Flugmedel som föl tål?????

superbusan

Trådstartare
Är det någon som har koll på flugmedel/bromsmedel som man vågar spruta på diande märr? Är rädd för att fölet ska bli förgiftat. Kör med Renons till övriga hästar, men har inte kunnat läsa mig till om jag vågar spruta fölmärren med det?
 
Sv: Flugmedel som föl tål?????

Jag använde equimin sommarspray på mitt föl och sto förra sommaren. Det ska man kunna använda på mycket känsliga hästar och det sitter i en hel dag. Använde även switch på stoet.
 
Sv: Flugmedel som föl tål?????

Renons och switch använde vi, dock föddes fölet innan flugsäsongen så stoet var inte dräktigt, men hade dessa på både sto och föl på betet.
 
Sv: Flugmedel som föl tål?????

superbusan skrev:
Är det någon som har koll på flugmedel/bromsmedel som man vågar spruta på diande märr? Är rädd för att fölet ska bli förgiftat. Kör med Renons till övriga hästar, men har inte kunnat läsa mig till om jag vågar spruta fölmärren med det?

jag använder horsewise sommarspray, den enda som har funkat för mamman och fölet.
 
Sv: Flugmedel som föl tål?????

Jag sprutade på märren lite renons i morse. Man blir bara lite fnoskig med fölen så de inte ska få något giftigt i sig.
 
Sv: Flugmedel som föl tål?????

Var köpte du det? Har ingen hästsportaffär i närheten utan brukar beställa på internet när det är bråttom.
 
Sv: Flugmedel som föl tål?????

Switch kan du ha på både fölmärren och fölet. Godkänt både för dräktiga ston, digivande ston samt för föl.

Sen så iaf här fungerar switch ganska dåligt så man måste 'krydda' med någon spray, jag har använt 'vilken spray som helst' (av de vanliga då, som ska vara naturliga ingredienser i) på både sto och föl, men låtit bli juvret och runt där.

Och så tog jag helt enkelt in både sto + föl på dagarna när bromsarna kom (fölis fick inte ro att vandra). Av någon konstig anledning blev stoet inte så bitet på juvret när hon gav di . tack och lov.
 
Sv: Flugmedel som föl tål?????

Jag har oxå Switch på både sto o föl o det verkar inte göra någon skada.
 
Sv: Flugmedel som föl tål?????

Jag har använt RB86, men detta kan nog skillja om man har en känslig häst/ras.
Jag har kallblod :smirk:
Brukar ha (förutom RB86) hästsalva "skillingaryd" runt spenarna, ögon o nos.
Men man måste ju smöjra med 1-3 dagars mellanrum, tror inte många flugmedel håller längre (inte ens Switch jag provat (3 ggr) funkade längre än 3-4 dagar)

/L
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 245
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 393
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 661
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp