Flygresenovis-stilla min oro inför att packa fel!

Cydonia

Trådstartare
På onsdag åker vi iväg på en minisemester till Polen, och det ska bli så härligt!
Men då det var tio år sedan jag flög (och jag är livrädd för att råka packa fel) så har jag lite frågor som inte resebolagets hemsida kunde stilla. Eller så är jag bara jäkligt dålig på att läsa.:angel:

Får hårspray/torrschampo packas ned i incheckat bagage?
Är det någon maxgräns på hur mycket vätska som får finnas i incheckat bagage?
Räknas bläckpennor som förvaras i handväska/handbagage som vätska, och då alltså ska packas i genomskinlig plastpåse?
Brukar skor med nitar/kedjor på ge utslag vid säkerhets-tjollafräset?
Får mobilen användas som mp3 med påslaget flygplansläge under flygtid?

Och sist men inte minst: Hur mycket pengar skulle ni växla in på ett ungefär till PLN per person för en trenättersvistelse i Kraków?:D

Och sist men inte minst: Hur mycket pengar skulle ni växla in på ett ungefär till PLN per person för en trenättersvistelse i Kraków?:D
Flygsäkerhetsjoxet lämnar jag därhän(edit: trodde jag), det kan tex @niphredil mer om även om jag på rak arm skulle vilja påstå att bläckpennor är lugnt, vätskebehållare får inte vara större än 100 ml och alla vätskor ska rymmas i en enliters-påse. Jag tror att hårspray räknas som vätska. Mobil i flygplansläge ska nog vara ok.

Beträffande slantar brukar jag(som har fria uttag utomlands) bara ha med mig litegrann złoty ner, kanske 150-200 och sen ta ut på plats efterhand. På många ställen använder jag kort, men då ett som är kopplat till ett konto med lagom mycket pengar på.

Du får ha så mycket vätskor du vill i ditt incheckade bagage så länge det inte är typ sprängvätska eller radioaktivt avfall.

Kulspetspennor räknas inte som vätska.

Skor med metall kan ge utslag. Antingen tar du av dem innan säkerhetsbågen eller så chansar du att gå igenom med dem på. Det värsta som kan hända är att du måste gå tillbaka, ta av skorna (de får åka på röntgenbandet) och du får gå igenom bågen igen. Du får med dig skorna hur du än gör.

Angående pengar så växlar jag aldrig i förväg. Med största sannolikhet finns det bankomater på flygplatsen där du landar. Jag går alltid och tar ut pengar det första jag gör när jag kommit ut i ankomstterminalen. Du får betydligt bättre växelkurs så än genom att växla hos t.ex. Forex. Jag brukar ta ut pengar som räcker till mat och transport för 1-2 dagar till att börja med.

På onsdag åker vi iväg på en minisemester till Polen, och det ska bli så härligt!
Men då det var tio år sedan jag flög (och jag är livrädd för att råka packa fel) så har jag lite frågor som inte resebolagets hemsida kunde stilla. Eller så är jag bara jäkligt dålig på att läsa.:angel:

Får hårspray/torrschampo packas ned i incheckat bagage? Ja
Är det någon maxgräns på hur mycket vätska som får finnas i incheckat bagage? Nej
Räknas bläckpennor som förvaras i handväska/handbagage som vätska, och då alltså ska packas i genomskinlig plastpåse? Nej
Brukar skor med nitar/kedjor på ge utslag vid säkerhets-tjollafräset? Jag skulle ta av mig i förebyggande syfte
Får mobilen användas som mp3 med påslaget flygplansläge under flygtid? Ja

Och sist men inte minst: Hur mycket pengar skulle ni växla in på ett ungefär till PLN per person för en trenättersvistelse i Kraków?:D Det är väldigt billigt i Polen så ett par tusen typ.

Enligt vad jag har hört ska mobilen vara AV i start och landning, men kan vara på i flygplansläge när man väl är uppe i luften (när bältessymbolen är släckt).

(Jag hade för övrigt en överfallsspray i fickan sist jag skulle flyga, inte så lyckat :p. Det är sällan de überseriösa kontrollanterna kommer med skämt om huruvida man har lite sprängämnen med sig också, men den här gången gjorde de det efter att jag hade lämnat över sprayen :angel:.)

Troligtvis kan du inte växla till Zloty i Sverige. Jag har försökt ett par gånger utan att lyckas. Det bästa är att ta ut i en automat i Polen.

Troligtvis kan du inte växla till Zloty i Sverige. Jag har försökt ett par gånger utan att lyckas. Det bästa är att ta ut i en automat i Polen.
Vaa? :eek: Varför inte?
Det verkar ju som att man ska kunna det enligt Forex hemsida, eller? :o
Jag tänkte gå förbi Forex imorgon, får väl se vad dom säger helt enkelt, hehe.

Enligt vad jag har hört ska mobilen vara AV i start och landning, men kan vara på i flygplansläge när man väl är uppe i luften (när bältessymbolen är släckt).

Det stämmer fint det, och vissa flygbolag tillåter till och med att man har mindre elektroniska apparater påslagna även under start och landning (inställt på flygplansläge då förstås) nuförtiden.

