Flyger ur sadeln

N

Neisti

När jag ska hoppa med en häst som heter Bounce, så hamnar jag alltid framför sadeln!
Han tar väldigt stora språng, och slänger sig över hindrena men väldig fart. Speciellt när man ska hoppa två hinder på "rad". Då hinner jag lixsom inte sätta mig till rätta och förbereda mig innan jag är på andra sidan andra hindret. Och jag vill ju spara hästens hals, så han ska få slippa ha någon dunsa ner framför hans manke ><
Dessutom är det ju väldigt oskönt att hamna framför sadeln. :angel: Vad ska jag göra? Knipa åt med knäna, hålla i manen? Förbättra min balans? :confused: Tacksam för tips.

Jag har haft samma problem fast inte riktigt så att jag hamnat framför sadeln!Du kan ju alltid korta dina stigläder, de flesta rider faktiskt med för långa läder då de hoppar!Sedan kan du ju kolla storleken på sadeln, den kanske är för stor eller för liten för dig!Det är nog det jag skulle testa först, hoppas att det löser sig för dig!
mvh Sofie

Eller så är det motsatsen: hon har för korta läder.
Det blir lätt så att man står för högt över hästne och lutar sig framåt för att följa med i dessa stora språng = hamnar framför.

Men men det kanske är bådadera?
Bara en teori :)

Jo det kan du ha helt rätt i!Det är så svårt att säga när man inte har sett hur det ser ut och så!
Mvh Sofie

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 151
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 266
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama