Flockbeteende

Släppte ihop mitt sto med stallägarens 4 hästar, ledarhästen (islandsvalack) och hon skötte det bra, hon gick undan när han ville och allt flöt på...unghästen och den lilla shettisen höll sig på sin kant... men så började travarvalacken jaga henne oavbrutet trots att hon gick undan...började tränga henne mot alla hörn och slutade inte så jag fick lägga mig i och mota bort honom. Tog in henne sen för att testa imorrn igen, men varför slutade han inte, någon som vet? Tror ni att han kommer göra samma sak imorrn igen?

Sv: Flockbeteende

Men... hur länge var dom tillsammans ?
Hur gammalt är ditt sto ?
Gick hon undan för att sedan komma fram och hälsa igen ?
Hej från hambo

De var tillsammans i ca 1 timme eller så...
Mitt sto är 14 år gammal o rätt klok i sitt beteende, hon gick undan hela tiden..
men dagen efter släpptes de ihop igen och det har inte varit några större problem dessa 2 dagar, bara att hon inte får komma in i "flocken" riktigt än men det kommer

Jag hade ett långt och välformulerat svar, men så gick strömmen och jag kom av mig helt .. Så här är en kort åsikt:
Min valack är den där typen som bara behöver visa sig så tycker de andra att han är en bra ledare. Sen han kom till oss har han bara bott med tjejer. En sommar var en valack på sommarbete här, och min jagade runt den stackaren oavbrutet i några dagar, tills vi delade på dem. Han fixade helt enkelt inte att det kom en annan kille till hans tjejflock.
Vad jag funderade på var om det helt enkelt kan vara så att varmblodet i din flock är "hjärnan" bakom det hela, och inte vill ha in någon fånig brud i gänget? Alla hästar fungerar ju (tyvärr?) inte enligt regelboken med någorlunda tydliga spelregler. Har råkat på bland annat ett fjordsto som slog först och frågade sen, så att säga. Hon funkade inte så bra i flock... Det fixade till sig efter några månader, en slags hatkärlek mellan henne och min tjockis kan man säga.
Ja.. Jag har ingen aning om vad jag försökte säga, men hoppas någon förstår ändå :crazy:

tack för ditt svar, men som sagt nu så gör han inget, tror det även kan ha med att göra att hon hade vandrat som bara den i den andra hagen och var slut i hjärnan, och det kände då denna valack och tog kanske chansen att hävda sig

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka