Fluglarver i pälsen

Forest Autumn

Trådstartare
Vår nya tacka har fått fluglarver i pälsen. Jätteäckligt!!
Hon låg ner i hagen och såg dålig ut. När hon kom in upptäckte jag att hon hade fullt med larver i pälsen ovanför svansen. En ganska stor bit av pälsen var borta. Hon var alldeles varm där larverna fanns. Vi ringde genast till veterinären och har nu gjort som hon sa att vi skulle göra. Klippt bort ullen, tvättat det rent och har henne inne. I morgon ska jag köpa ngt som dödar flugor och sätta på henne. Jag antar att hon menar flusa eller liknande. Vet menade att det kan vara svårt att bli av med. Tackan verkar må så där lagom bra just nu. Är det någon som har varit med om ngt liknande? Jag hittade en gammal tråd med några inlägg bla ngn som hade tvättat med saltlösning.

Sv: Fluglarver i pälsen

va jag vet så vill fluglarverna leva där det är varmt och fuktigt och antagligen kanske det var det i ullen så det är nog bra om tackan är helt nedklippt.

Ja, jag vet. Hon kom till oss efter det att fårklipparen hade varit här. Vi brukar inte klippa dem själva. Men nu är hon klippt. Hon mår mkt bättre idag. Jag ska sätta flusa på henne i em.

hoppas att allt går bra för dig..

Tack för svaret.
Nu är hon tvättad och flusad. Jag hoppas att jag kan släppa ut henne om ett eller ett par dygn. Jag hittar inte fler larver. Men jag antar att jag måste fortsätta att leta ifall det kläcks nya, Hon verkar nästan som vanligt igen och mår säker bättre ute med de andra. Nu har hon bara den gamle baggen som sällskap och han är minst sagt urförbannad för att han är inne. Men nu regnar det lite (tack och lov) men då kan ju medlet försvinna.

Okej, ta en vanlig rotviska och borsta tackan så kanske du ser bättre om det kommer mera. Jag borstade våran bagge med en sån i vintras när han stod inne i vårt stall. Ett bra sätt att hålla koll på ullen.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Har råkat ut för någor som jag trodde var unikt men som veterinären sa var ganska vanligt. Men äckligt! Fick hem en nyköpt avelsbagge...
2
Svar
24
· Visningar
3 103
Senast: Ti_Ti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar