

Chevinal är inget bra alternativ för mig till denna foderstat eftersom det innehåller för lite selen. Jag var mer ute efter ett flytande mineralfoder med samma näringsinnehåll som Krafft miner vit, eftersom detta passar bäst till foderstaten.

Jag behöver iofs inte mer kalcium och fosfor, för mig faller det på att det är för lite selen i.

Man kan ju som du sa köpa separata mineraler i pulverform, och blanda efter behov:

Ca, P och Mg: Eclipse BioMineral
Ca och P: Dikalciumfosfat
Mg: BioMag, Krafft Magnesium
Ca: Foderkrita eller Foderkalk
P: Fosforbalans
Selen: Tokosel (Apoteket), Basic E/Selen (Granngården)

Mfl.

Vad gäller flytande så vet jag inte vad som finns med Selen i, förutom Chevinal då.

Jo, VSL (Selen, E-vit och Lysin) finns ju flytande men det är ganska dyrt och inte säkert det innehåller tillräckligt mycket. Basic E finns också flytande.

Basicen går att ge till alla djurslag och finns här:
www.lactamin.se

Senast ändrad av en moderator:

Tess82 skrev:
Det kan också vara så att när de petar ur en del krafftfoder så behövs det helt enkelt inte mer i kroppen.De äter bara det de anser behövs oftast

Det är mineralerna de petar ur, inte kraftfodret.
Tror mest att de tycker det är äckligt....

milly skrev:
Det innehåller ju ingen KALCIUM och fosfor. Då är det inte ett fullgott mineraltillskott utan passar bara till hö/foderstat som har tillräckligt höga värden av kalcium och fosfor i övrigt.

Verkar vara bra annars!

Jag förstår vad du menar, men det står oxå på hemsidan VARFÖR det inte innehåller Kalcium och Fosfor.
Har foderstaten brist på dessa tillsätter man det separat, vilket innebär att man kan ha Chevinal till alla typer av hö.
Jag har oftast lyckats få tag på kanonhö som tillsammans med havre täcker behovet av Mj, protein, Ca och P så för mig är Chevinal optimalt.

Morran skrev:
Jag behöver iofs inte mer kalcium och fosfor, för mig faller det på att det är för lite selen i.

Då går man till Apoteket och investerar i Tokosel. Är ju tom receptfritt numera!:bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka