Flugtäcke vid körning?

Ingela_S

Trådstartare
"Värsta" tiden på året är på ingång och jag funderar på hur jag bäst kan hjälpa hästen att bli av med flugor och andra insekter under våra körturer. Detta blir vår första sommar med körning istället för ridning. Tidigare har jag ju enkelt kunna hjälpa hästen och vifta bort de flugor/bromsar/andra odjur som han inte själv har kunnat nå - men det kommer ju inte funka från kuskbocken...

Hur brukar ni andra göra under sommaren? Är det någon som provat flugtäcke för körning (från selar.se t.ex.)? De täcker i och för sig inte mage och mellan bakbenen, men kanske ändå bättre än inget?

Andra tips och idéer? :)

Sv: Flugtäcke vid körning?

Har tyvärr ingen erfarenhet av flugtäcke vid körning men en idé kan ju vara att spraya hästen med flugspray precis innan man ger sig ut. Eller kanske kombinera flygspray och täcke? :)

Sen kommer de ju mest när man skrittar, så man kanske skulle försöka hålla ett högre tempo där man vet att det är mycket insekter och skritta på ställen där det är mer öppet och kanske blåser lite?

Har man en häst som är väldigt känslig skulle jag absolut använda fluttäcke vid körning, helt klart bättre än ingenting. Och så spraya på med flugmedel och smeta på med tjärsalva på utsatta ställen.

Japp vi har kört med flugtäcke men våra blev väldigt varma så om man ska ta en lugn runda så kan man ju det på men ska det gå lite snabbare så hadejag bara använt flugspray. Våra är mest irriterade i öronen (håriga nordsvenskar) så då kan man ju ha luva vilket hjälper våra så de slipper slå med huvudet hela tiden.

Jag har nättäcke vid körning sommartid! För vår del fungerar det ypperligt, det märks en stor skillnad faktiskt :) Är väldigt förtjust i mitt.

*Svarar alla*

Vad kul att någon hade provat flugtäcke under körning. i mina trakter är jag ganska ensam om att köra (om man inte räknar Rånlunds travträning), så det är svårt att tjuvkika på hur andra gör. :p Ni som har nättäcke, är det ett sådant helt med hals, eller bara som ett "vanligt" körtäcke från selen och bakåt? Lidos är en varm häst, så det lät ju inte så bra om det nu blir varmt under täcket...

När jag red så använde jag flugspray + luva, men hästen är lite känslig när det kommer till flugor och insekter och även om han inte blir uppäten (som jag har sett vissa andra hästar bli...) så tycker han det är riktigt irriterande med djur som surrar rundor och kittlas överallt. Jag brukar hjälpa honom att vifta undan de som sätter sig på magen och bringan, men kommer ju inte att kunna göra det från vagnen... Hade det funnits något superdupermedel mot insekterna så hade jag nöjt mig med det, men har ännu inte hittat något som klarar insektstrycket. Å andra sidan täcker inte flugtäcket magen heller, så det kanske inte är lönt...

Visst har Börjes ett kör-nättäcke!
Det måste ju vara det bästa :D
Jag brukar preppa min med flugmedel för han blir väldigt irriterad av flygfän, mer när jag kör än när jag rider.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 965
Senast: Bee
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka