Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Älglusflugor finns det väl inget som biter på ännu. Vore fantastiskt om det uppfanns nåt braHär är det en del översvämningsmygg/stickmygg (mer aggressiva och större än vanliga mygg), knott och mycket broms. Jag har haft häst i samma stall i sju år nu och upplever inte att Ultraahield hjälper lika bra utan jag behövde spraya varje dag när jag använde det (där jag bodde förut, däremot, funkade det klockrent!). Min förra häst fick en sådan reaktion av insekterna att veterinär fick komma ut. Så jag använder flugtäcke (nuvarande hästen har en variant som är tätare i tyget, dvs inte "nät") vilket jag kombinerar med medel. Det upplever jag hjälper bäst. Sedan ett par år använder jag Solheds produkter, dessförinnan har jag nog provat det mesta.
Blir det en varm sommar lär jag försöka hitta något med bättre effekt mot älglusflugor dock - förra sommaren tog de + bromsarna över helt vilket blev snudd på outhärdligt när det skulle ridas...
Använder ni flugspray? Varför/ varför inte?
Vilken är bäst enl er?
Många lovordar ultrashield men har också hört att den är giftig. Vad tycker ni?
Brukar spraya kokosolja i man och svans och korset. Funkar faktiskt riktigt okej. Blir inte alls lika många.Älglusflugor finns det väl inget som biter på ännu. Vore fantastiskt om det uppfanns nåt bra ☺
Håller helt med, den överdoseras nog allt för ofta.Ultrashield är ju egentligen ingen flugspray i den bemärkelsen som många andra är. Ultrashield ska användas enligt doseringen på förpackningen, inte sprayas på lite hur som eller ofta. Gör man som det står, använder den mängd det står och upprepar behandlingen tre dagar i rad så får man effekt mot fästingar i 14 dagar (sedan upprepar man behandlingen) men mot övriga insekter hjälper det måttligt. Där är annat bättre. Ultrashield innehåller samma verksamma ämne som switch och flusa och ska användas med förstånd. Det är vansinne det där iallafall jag ofta ser och hör om att folk sprayar på det som vilken flugspray som helst. Det verksamma ämnet (giftet) sprider sig i fettlagren och att överdosera det är självklart inte bra. Jag tycker att det är synd att ultrashield säljs som spray för det gör det så lätt att tro att det är en vanlig flugspray. Det hade varit bättre om det hade sålts i sådana förpackningar som flusa och switch gjorde där doseringen var så mycket tydligare.