Flugtäcke som klarar mindre insekter

linnlarssonn

Trådstartare
Läste nyss lite om Bucas zebratäcke och de skrev att det är såpass finmaskigt att de funkar även för mindre insekter. Min häst är känslig för knott och mygg och blir uppäten på nätterna då vi har mycket sånt där jag bor (värmland- knottens favoritställe...) så skulle gärna ha ett täcke som funkar för det med. Det andra alternativet är att ha ett eksemtäcke på nätterna och vanligt flugtäcke under dagarna. Några tankar? :)

Jag hade haft eksemtäcke på dygnet runt om hästen är knott känslig. Flugtäcke har öppningar vid hals och mage. De sluter inte lika tätt som eksemtäcken.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Jag hade haft eksemtäcke på dygnet runt om hästen är knott känslig. Flugtäcke har öppningar vid hals och mage. De sluter inte lika tätt som eksemtäcken.
Med vänlig hälsning
Pudlan
Men hur varmt blir ett eksemtäcke jämfört med ett flugtäcke? Förstår att det är klart att det funkar då det finns hästar som inte klarar sig utan sitt eksemtäcke men känns ändå bra att variera, på dagarna har vi mycket broms och framåt kvällen kommer knotten som ett brev på posten :meh:

Men hur varmt blir ett eksemtäcke jämfört med ett flugtäcke? Förstår att det är klart att det funkar då det finns hästar som inte klarar sig utan sitt eksemtäcke men känns ändå bra att variera, på dagarna har vi mycket broms och framåt kvällen kommer knotten som ett brev på posten :meh:

Har Boett täcken och det är inte varmare än något annat. Vinden blåser igenom. Det är gjort för att sitta på dygnet runt. Trokar fort efter regn och lätta att tvätta. Man behöver inte ta ett brunt. Finns i vit/grå färg. Har det på mina när knotten är aktiva och hästarna går ute nattetid. Här hade ett flugtäcke funkat. Knotten kommer in i öppningar vi hals o mage.
Mvh
pudlan

Jag har provat Bucas till flera hästar. Jag tycker inte zebra täcket är bättre än ngt annat flugtäcke. Störs hästen är det nog bättre med eksemtäcke. Dem jag har provat (olika märken) har inte varit som Pudlan skriver varmare än ngt annat :)

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 668
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka