Flugspray?

Blå

Trådstartare
Använder ni flugspray? Varför/ varför inte?
Vilken är bäst enl er?

Många lovordar ultrashield men har också hört att den är giftig. Vad tycker ni?

Den är inte direkt giftfri nej.
Men den enda jag haft som faktiskt funkar.
Särskilt mot fästingar.
Mot fästingar behövs den inte sprayas jätteofta heller.

Jag har helst inte flugtäcke. Därför spray.

Har flugtäcke men använder Centaura vid behov, tycker den hjälper väldigt bra. Och är väldigt lite "giftig" :)

Här är det en del översvämningsmygg/stickmygg (mer aggressiva och större än vanliga mygg), knott och mycket broms. Jag har haft häst i samma stall i sju år nu och upplever inte att Ultraahield hjälper lika bra utan jag behövde spraya varje dag när jag använde det (där jag bodde förut, däremot, funkade det klockrent!). Min förra häst fick en sådan reaktion av insekterna att veterinär fick komma ut. Så jag använder flugtäcke (nuvarande hästen har en variant som är tätare i tyget, dvs inte "nät") vilket jag kombinerar med medel. Det upplever jag hjälper bäst. Sedan ett par år använder jag Solheds produkter, dessförinnan har jag nog provat det mesta.
Blir det en varm sommar lär jag försöka hitta något med bättre effekt mot älglusflugor dock - förra sommaren tog de + bromsarna över helt vilket blev snudd på outhärdligt när det skulle ridas... :cautious:

Här är det en del översvämningsmygg/stickmygg (mer aggressiva och större än vanliga mygg), knott och mycket broms. Jag har haft häst i samma stall i sju år nu och upplever inte att Ultraahield hjälper lika bra utan jag behövde spraya varje dag när jag använde det (där jag bodde förut, däremot, funkade det klockrent!). Min förra häst fick en sådan reaktion av insekterna att veterinär fick komma ut. Så jag använder flugtäcke (nuvarande hästen har en variant som är tätare i tyget, dvs inte "nät") vilket jag kombinerar med medel. Det upplever jag hjälper bäst. Sedan ett par år använder jag Solheds produkter, dessförinnan har jag nog provat det mesta.
Blir det en varm sommar lär jag försöka hitta något med bättre effekt mot älglusflugor dock - förra sommaren tog de + bromsarna över helt vilket blev snudd på outhärdligt när det skulle ridas... :cautious:
Älglusflugor finns det väl inget som biter på ännu. Vore fantastiskt om det uppfanns nåt bra ☺️

Jag sprejar skapet inför ridning och har ridflugtäcke. All annan användning av sprej har jag slutat med. För att få tillräcklig effekt tycker jag att jag måste spreja mycket mer och oftare än jag tycker är okej. När det regnar på pållen åker giftet ner i gjorden och är inget annat än miljöförstöring.

De perioder som är värst får det bli täcke även i hagen

Min häst tål inga av de verksamma ämnena som finns på marknaden, så använder hästsalva, beckolja och heltäckande flugtäcke.

Jag använder renons flugspray, använt det sen ponny tiden och det fungerar tillräckligt bra.
Har flugtäcke också de dagar när det är extra mycket insekter men brukar fungera att bara ha flughuva och spray.

Använder bara ultra shield ända som tar fästingarna också. Min har lätt för att få fästingar pga av ljus färg och då sprayar jag hellre honom en får en till häst i stallet med anaplasma ..

Använder ni flugspray? Varför/ varför inte?
Vilken är bäst enl er?

Många lovordar ultrashield men har också hört att den är giftig. Vad tycker ni?

Ultrashield och Centaura använder jag. Centaura är dock inte särskilt dryg men den har jag mest på mig själv när jag rider ut och det är mygg och skit.

Ultrashield är ju egentligen ingen flugspray i den bemärkelsen som många andra är. Ultrashield ska användas enligt doseringen på förpackningen, inte sprayas på lite hur som eller ofta. Gör man som det står, använder den mängd det står och upprepar behandlingen tre dagar i rad så får man effekt mot fästingar i 14 dagar (sedan upprepar man behandlingen) men mot övriga insekter hjälper det måttligt. Där är annat bättre. Ultrashield innehåller samma verksamma ämne som switch och flusa och ska användas med förstånd. Det är vansinne det där iallafall jag ofta ser och hör om att folk sprayar på det som vilken flugspray som helst. Det verksamma ämnet (giftet) sprider sig i fettlagren och att överdosera det är självklart inte bra. Jag tycker att det är synd att ultrashield säljs som spray för det gör det så lätt att tro att det är en vanlig flugspray. Det hade varit bättre om det hade sålts i sådana förpackningar som flusa och switch gjorde där doseringen var så mycket tydligare.

Ultrashield är ju egentligen ingen flugspray i den bemärkelsen som många andra är. Ultrashield ska användas enligt doseringen på förpackningen, inte sprayas på lite hur som eller ofta. Gör man som det står, använder den mängd det står och upprepar behandlingen tre dagar i rad så får man effekt mot fästingar i 14 dagar (sedan upprepar man behandlingen) men mot övriga insekter hjälper det måttligt. Där är annat bättre. Ultrashield innehåller samma verksamma ämne som switch och flusa och ska användas med förstånd. Det är vansinne det där iallafall jag ofta ser och hör om att folk sprayar på det som vilken flugspray som helst. Det verksamma ämnet (giftet) sprider sig i fettlagren och att överdosera det är självklart inte bra. Jag tycker att det är synd att ultrashield säljs som spray för det gör det så lätt att tro att det är en vanlig flugspray. Det hade varit bättre om det hade sålts i sådana förpackningar som flusa och switch gjorde där doseringen var så mycket tydligare.
Håller helt med, den överdoseras nog allt för ofta.

Tycker dock den fungerar bra mot annat än fästingar också. Även när man sprayar enligt förpackning.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har varit väldigt besvärad av bromsar i år. Mycket värre än tidigare år men så tycker jag också att det verkar vara större och...
Svar
3
· Visningar
372
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama