Flyga med hund

skogsflicka

Trådstartare
Jag har flyttat och måste få ner min hund på något sätt. Tänkte att flyga är det lättaste viset. Jag vill dock inte att han skall behöva sitta i lastutrymmet utan vill ha han i kabinen.

Nu väger han 2 kilo för mycket och burens mått 40x25x23 är ju alldeles för litet för att han skall rymmas. Det är en am. cocker.

Nåväl, då jag har flygit har jag sett att de finns de som bara har en hundväska att frakta sina hundar i. Enligt sas hemsida så måste de sitta i bur. Är det ofta de har överseende med detta eller?
Det är från luleå till sthlm jag skall flyga.

Ringde och pratade med sas, men blev inte så mycket klokare ändå. Så skall jag våga chansa och ha han i en väska.

Om man nu måste frakta hunden i lastutrymmet, hur är det. Tycker det verkar som en obehaglig upplevelse. Men jag kanske har fel?

Sv: Flyga med hund

Jag har ingen koll öht men personligen skulle jag aldrig låta min hund åka i lastutrymmet. Läste om ett gäng hundar som var väldigt åskrädda pga att de hade fraktats med flyg när de var små. Undar om det inte var Memea Mohlins bok undvik skotträdsla? Min hund är redan åskrädd och känslig för buller så han hade inte klarat av det.

Kan ni inte åka tåg?

Båda mina hundar har flugit, bägge från Luleå :D

Jag tror dock tyvärr att du kommer att få ha din hund i kabinen i bur, det brukar vara väldigt strängt. Buren är för hundens säkerhets skull (och för att den inte ska störa folk omkring). Men jag skulle ringt och frågat i första hand. Man vet ju aldrig. Min lilla åkte bur och han fick ju sitta med alla andra. Men min stora fick åka i kabinen, jag har jättenervös för henne skull, men det tog bara lite över en timme och gick jättebra. Kör ner örproppar i hundens öron så ska det gå fint. Är din hund jämn i temperamentet så tänker jag "once in a lifetime experience".

Tror changsen är lika med noll att han ska accepteras i kabinen.

Flygit endel med min grabb och de är VÄLDIGT petiga med alla regler, de måste verkligen vara under sätet under start landning osv.

kl
Kompisens hund, Australian Shepherd, flög Kastrup-Arlanda för första gången för nån månad sen och det gick hur bra som helst, hon verkade inte alls brydd. Tror hennes matte var bra mycket mer nervös än hunden. Funkar det bra med flyget, så är nog mindre än en timme på flygplan bättre än 10 timmar på tåg.

Sen en fråga, hur stor får hunden vara för att få flyga i kabinen och vilket mått ska det vara på buren/väskan till den? Får man förresten flyga med flyggodkänd väska eller kräver de flesta sällskap att man har plastbur?

Buren ska hålla måtten som gäller för Handbagage, dvs den ska kunna stoppas in under sätet framför dig vid start och landning.

Någon som har flugit från Kastrup till Sverige med hund i kabinen? Jag var på Kastrup igår efter att ha hälsat på min valp (som alltså är dansk) och jag funderade mycket på hur man tillbringar ett par timmar på Kastruo med en valp i en väska? Det är ju en himla massa öppna restauranger och sånt överallt. Och inte direkt nånstans att dra sig undan. Vi kommer att ha åkt tåg tre timmar drygt innan vi kommer till Kastrup, och sen tar flygresan en dryg timme, men det är den där tiden på Kastrup som jag oroar mig lite för. Någon som vet hur det är?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag hoppas kunna flyga inrikes med vår hund lite senare i år och då ha henne med i kabinen. Det är SAS som skulle vara aktuellt för oss...
Svar
6
· Visningar
1 666
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till...
Svar
12
· Visningar
3 379
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 561
Senast: Millz
·
Hundhälsa Hejsan, Hm, jag undrar lite om det här med import. Numera när man inte längre får flyga hem en hund vid 8v ålder utan måste vänta till...
Svar
12
· Visningar
1 400
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka