Flocken ska inte in på kvällen enligt mitt sto!

banazir

Trådstartare
Mitt sto har fått för sig att flocken inte ska gå in på kvällarna. Hon står och passar vid grinden och när vi kommer så jagar hon bort de andra hästarna. De har hittat en utväg och springer runt henne ned till grinden. Hon kan inte bevaka dem allihop. På det sättet kan man få in en och en tills det bara är min häst kvar då brukar hon ge sig och kommer med in. Men alla hästar är stressade och tycker att det är obehagligt med intag. När en enstaka häst ska tas in så försöker hon även där att stoppa proceduren. Detta har gjort att de andra hästägarna motar henne med spö. Kanske slår det henne också, jag vet inte vad som händer när jag inte är där. Vad jag vet är att de är ett irritationsmoment samt att de kallar henne ”elak” vilket hon inte är. Jag kan förstå att de vill ha in sina hästar utan problem, men vad ger det för men på min häst. NH-träning är ett vardagligt inslag i vår träning och hon sköter sig exemplariskt på t.ex. join-up och follow-up övningar. Hon tränas även i Dually-grimman och även där är hon tråkigt medgörlig. Hon styr över flocken, men det verkar som om de andra hästarna låter henne hållas, om det verkligen gäller så litar de nog på sitt gamla ledarsto. Behöver jag säga att det är med mycket tålamod som jag själv kan komma nära henne i hagen. Har börjat göra join-up när jag själv har intag, men det tar ett tag innan det ger utslag, har ni några andra förslag?

Sv: Flocken ska inte in på kvällen enligt mitt sto!

Om de andra hästägarna inte kan ta in sina egna hästar utan att hon bråkar + att allt insläpp försvåras och hästarna stressas skulle jag sätta henne i en separat hage. Jag skulle inte tolerera att en annan häst försökte jaga bort min vid insläpp.

Som jag brukar tippsa om - se till att det ligger något i krubban när hästarna kommer in det kan få vilket tjurigt sto som helst att ge sig med tiden.

Det där med NH har jag aldrig förståt mig på. Vad tog det enligt mig naturliga sättet att hantera hästar på vägen???
Vad spelar det för roll om du leder om kring din häst i specialgrimma för NH-tränare när hon fortfarande inte flyttar på sig och vill släppa förbi de andra hästarna? Klart hon ska åka på däng då det kan ju bli farligt annars.

Hos oss har vi bla fyra unghästar i samma hage och hur hade det sett ut om alla fick för sig att gå in på en och samma gång. Nej, de får snällt vänta tills jag har valt vem som ska in först och det är inga problem för de vet vem som bestämmer. ...och jag har inte daltat med dem utan visat på ett tydligt sätt vad jag menar.

På hästspråk så handlar det alls inte om att ditt sto inte vill ha in sin flock. det hon säger är ju att HON skall gå in först. Det är naturligt att de ranghöga hästarna säger till de låga om ordningen vid insläpp.......Huruvida du väljer att acceptera den ordning hon vill ha, eller anser att det ska gå bra att ta in de andra först osv, - det är en hanterings fråga och ett beslut du själv väljer. Men ANLEDNINGEN till vad stoet gör är inte den du tror , dvs det handlar inte om att inte flocken ska in. det handlar om i vilken ordning de ska in enligt stoet.

Vårt ledarsto är likadan, har inte hon lust att gå in ska inte flocken göra det heller. Punkt.

Jag har iofs inga problem med det eftersom jag bara har egna hästar och tar in dem samtidigt så hugger man henne först så funkar det. Hon har bara en del dagar nu för tiden då hon är så. När hon blev ledarsto var hon mycket värre för då hade hon fullt upp med att visa att hon bestämde.

610:s förslag om käk... Min struntar fullständigt i att det finns mat inne om hon är på "fostrar-humör" då vallar hon bara omkring på de övriga.

se till att det ligger något i krubban när hästarna kommer in det kan få vilket tjurigt sto som helst att ge sig med tiden.

under dom 9 år jag har haft mitt sto har det inte funkat. dom flesta andra tipsen jag har fått funkar inte heller när hon inte vill

På hästspråk så handlar det alls inte om att ditt sto inte vill ha in sin flock. det hon säger är ju att HON skall gå in först. Det är naturligt att de ranghöga hästarna säger till de låga om ordningen vid insläpp.......Huruvida du väljer att acceptera den ordning hon vill ha, eller anser att det ska gå bra att ta in de andra först osv, - det är en hanterings fråga och ett beslut du själv väljer. Men ANLEDNINGEN till vad stoet gör är inte den du tror , dvs det handlar inte om att inte flocken ska in. det handlar om i vilken ordning de ska in enligt stoet.

Hon har ingen som helst lust att gå in vare sig först eller sist! Hon vill inte in punkt slut! Att lägga mat i krubban, (vilket hon och de andra alltid har) har ingen som helst betydelse, hon är ganska ointresserad av maten som serveras i stallet. Visst jag kan ställa henne i en annan hage, en sjukhage, men vad hjälper det i längden? Jag måste få hennes beteende att ändras och jag tror inte på våld! Har någon några bättre förslag? Annars så fungerar hon bra i flocken, det är lungt och stilla under dagtid.

Hon har ingen som helst lust att gå in vare sig först eller sist! Hon vill inte in punkt slut! Att lägga mat i krubban, (vilket hon och de andra alltid har) har ingen som helst betydelse, hon är ganska ointresserad av maten som serveras i stallet. Visst jag kan ställa henne i en annan hage, en sjukhage, men vad hjälper det i längden? Jag måste få hennes beteende att ändras och jag tror inte på våld! Har någon några bättre förslag? Annars så fungerar hon bra i flocken, det är lungt och stilla under dagtid.

Ta in henne allra först och följ efter henne när hon sticker undan och inte vill in. Hon stressar upp dem andra och det är nog bäst att ta in henne först. Följ bara efter henne tills hon ger upp vilket de brukar göra när de ser att du har bestämt dig och inte tänker ge upp- Det kan ta en halvtimme eller mer men fortsätt bara tills du får tag i henne. Locka med godis emellanåt så kanske hon får för sig att komma :) Träna träna träna tills hon går att hämta in- det kommer att ta tid- rom byggdes inte över en dag! Det är nog det bästa tipset jag har tyvärr...

Oavsett stoets åsikter, så måste jag nog hålla med om att: om en annan häst i hagen försöker hindra mig från att hämta min så ska det räcka med att vifta bort den hästen.

Annars så skulle jag nog förtydliga min åsikt å det skarpaste. En rejäl grenruska brukar hjälpa, spön tycker jag man använder till annat än att uppfostra.

Ta in henne allra först och följ efter henne när hon sticker undan och inte vill in. Hon stressar upp dem andra och det är nog bäst att ta in henne först. Följ bara efter henne tills hon ger upp vilket de brukar göra när de ser att du har bestämt dig och inte tänker ge upp- Det kan ta en halvtimme eller mer men fortsätt bara tills du får tag i henne. Locka med godis emellanåt så kanske hon får för sig att komma :) Träna träna träna tills hon går att hämta in- det kommer att ta tid- rom byggdes inte över en dag! Det är nog det bästa tipset jag har tyvärr...

Jo, den taktiken fungerar nog om det bara är jag som har intag av hästarna, men jag kan inte kräva detta av alla andra. Jag förstår att de andra hästägarna blir irriterade, det skulle jag också bli. De ska inte behöva ha detta besvär när det tar in sina hästar. Det är därför som jag försöker med er hjälp hitta en lösning på problemet, en lösning för alla berörda och som inte betyder en massa extra jobb eller tar massa extra tid. Vad jag tänker pröva är hennes egen hink med lite godis i, sen gäller det att informera alla som har till uppgift att ta in hästarna att min ska in först och att de kan ta till godishinken för att se till att hon går in först. Ja, jag vet att det kallas mutor, men det måste vara bättre än att vifta med spön och ha stressade hästar.

Jo, den taktiken fungerar nog om det bara är jag som har intag av hästarna, men jag kan inte kräva detta av alla andra. Jag förstår att de andra hästägarna blir irriterade, det skulle jag också bli. De ska inte behöva ha detta besvär när det tar in sina hästar. Det är därför som jag försöker med er hjälp hitta en lösning på problemet, en lösning för alla berörda och som inte betyder en massa extra jobb eller tar massa extra tid. Vad jag tänker pröva är hennes egen hink med lite godis i, sen gäller det att informera alla som har till uppgift att ta in hästarna att min ska in först och att de kan ta till godishinken för att se till att hon går in först. Ja, jag vet att det kallas mutor, men det måste vara bättre än att vifta med spön och ha stressade hästar.

Jo jag kan nog tänka mig att det är jobbigt för de andra, speciellt om de är en bunt med surpuppor! XD nej men själv skulle jag tycka det är jobbigt men om jag var tvungen skulle jag jaga ditt sto tills hon gav upp även om det inte var min häst. Man får ju tänka på att ensam lära upp hästen kanske inte hjälper eftersom hästen kan vara gudasnäll mot ägaren men ett rötägg mot andra. Men jag förstår andra om de inte orkar, de har ju liv olikt mig :rofl: Men prova godis i hink, havre som rasslar brukar vara poppis.

Nu på morgen placerade jag en hink med morötter och lite hästgodis i mitt på bordet i sadelkammaren. Jag la även ett litet brev där jag skrev att det är bra om de andra tar in henne först med hjälp av hinken.

Vi hade utsläpp i morse och husse såg till att Frenja kom ut först hon verkade mycket nöjd. Däremot hade jag en studsig före detta ledarsto i handen, hon var förnärmad för att komma ut senare, det är nog nån form av kamp som pågår mellan mitt och det gamla ledarstoet. Eller så läser jag in för mycket av situationen.

Innan vi lämnade stallet provade jag att gå in i hagen och få henne att följa med mig till min förvåning så följde hon mig som en hund hon fick ju godis... Får jag nu bara de andra hästägarna att se vikten av att ta in henne först så kanske det löser sig.

Kom gärna med fler exempel och förslag på lösningar.

Ohhhhhhhh jag har haft ett Islandssto som oxå hette Frenja. Hon är i Trapalanda sedan 10 år tillbaka dock

:smirk:
Ok om ditt sto är hög i rang och vill in först men hon ska väl ändå flytta på sig och släppa fram om en person kommer och ska ta in en annan häst! Om hon inte gör det och inte heller låter sig fångas när hon ska så tycker jag det låter som om hon är över även den mänskliga delen av "flocken" i rang. Jag skulle dessutom aldrig komma på iden att jaga en häst tills jag får tag på den.Då följer ju jag hästen vilket är helt emot reglerna. Har inga svårfångade hästar men har råkat ut för unghästar som under trotsperioden i tonåren testat var gränserna går och de fick vackert stanna i hagen själva när de andra gick in och gå där tills nästa dag. Även om det vid dessa tillfällen betydde en orolig och sömnlös natt för mig så var det värt det för jag behövde aldrig upprepa läxan! Jag behöver väl knappast nämna att kvällsfodrinen inte flyttades ut i hagen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama