Tänkte precis göra en liknande tråd själv då jag har samma problem!
Ponnyn (och tidigare ponnyer) har varit rätt enkla. Shires har funkat på de flesta, hööks har någon modell i ganska stelt nät som har öron och hål för pannluggen, den har suttit bra på alla. Har även någon modell utan öron som passat någon. De enda jag inte har fått att fungera på någon av ponnyerna är den där vanliga vita med svart ludd, den sitter inte åt tillräckligt, och den där med typ tunt baddräktstyg, den går sönder/åker av/ligger för nära ögonen.
Men hästen är helt omöjlig! Allt hamnar för nära ögonen på henne, och hittar jag något som inte ligger där och trycker så glappar den alldeles för mycket istället. Funderar på att prova flugpannband, helst sånt som inte behöver grimma. Någon som vet om de fungerar bra? Det är ju inget som flugor och andra insekter kan krypa in under och bli fast, men hjälper det tillräckligt när det "bara hänger"? Pållan blir lätt irriterad i ögonen med klet osv om flugorna är där och stör. Misstänker att flugpannband inte kommer räcka (iallafall inte hela sommaren) så jag behöver en plan B.