Den enda "skada" t.ex. en mobiltelefon kan göra är ju att sända ut/ta emot radiosignaler vilket kan "interfere with" och störa piloternas radioutrustning lite, men det ska rätt mycket till för att det ska bli något faktiskt problem... Har jag fått lära mig av pappa pilot i alla fall ;)

Får hårspray/torrschampo packas ned i incheckat bagage?
- Ja

Är det någon maxgräns på hur mycket vätska som får finnas i incheckat bagage?
- Nej

Räknas bläckpennor som förvaras i handväska/handbagage som vätska, och då alltså ska packas i genomskinlig plastpåse?
- Nej. Du får till och med flyga med tändare i handbagaget. Eller jag har gjort det över hela världen i alla fall, enda stället hittills som tagit alla tändare från mig är när jag flugit från eller inrikes i Kina.

Brukar skor med nitar/kedjor på ge utslag vid säkerhets-tjollafräset?
- Ja, du kommer förmodligen få ta av dig dom och köra dom genom x-ray och gå igenom själv i strumplästen

Får mobilen användas som mp3 med påslaget flygplansläge under flygtid?
- Ja om den är inställd på flygplansläge. I start och landning ska den vara avstängd helt

- Den där kan jag nog inte svara på tyvärr men jag gissar att dom tar kort även i Polen om det skulle knipa.
Räkna på vad som är betalt redan och vad som inte är? Taxi mellen Airport och hotell? Middagar? Lunch? Shopping? Aktiviteter? Nattklubb?

Denna info kom i slutet av 2013 och implementerades (och görs säkert fortfarande på en del flygbolag) under första delen av 2014.

DN skrev följande i dec 2013:

Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA) meddelade nyligen att elektronisk utrustning som smarttelefoner, surfplattor och digitala musikspelare får används ombord så länge utrustningen är satt i ”Flygplansläge”.

SAS anpassar sig till de nya EU-reglerna och tillåter från och med i dag att elektronisk utrustning används även vid start och landning. Däremot är det fortfarande inte tillåtet att använda en bärbar dator under start och landning, skriver tidningen Flygtorget.

Håll ett öga och öra öppet vid genomgången av säkerhetsinformationen vi flightens början så får du höra vad som gäller för just ditt flygbolag. Flyger du med SAS är det fritt fram med flightmode hela resan!

Mvh Miks

Flyger du med SAS är det fritt fram med flightmode hela resan!
Och flyger man Norwegian har man telefonen i flightmode i start och landning och sedan kan man ha den på som vanligt under flygningen och använda deras WiFi.

Och flyger man Norwegian har man telefonen i flightmode i start och landning och sedan kan man ha den på som vanligt under flygningen och använda deras WiFi.

Fast flightmode måste man väl ha på hela tiden (finns väl ingen anledning till att ha på nåt mer)? Eller menar du att man stänger av den med flightmode på vid start och landning?

Ett problem jag aldrig upplevt!

TS: Det finns gott om uttagsautomater i Kraków. På västra sidan av stora torget finns en bank(Bank PEKAO) som brukar ha schysst kurs, deras logga är en bisonoxe. Om jag var du hade jag som sagt endast växlat en mindre summa pengar att ta med och sedan tagit ut pengar efter hand på plats.

Senast ändrad:
Fast flightmode måste man väl ha på hela tiden (finns väl ingen anledning till att ha på nåt mer)? Eller menar du att man stänger av den med flightmode på vid start och landning?
På min mobil går det inte att ha flightmode och wifi igång på samma gång. Ehm tror jag.

Mvh var jag kanske nära att orsaka en flygkrasch x 4 bara för att jag inte fattat min mobil?

På min mobil går det inte att ha flightmode och wifi igång på samma gång. Ehm tror jag.

Har mest bara koll på iPhone där det går att ha wifi på under flight mode, men på mammas Android funkar det också.
Jag är fortfarande lite chockad över att man får ha igång telefonerna med flight mode under start/landning på vissa flygningar, men tror inte det har gått så långt att nåt bolag tillåter vanlig mobilanvändning under flight iaf ;)

Har mest bara koll på iPhone där det går att ha wifi på under flight mode, men på mammas Android funkar det också.
Jag är fortfarande lite chockad över att man får ha igång telefonerna med flight mode under start/landning på vissa flygningar, men tror inte det har gått så långt att nåt bolag tillåter vanlig mobilanvändning under flight iaf ;)
Aaaaaaaaah. Dubbelkollade min mobil som slår av wifi automatiskt när man drar igång flightmode men ser ju nu att man kan enkelt klicka igång det bara. Såatte. Tur att det gick bra då, har ju bara gjort fyra flighter under en och en halv vecka med telefonen igång :angel:

Påminner mig lite om den här :D

Ett problem jag aldrig upplevt!

TS: Det finns gott om uttagsautomater i Kraków. På västra sidan av stora torget finns en bank(Bank PEKAO) som brukar ha schysst kurs, deras logga är en bisonoxe. Om jag var du hade jag som sagt endast växlat en mindre summa pengar att ta med och sedan tagit ut pengar efter hand på plats.

Jag fick faktiskt tips om den banken från en kollega med! Var och växlade till mig några hundra Zloty på Forex idag (vilket gick utan problem!:D) och så blir det att ta ut resterande på plats.

Tack för svar alla! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka