Flugor, knott och mygg

Siggan

Trådstartare
Grrrr........... hatar dessa små flygande kräk. Och det är inte lätt att hitta något som hjälper. Det enda jag har haft ett ok resultat med är Flusa. Som nu inte kan köpas receptfritt i Danmark i allafall.

Såg att man i Sverige hade något som heter Optimal, som skulle vara en avlösare til Flusa, Switch osv.
Någon som har provat? Funkar eller funkar ej?

:)

Jag har beställt en flaska som förhoppningsvis hinner komma imorgon. Min häst är extremt känslig så jag återkommer när jag testat några dagar :)

Optimal fungerar inget vidare för mina hästar. Men det är så individuellt. Men i klass med switch är det inte. Närmast switch är ultrashield.

Här funkar ultrashield kanon på ena men inte alls på andra. På den funkar renons bra.

Jag har en doft deo gel som inte går att köpa i Sverige längre som slår allt jag testat.
Parisol, en blå burk Finns i Tyskland vet jag

Grrrr........... hatar dessa små flygande kräk. Och det är inte lätt att hitta något som hjälper. Det enda jag har haft ett ok resultat med är Flusa. Som nu inte kan köpas receptfritt i Danmark i allafall.

Såg att man i Sverige hade något som heter Optimal, som skulle vara en avlösare til Flusa, Switch osv.

Vi har Boett exemtäcke med huvor för att slippa insekter och insektsspray.
Mvh
Pudlan

Jag har fått fint resultat men Renons flugkräm. Det är väl egentligen samma som i sprayen men krämen lägger sig inte bara utanpå pälsen utan tränger när mer. Använder den främst mot fästingar på beteshästen och det har gjort stor skillnad men även mot de små blodsugande flugorna som brukar sitta under magen framför skapet.

@Pudlan
Jag har tänkt tanken, men kan nästan inte bära tanken om att han ska ha täcke på om sommaren med. :(Problemet är att våra står inne på natten, och han som släpper ut, lägger inte täcke på. Dvs han ska ha täcket på hela dygnet, utom de timmarna jag är där på kvällen.
Omvänt så kliar han sig mycket i man och svans. Det är många i vårt stall som kliar sig iår, som aldrig har gjort det förut?? Vet inte riktigt varför? Men det kanske är ända lösningen, med exemtäcke. Blir tvungen att stänga gallret i boxdörren hela natten, eftersom jag är rädd för att han kliar så mycket så att han lyfter av dörren till slut :nailbiting:

@Pudlan
Jag har tänkt tanken, men kan nästan inte bära tanken om att han ska ha täcke på om sommaren med. :(Problemet är att våra står inne på natten, och han som släpper ut, lägger inte täcke på. Dvs han ska ha täcket på hela dygnet, utom de timmarna jag är där på kvällen.
Omvänt så kliar han sig mycket i man och svans. Det är många i vårt stall som kliar sig iår, som aldrig har gjort det förut?? Vet inte riktigt varför? Men det kanske är ända lösningen, med exemtäcke. Blir tvungen att stänga gallret i boxdörren hela natten, eftersom jag är rädd för att han kliar så mycket så att han lyfter av dörren till slut :nailbiting:

Om han kliar bör han absolut få täcke!

Man känner sig taskig ja, just pga det du säger - täcke på sommaren med. Men hästarna brukar älska eksemtäcket och många "klär på sig själv" alt vägrar gå ut innan man klätt på dem.

Kliar de inne bör de ha täcket inne med.

Har provat andra krämer mot kliande utan resultat. Kanske ska prova AVS14, och om inte det hjälper får jag väl börja tänka exemtäcke :( har ni i Sverige upplevt att fler hästar kliar utan att ha varit plågade av detta förr?

Har provat andra krämer mot kliande utan resultat. Kanske ska prova AVS14, och om inte det hjälper får jag väl börja tänka exemtäcke :( har ni i Sverige upplevt att fler hästar kliar utan att ha varit plågade av detta förr?

Eksem kan iofs debutera närsomhelst utom på föl. Men i år verkar vara ett svårt år, dvs eksemhästarna har det svårt och en hel del icke eksemhästar blir så bitna att de kliar.

Du kan köpa tectonik på t.ex. land og fritid. receptfritt och samma verksamma substans som Flusa (och switch + ultrashield). Man får dock stå ut med en blå häst ett par dagar ;). Maxdos dock enbart 25 ml mot Flusas 40, så vet inte helt om det funkar sämre än Flusa. Men annars kan du väl be din veterinär om recept på Flusa?

@Pudlan

Min står inne å natten. Tar in vid 18-20 beroende på insekts trycket. ut 5-6 tiden på morgonen. De har Boett exemtäcken heltäckande med huvor på sig. Och det fungerar utmärkt att ta av täcket på kvällen borsta o se över hästen o ta på det igen så han sover med det på natten.
Mvh
Pudlan

Ja fler hästar reagerar på insekter. Men det är så mycket mer hästar nu är för 30 år sen. Jag tycker att insekterna ökat liksom fästingar. Mina har inte klåda eller exem men tycker inte att de behöver utsättas för insekterna o knott molnen o skyddade.
Mh
Pudlan

Imorgon ska jag hämta ut mitt Optimal, tog längre tid än jag trodde med leveransen. Regnar det kommer medlet inte provas men annars så åker det på.

Nu har jag varit ute och ridit på häst med Optimal på. Jag tycker nog att det fungerar bättre än US på min häst. Det var mest flugor ute och de svärmade men verkade inte besvära henne så mycket som de brukar. Nu var det bara två timmar sen jag sprayade henne men än så länge är hon lugn i hagen.

Jag köpte en när jag var i Sverige förra veckan Funkar superbra här i DK också. Och har hittat en klistillande utan gift och konserveringsmedel som funkar Leovet No rub!! Från att ha kliat så vi fick stänga gallret på boxdörren (han kan fortfarande klia i fönstret men utan risk för att välta väggen )) till att nu kunna stå och följa med igen.... med huvudet ute igen. Härligt!!!!!

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
Hästvård Kan vi ha en sådan? Nu när det börjar bli varmare ute så kommer garanterat alla årliga trådar om tips mot/för/om insekter och olika...
2
Svar
35
· Visningar
3 754
Senast: HrafnKatla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar