Mitt sto har fått för sig att flocken inte ska gå in på kvällarna. Hon står och passar vid grinden och när vi kommer så jagar hon bort de andra hästarna. De har hittat en utväg och springer runt henne ned till grinden. Hon kan inte bevaka dem allihop. På det sättet kan man få in en och en tills det bara är min häst kvar då brukar hon ge sig och kommer med in. Men alla hästar är stressade och tycker att det är obehagligt med intag. När en enstaka häst ska tas in så försöker hon även där att stoppa proceduren. Detta har gjort att de andra hästägarna motar henne med spö. Kanske slår det henne också, jag vet inte vad som händer när jag inte är där. Vad jag vet är att de är ett irritationsmoment samt att de kallar henne ”elak” vilket hon inte är. Jag kan förstå att de vill ha in sina hästar utan problem, men vad ger det för men på min häst. NH-träning är ett vardagligt inslag i vår träning och hon sköter sig exemplariskt på t.ex. join-up och follow-up övningar. Hon tränas även i Dually-grimman och även där är hon tråkigt medgörlig. Hon styr över flocken, men det verkar som om de andra hästarna låter henne hållas, om det verkligen gäller så litar de nog på sitt gamla ledarsto. Behöver jag säga att det är med mycket tålamod som jag själv kan komma nära henne i hagen. Har börjat göra join-up när jag själv har intag, men det tar ett tag innan det ger utslag, har ni några andra förslag?