Florestan-blod!?... Figaro R...

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej, är nu nere på ett fåtal intressanta hingstar att matcha mitt sto med och vill gärna veta mer om vad Florestan nedärver! Vet att han är världsberömd för sin höga ridbarhet och det är ju inte fy skam, men hur ses han som gångartsförärvare och hur många avkommor går svår klass jämfört med ex Snandro Hit, Donnerhall och Rubinstein??

Är mkt förtjust i Florencio men kan nog inte finansiera en betäckning med honom och funderar på Figaro R istället. Gillar hans morfar, Feiner Stern. Däremot är jag inte lika förälskad i Friendship men han verkar ju nedärva väl :)

Har bara sett Figare R visad vid hand och tyckte då att han var lite "slö" bak", spec med tanke på de skyhöga poäng han blev tilldelad i år. I övrigt en mkt fin hingst!

Mitt stos förra och enda avkomma var efter Rubinrot och även om jag blev nöjd med honom vore det spännande att prova annat blod nästa år.

Tacksam för era åsikter och kunskaper!!

Sv: Florestan-blod!?... Figaro R...

Klipper in detta från: http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBARN/GREAT_STALLIONS/florestan/florestan.html

"What makes Florestan a sire special is that he makes more good foals than bad ones- and that he improves on the mare, and Florestan has a very large percentage of good foals. Of course he has some which are not, but he is a 'stamp' stallion, he stamps his foals, nearly all of them have the type of their sire, you can recognize them. Here comes a foal - 'oh Florestan!' This is something that makes it easier for a sire."

" The other thing is that the Florestans are easy to handle, easy to ride, even if they don't look harmonic, the riders say they feel good. This is the most important thing for the normal market, the rider who wants to ride of an evening after he has done his work, who wants to have fun, who wants to make a good picture on the horse. Florestans are easy to sit on, and that makes success."

"Florestan will also produce top sport horses. Top sport horses have to have a good character but they are allowed to be a bit more sensitive and so I think the good sport horses from Florestan will come from the mares with a lot of Thoroughbred blood. Horses that are a bit more hot, these will be the horses for the highest competitions, but Florestan has many other horses for the levels A, L and M and that makes many riders happy. He has the best chance of producing the top horses because he gets the best mares."

"There are some sires who should have the same chance but they don't get it. Some people ask where are all the Florestans in the sport, like the Rubinsteins for example, but they forget that Florestan has only been in the artificial insemination program for six years. So his first foals from this are five years old now. Before that he was in natural covering and he didn't have many mares. The people should wait a few more years and they will see the Florestans on Level S -I hope so, but we can't influence that, nature will show it."

Nästa år tror jag Falsterbo finns på transport här. Har beskrivit honom i en annan tråd nyligen. Jag gillar hans avkommor skarpt. De får oerhört långa ben och blir lätta i typen. Han är e Fidermark (En Florestan-hingst som dog tidigt men vars avkommor blev super) - Brentano (finns trådar om honom också).

Bilder på Falsterbo

Mer info på www.hengststation-meyer.de

En fördel med F-blodet är att de inte är helt borttappade vad gäller hoppningen. Om man jämför med tex R-blodet som inte kan ta sig över en bom utan att bryta nacken! (Ja, jag generaliserar!) :D

/C

Vart i Tyskland ligger Dorum - där Jens har sitt ställe ? Jag vet att det inte har med saken att göra men chansar och frågar...

Ca en timme norr om Bremen! Tar 2 timmar att köra från Hamburg med vettig trafik.

Tack för intressant läsning! Undrar om du har kännedom om kostnader om man skulle köra sitt sto till Tyskland för inseminering? Vad blir det för exta kostnader i Sverige? Om man väljer en hingst som är godkänd i Sverige men vill undvika transportsperma...

Du betalar väl isåfall bara för resan och sen för de vanliga kostnaderna som stationsavgifter osv. Så det behöver inte alls bli så dyrt!

Däremot så vet jag inte om det innebär extrakostnader för dig vid registrering och sånt kanske, men det vet säkert någon annan här.

Bor man i södra Sverige kan det bli plus minus noll eller till och med billigare att ta stoet till Tyskland el Danmark för betäckning. Flera jag pratat med säger att deras stations- och veterinärkostnader är billigare vilket kompenserar transportkostnaden.

Senaste Avelsextra hade ett helt uppslag om Florestan och hans förärvning.

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Ottilia
·
Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 884
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka